הדולר בישורת האחרונה

הולכים ומתמעטים הגורמים שהחלישו את המטבע האמריקני, ומתפתחת מציאות שתחזק אותו

רון אייכל הוא אסטרטג וכלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב

בעשור הנוכחי הדולר האמריקני הוא העלוב במטבעות: הוא נחלש בשיעור חד מאוד כנגד מטבעות המרכזיים בעולם. ההיחלשות המדוברת ביותר היא ביחס לאירו, אך מראשית 2002 הוא נחלש בשיעור 94% כנגד הדולר הניו-זילנדי וב-76% כנגד האירו.

ההתדרדרות החלה ב-2002, עם הורדת הריבית המוניטרית בארה"ב. בשלב הבא נחלש הדולר בעולם כתוצאה משילוב של הוצאות ממשלתיות פנימיות וביטחוניות והגירעון הגדל במאזן התשלומים.

הגרעונות התאומים

הגידול בהוצאות הממשלה הביאו להעמקת הגירעון בתקציב האמריקאי עד ל-400 מיליארד דולר בשנה, שהם כ-4% מהתוצר. הצמיחה המואצת לוותה בהגדלת הייבוא שהוביל גירעון של כ-6.5% במאזן התשלומים. שני גירעונות אלו, בתקציב ובמאזן התשלומים קיבלו בקרב אנשי שוק ההון בארה"ב את הכינוי "הגירעונות התאומים".

שני גרעונות אלה הצטמצמו בתקופה האחרונה, בהשוואה למצבם לפני שנתיים. הגירעון במאזן התשלומים ירד לשיעור 5% מהתוצר, וזאת תוך כדי המשך התייקרות במחירי הסחורות, והנפט הגולמי בראשם. הגירעון התקציבי הצטמצם ל-200 מיליארד דולר.

בשנת 2008 לא צפוי שיפור בסביבה הפיסקלית בארה"ב וזאת בשל ההאטה הכלכלית. מנגד, לא צפויה גם החרפה משמעותית. לעומת זאת, במאזן התשלומים צפוי שיפור.

בשנים 2008 ו-2009 יסתכם הגירעון בשיעור 4.3% ו-4.2% בהתאמה. בקרן המטבע הבינלאומית אף צופים המשך התמתנות של הגירעון בשנים שלאחר מכן.

עוד גורמים שהחלישו את הדולר

גורם מרכזי נוסף לשניים שהוזכרו לעיל הוא פער הריביות החזוי בין ארה"ב לגוש האירו. בעוד הבנק המרכזי האמריקאי פעל במדיניות מוניטרית מרחיבה, והוריד את הריבית הרשמית מ-5.25% (ב-18/9) ועד לאחרונה, לרמה של 2.25%, הבנק האירופאי המרכזי הותיר את הריבית ללא שינוי. כתוצאה מכך, פער הריביות בין שני המשקים פעל לטובת ה-אירופה ונגד ארה"ב.

בארה"ב, אנו מתקרבים לסיומו של תהליך ההתרה המוניטרי, ואני סבור שבראשית 2009 הריבית במשק האמריקני תהיה יציבה. יתר על כן, ייתכן כי בשוק תהיינה הערכות לגבי העלאתה במשך השנה.

כלומר, נראה כי הגורמים אשר הביאו להידרדרות של הדולר האמריקאי כנגד מטבעות הסחר המרכזיים בשנים האחרונות ייחלשו מאוד ב-2008. מכאן ניתן להסיק כי הדולר האמריקאי יוכל להתחיל מסע התחזקות בשנת 2009, מסע שיימשך כמה שנים.

ההיסטוריה מלמדת

תופעה נוספת תומכת בתחזית ההתחזקות של הדולר בשנים 2010-2009, היא מחזורי העסקים שבין המטבעות, כפי שמגלה התרשים שכאן.

רון אייכל

משנות ה-70' של המאה הקודמת היו שני מחזורי התחזקות של הדולר האמריקאי כנגד המטבע האירופי החזק, שנמשכו 5 ו-6 שנים ושני מחזורי החלשות שנמשכו 8 ו-10 שנים. לפי מחזוריות זו אנו נמצאים בשלב הסופי של היחלשות הדולר.