יש נשים היוצאות בבוקר מהבית באריאל לעבודה בתל אביב, ועולות על כביש מספר 5 בלי שטרחו להתאפר או להחליף מילה עם הבעל והילדים. יש כל כך הרבה זמן בדרך, בפקקים על כביש 5, ובעיקר כשמתקרבים לנקודת הטירוף במחלף מורשה ונתקעים בפקק שאורכו הממוצע כ-3 ק"מ - אז למה לבזבז זמן בבוקר על מה שאפשר לעשות בדרך בתוך המכונית?
נקודת הטירוף בכביש 5 היא כשנוסעים ממזרח למערב ומגיעים לגשר מורשה. עד אז נוסעים ב-3 נתיבים, ולפתע, לפני העלייה לגשר מורשה, 3 הנתיבים הופכים ל-2 נתיבים, כפי שאפשר לראות בתצלום האוויר - וזוהי הנקודה שגורמת לפקק האדיר על כביש מספר 5.
מערערים על הקונספציה
כשמחפשים את האחראי למצב מגיעים באופן טבעי למעצ, או בשמה החדש החברה הלאומית לדרכים. אבל מעצ איננו הגוף שאליו צריך לבוא בטענות.
גשר מורשה תוכנן במקור באופן שמאפשר לנסוע בו לכיוון מערב ב-5 נתיבים. 3 נתיבים המגיעים על כביש 5 מכיוון מזרח, ועוד 2 נתיבים המשמשים את כלי הרכב המשתלבים מכביש 4 מכיוון דרום (צומת גהה), ועולים לכיוון מערב על כביש 5, בלולאה על הגשר עצמו.
אחד הפרויקטים הגדולים של מעצ, של הרחבת כביש 5 לכל כיוון מ-2 נתיבים ל-3 נתיבים, הסתיים לפני כחמש שנים. עד אז היו על גשר מורשה שני נתיבי תנועה לכיוון מערב, והתנועה זרמה פחות או יותר באופן נסבל. אבל, תוספת כלי הרכב והגברת השימוש בכביש מספר 6, הביאו לצורך להרחיב את כביש 5.
כשהסתיימה הרחבת כביש 5 ל-3 נתיבים, ממחלף קסם עד מחלף מורשה, היה צריך לעשות דבר פשוט: לקחת פח צבע לבן ולצבוע מחדש את הנתיבים על גשר מורשה. את 2 הנתיבים על הגשר היה צריך להפוך ל-3 נתיבים, אותם 3 נתיבים המיועדים לכך כבר במקור בעת הקמת גשר מורשה. בכך יווצרו 3 נתיבים לכל אורך כביש 5, המחבר בין כביש 6 לכביש 2.
פח צבע לבן, זה מה שצריך כדי לסדר את גשר מורשה ולהקל באופן משמעותי את הלחץ באחד הפקקים הגדולים והמעצבנים של המדינה.
זה לא קרה. מתיה ענב, המפקחת על התעבורה במחוזות תל אביב והמרכז, לא אישרה את פתיחת הנתיב השלישי על גשר מורשה.
היו ויש מהנדסי תחבורה בכירים, שלדעתם מדובר, במילים עדינות, בהתנגדות שגויה ובעמדה לא עניינית.
לדברי ענב, ככל שהיתה התנגדות כזו, היא נבעה מכך, שהתוכנית באה על חשבון 2 הנתיבים מדרום.

הסבר גלוי ונימוק סמוי
לעמדה של מתיה ענב יש הסבר אחד שאומרים אותו, והסבר אחר שלא מעיזים לבטא בקול רם:
ההסבר הפורמלי: צריך לתת העדפה לבאים מכיוון צומת גהה על כביש 4 ועולים על גשר מורשה בשני הנתיבים שלהם לכיוון מערב (ת"א).
טענה זו אינה רלוונטית, משום שיש על הגשר מקום לכולם: גם לשני הנתיבים למשתלבים מכביש גהה, וגם לשלושה נתיבים של כביש 5 - הגשר כאמור תוכנן ל-5 נתיבים, ואין האחד בא על חשבון השני.
הנימוק שאין מעיזים לומר בקול רם: בואו נשתדל להרחיק את הפקקים משערי העיר, כדי שהזעם הציבורי לא יגבר ומחדלי התחבורה ישארו רחוקים יותר מן העין.
נזקי פקק מורשה: על-פי הערכות כלכליות, כל שעה בפקק של נהג לא מקצועי נושאת עלות מיותרת של 20 שקל למשק. בפקק של מורשה, בהנחות שמרניות, יש לפחות אלף מכוניות והפקק נמשך כשעתיים, כלומר לפחות 2,000 שעות כאלה מתבזבזות בו כל יום, ובמונחים שנתיים מדובר על לפחות 10 מיליון שקל. ב-5 השנים מאז הרחבת כביש 5 לשלושה נתיבים, הנזק המצטבר הוא בסביבות 50 מיליון שקל. ועוד לא דיברנו על אלפי נהגים המתחילים את היום בכעס ובעצבים מרוטים.
כבר לפני כ-3 שנים הגישו מהנדסי מעצ תוכנית לפתיחת הנתיב השלישי על גשר מורשה.
לדברי ענב התוכנית נפסלה בגלל פגיעה בשני הנתיבים המצטרפים מדרום ולאור חוות דעת שליליות.
עופר סלעי, מנהל אגף תכנון במעצ, הגיש לאחרונה תוכנית למשרד התחבורה, שמטרתה לפתוח את הנתיב השלישי על גשר מורשה. מדובר בעצם בתוכנית של צביעה מחדש של הנתיבים על הגשר, והעמדת נתיב שלישי לשימוש הציבור.
החזרת הנתיב השלישי תבוא, לדברי סלעי, על חשבון שני קריטריונים: הצרה מסויימת בשוליים הימניים של הגשר, ועל חשבון מה שהוא מכנה "קיצור לא דרמטי בנתיבי ההאצה על הגשר", אלה שני הנתיבים המשתלבים מכביש גהה. לפני שבוע אישרה המשטרה את התוכנית.
משרד התחבורה נשאל על-ידי "גלובס", מהי הסיבה לעמדה נגד פתיחת הנתיב השלישי על גשר מורשה לכיוון מערב, ומיהו הגורם במשרד התחבורה המתנגד גם כיום ומאיזו סיבה?
תגובת משרד התחבורה: "התוכניות המתייחסות להוספת נתיב שלישי בגשר מורשה התקבלו במשרדה של המפקחת על התעבורה ונמצאים בבדיקה אצל מהנדס המשרד ומעצ".
על-פי תגובת משרד התחבורה לשאלות "גלובס", לא מרגישים שם צורך מיוחד להסביר לציבור מדוע כל כך הרבה שנים אנחנו סובלים מהפקק האדיר במורשה.
החשש הוא, שבעוד הפתרון הפשוט במחלף מורשה הוא בסך הכל פתיחת הנתיב השלישי על הגשר, מישהו עלול להתקבע בעמדה שגויה מטעמי כבוד.
ענב אומרת, כי לאור עמדת המשטרה היא לא תתנגד לפתיחת הנתיב השלישי.
בקיצור, פח צבע יסדר את מחלף מורשה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.