ת"א 25 נמוך משוויו הריאלי

מדידת החברות הכלולות בו לפי מכפיל צמיחה מגלה מדד ושוק זולים

מקובל לבדוק את מכפיל הרווח של חברה מסוימת כחלק ממכלול בדיקות לפני שמקבלים החלטה של השקעה במניית החברה. מכפיל הרווח - P/E (P = מחיר המניה, E =EPS = רווח למניה) או בשמו המקוצר הנפוץ, "המכפיל", מחושב על ידי חלוקת שווי החברה, ברווח הנקי שלה ב-4 הרבעונים האחרונים, או ע"י חלוקת מחיר המניה ברווח למניה ב-4 הרבעונים האחרונים.

המכפיל הוא מדד טוב להשוואת תמחור חברות הפועלות באותו הסקטור.

למשל נוכל להשוות את המכפיל של חברות המזון כדוגמת שטראוס גרופ ואוסם על מנת לקבל מדד השוואה של תמחור החברות בשוק ולראות מי מהן יקרה יותר על פי מדד זה ומי זולה יותר. כמובן שלא נשווה את המכפיל של אוסם למכפיל של חברת היי-טק או חברה הפועלת בתחום הפיננסים.

המכפיל אינו יכול להוות תמיד מדד מתאים לתמחור החברות מכיוון שהוא מודד את ביצועי העבר של החברות שלא בהכרח מצביעים על התחזיות לביצועי החברות בעתיד (גם אם מנטרלים אירועים חד פעמיים בעבר). כמו כן, המכפיל מודד רק את פרמטר הרווח הנקי ואינו לוקח בחשבון ביצועים אחרים של החברות.

מכפיל הצמיחה - PEG. מכפיל PEG לוקח בחשבון את קצב הצמיחה של החברה בנוסף לנתוני הרווח שלה, ומתקבל ע"י חלוקת מכפיל הרווח PE בשיעור הצמיחה G. נתון זה, אני סבור, מספק תמונה טובה יותר על ביצועי החברה. אם PEG שווה 1, המשמעות היא שהמניה מתומחרת בשווי מדוייק.
אם PEG גבוה מ-1 המשמעות היא שהמניה מתומחרת מעל שווייה, לפי קצב הצמיחה הנתון, אולם יתכן שהמשקיעים מעריכים שקצב הצמיחה יגדל בעתיד ועל כן מתמחרים את המניה גבוה יותר.
כש-PEG נמוך מ-1 המשמעות היא שהמניה מתומחרת מתחת לשווייה לפי קצב הצמיחה הנתון, והסיבה לכך היא שהמשקיעים מעריכים שקצב הצמיחה יקטן בעתיד.
בעזרת PEG ניתן להבחין בין שתי חברות הפועלות באותו ענף ונסחרות לפי מכפיל דומה. אלא שחברה אחת צומחת בקצב גבוה יותר. החברה הצומחת יותר, נסחרת לפי מכפיל PEG נמוך יותר ועל כן היא "זולה" יותר ובעלת פוטנציאל רווח והשקעה גבוה יותר.

את מכפיל הצמיחה נוכל לשכלל אם ניקח את ההערכות של הצמיחה העתידית של החברות, אבל נתון זה כבר מסתמך על הערכות וציפיות בלבד ודורש ידע והכרה מעמיקה יותר של החברות בסקטורים השונים.

יש המחשבים את מכפיל PEG על פי הצמיחה ברווחים ואותה משווים למכפיל הרווח. בחישוב זה ניתן לראות, האם הצמיחה במכירות מתורגמת גם לצמיחה ברווחים ומצדיקה את רמות המכפילים בהן נסחרת החברה.

בדיקת מדד ת"א 25

מבדיקה שביצעה אינפיניטי לחברות הנסחרות וכלולות במדד ת"א 25, בהתבסס על נתוני הדוחות לשנת 2007 ולאחר שנטרלנו פרמטרים שעיוותו זמנית את הנתונים, עולה כי המכפיל הממוצע המשוקלל (על פי המשקולות במדד) של החברות הוא 17 והצמיחה הממוצעת ההיסטורית עומדת על 25.

דבר זה מלמד שמכפיל הצמיחה של מדד ת"א 25 הוא 0.67. בבדיקה שערכנו לפני שלושה חודשים מצאנו שמכפיל הצמיחה של מדד ת"א 25 עמד על 0.5. מכאן עולה שהמניות נסחרות כיום במחירים גבוהים יותר והצמיחה אולי נפגעה, אולם, על פי מדד זה השוק בכללותו אינו יקר בהשוואה לעבר.

אמיר איל הוא מנכ"ל בית ההשקעות אינפיניטי