לבורסה לא אכפת

הבה נודה: פרשת אולמרט פשוט לא מזיזה לת"א 25 ; מתי וכיצד איבדה הבורסה בישראל את הרגישות הפוליטית שלה

"גל השמועות הזדוניות והמרושעות" כהגדרתו של אהוד אולמרט, לא הזיז אתמול לבורסה, שסירבה להתרגש מהחקירה החדשה, והפגינה אתמול חגיגה ירוקה של עליות שערים מרשימות במיוחד בכל מדדי המניות.

נראה שלפי תחזית הבורסה גם החקירה האחרונה, "החמורה ביותר" מבין כל החמש, עשויה להסתיים ללא כתב אישום כלל, והיא אינה צפויה להשפיע באופן דרמטי גם בשבועות הקרובים על המסחר.

נתוני התעסוקה שפורסמו בסוף השבוע בארה"ב, השבוע החיובי בוול-סטריט, כמו גם ההסרה הזמנית של איומי העיצומים מצד עובדי הבורסה - השפיעו אתמול הרבה יותר מפרשת השוחד החדשה, "החמורה" בגינה נחקר ראש הממשלה.

הסיבה לכך פשוטה: הבורסה אינה מתרגשת מאירועים פוליטיים, שאינם קשורים ישירות לנתוני הכלכלה, כפי שהיא לא הושפעה גם בעבר מהתפטרותו של שר האוצר נתניהו, מפריצת מלחמת לבנון השנייה ומפרסום שני דוחותיו של וינוגרד.

אומרים שהבורסה חוזה את העתיד לבוא, ומקדימה את זמנה. אכן כך. הבורסה גם לא הושפעה מחקירות ראשי הממשלה הקודמים: אהוד ברק ("פרשת העמותות") ואריאל שרון ("סיריל סטרן" ו"האי-היווני"), שנחקרו בנסיבות דומות לאלו בגינן נחקר אולמרט - ובסופו של דבר, הבורסה אכן צדקה. חקירות אלו הסתיימו בקול דממה דקה, ללא כתב אישום וללא העמדתם לדין של ראשי הממשלה.

המשקיעים וכמותם הבורסה אמנם לא אוהבים אי-וודאות, והתפטרותו של ראש הממשלה עלולה להביא למשבר פוליטי-קואליציוני מתמשך ואולי אף לפריצת התקציב.

אבל נראה שהבורסה אינה מייחסת סבירות גדולה לאפשרות פרישתו של אולמרט, "השורד הטוב מכולם", ששרד מלחמה כושלת אחת וארבע חקירות לא פשוטות כלל, את זליכה, לינדנשטראוס ושני הדו"חות של וינוגרד. ולכן אין לה, לבורסה - כמו גם לאולמרט עצמו - כל כוונה להכריז על נבצרות, אפילו לא זמנית, והיא, כמו אולמרט, ממשיכה ב"סדר יום" משלה.

לסיכום: גם אם רף העצבנות יעלה מדרגה עם התפתחות החקירה, נראה שלא תהיה לחקירה החדשה כל השפעה דרמטית על המסחר בחודשים הקרובים.

גיא משיח הוא עו"ד ומנהל השקעות ב"פריזמה"