תביעה נגד אימג'סאט: בעלי המניות הכשילו השקעה של 150 מיליון דולר על ידי הוגו צ'אבס

ההרפתקאות בחברת הלוויינים אימג'סאט (Imagesat) לא מסתיימות. ביולי האחרון התפרסם כי קבוצת משקיעים תבעה את החברה, הנמצאת בשליטת התעשיה האווירית (42%) ואלביט מערכות (12%), על כך שאינה מאפשרת להוגו צ'אבס, נשיא ונצואלה, להשתמש בלווייני החברה בגלל קשריו עם איראן.

כעת מסתבר כי לצ'אבס היו תוכניות גדולות יותר. על פי כתבה שהתפרסמה בסוף השבוע בעיתון "מיאמי הראלד", התכוון צ'אבס להשקיע בחברה בין 100 ל-150 מיליון דולר, תמורת 20%-30% מהחברה, מה שמשקף לחברה שווי של כ-500 מיליון דולר.

אימג'סאט הוקמה בשנת 2000 באמצעות שותפות בין תעשיה אווירית (תע"א) ומספר משקיעים פרטיים. החברה, שיכולה לספק תמונות לוויין ברזולוציה גבוהה, משכירה לוויינים לשימוש מסחרי ומתבססת על טכנולוגיה מהלוויין הישראלי הצבאי "אופק". בתביעה שהוגשה טוענים המשקיעים הפרטיים בחברה כי החברות שמעורבות מטעם ישראל מטרפדות מספר חוזים משמעותיים בהם יכולה לזכות החברה, וזאת בשל שיקולים מדיניים.

ב"מיאמי הראלד" מצטטים מהתביעה האזרחית שהוגשה כנגד החברה בבית המשפט הפדרלי בניו-יורק ובו נטען כי דירקטור באימג'סאט הורה לנציג החברה בוונצואלה להפסיק את המגעים בדרום אמריקה.

"במקום לשמור על האינטרסים העסקיים של החברה, היו הנתבעים (התעשיה האווירית ואלביט מערכות) מונעים על ידי היחסים המתדרדרים בין ארה"ב לוונצואלה, והרצון של ישראל לשמור על היחסים עם ארה"ב". כך נכתב בכתב התביעה. עוד עולה מהתביעה כי החוזה בין הצדדים היה לקראת סיומו ונחתם על ידי פקידים בכירים במשרד ההגנה בוונצואלה.

התביעה מתייחסת לסוגיה נרחבת יותר מאשר ההשקעה הפוטנציאלית של נשיא ונצואלה. על פי התביעה, שהוגשה על ידי מנכ"ל ומייסד החברה בעבר, סטפן וילסון, ומספר משקיעים זרים וישראלים אחרים, על החברה היו מגבלות למכירת שירותי לוויין למדינות עוינות לישראל כגון סוריה, לבנון, איראן וכן קובה וצפון קוריאה.

כמו כן, נטען בתביעה, כי בשנת 1999 אישר משרד הביטחון הישראלי חוזים עם 60 מדינות, בהן טייוואן, הודו, סין וונצואלה. המגעים עם ונצואלה החלו בשנת 1999 ובחברה ציפו להכנסות של כ-18 מיליון דולר ממנה.

אימג'סאט שיגרה לחלל שני לוויינים: Eros A בשנת 2000 ו-Eros B בשנת 2006. החברה הייתה אמורה לגייס כ-100 מיליון דולר בשנת 2005 אולם בעקבות פרשת טובות הונאה בתע"א (במסגרתה נחקר המנכ"ל, משה קרת, ששימש גם כיו"ר אימג'סאט), נדחתה ההנפקה. אימג'סאט הסתפקה לבסוף בגיוס של כ-34 מיליון דולר ממשקיעים מוסדיים כשנה לאחר מכן.