תנו להם אוטונומיה

ספקו לעובדים חופש פעולה ותצליחו הרבה יותר ; 5 עצות למנהלים בזירת העסקים

רוצה להשאיר את המתחרים הרחק מאחור? תן לאנשים שלך מידע, תשתיות ותמיכה בהיקף ובאיכות כזו שיוכלו לקבל החלטות נכונות ולמלא את תפקידם על הצד הטוב ביותר.

זאת היתה המסקנה העיקרית שעלתה מסקר שנערך ביולי 2007 בקרב 1,300 מנהלים, עובדי הייטק, ומנהלי צוותים בחברות קטנות, בינוניות וגדולות בצפון אפריקה, אירופה ואסיה. תוצאות הסקר שנערך בחסות מיקרוסופט פורסמו תחת הכותרת: "הנוסחא לביצועים יוצאי דופן".

את הסקר עשתה החברה EIU.

התוצאות הראו באופן מובהק התאמה בין מידת חופש הפעולה של עובדים לבין הצלחת החברה.

מחקרים רבים כבר הצביעו בעבר על כך שטכנולוגיית מידע מהווה מרכיב חיוני בהצלחה של עסקים והיא משמשת כמנוע צמיחה כלכלי חשוב של ארגונים, והנה המחקר של מיקרוסופט גילה פער מעניין: 87% מהנשאלים טענו שאין בידם כלים לקבל החלטות נכונות ולכן הם חווים חוסר ביטחון בתפקוד היומיומי שלהם. רק במחצית מהחברות היו מערכות המחשוב הדרושות לקבלת מידע, ל- 30% מהחברות לא היו המבנים הארגוניים הדרושים, ול- 15% מהחברות לא היתה התמיכה הפיננסית והמשאבים האנושיים הדרושים לשם כך.

להלן מספר פרמטרים שנבדקו במחקר. כשאתם מעיינים בהם, תנו לעצמכם דין וחשבון מה עשוי להיות המצב בחברה שאתם מנהלים או עובדים בה.

חשיפת מקסימום מידע לכל עובד נמצא בקרב 48% מהנסקרים

תנו לעובדים גישה למידע שיאפשר להם לעשות את עבודתם באופן היעיל ביותר. תנו להם אישור להיכנס לנתונים על ביצועי החברה ועל הביצועים האישיים שלהם. תנו להם יכולת וידע כדי שיוכלו לחבר דוחות ייעודיים, בסיסי לקוחות מעודכנים וכיוצא באלה.
בד בבד עם כל זאת: ודאו שיש איזון בין נגישות למידע לבין אבטחת המידע.

בקרה בזמן אמת - נמצא בקרב 51% מהנסקרים
כמה זמן אתם מחכים לדו"ח על תוצאות הפעילות של החודש שעבר, שבועיים? שלושה? האם אפשר לקבל החלטות נכונות בהעדר מידע מעודכן? אני סבורה שעדיף להפיץ דוחות שאינם מלאים אבל נותנים אינדיקציה, וזאת כדי לאפשר תגובה מיידית לליקויים או פערים בדרך להשגת יעדים.

תגמול על קבלת החלטות ופיתרון בעיות - נמצא בקרב 12% מהנסקרים
התגמול בחברות מתבסס על פי רוב על מדדים כמותיים. מנגנון תגמול לעובדים על קבלת החלטה או הנעת מהלך שהביא לפתרון בעיה, יעודד את העובדים לקחת אחריות ולהימנע מסיכון הטמון בקבלת החלטות באופן עצמאי. לאחרונה החלו חברות לתגמל גם מחלקות וצוותים ולא רק עובדים באופן אינדיווידואלי. מדיניות כזו תעודד עובדים לפתור בעיות באופן שיתופי.

אוטונומיה לצוותים - נמצא ב-30% מהנסקרים
אפשרו את התהוותם של צוותי עבודה באופן גמיש ובהתאם לצורך שמתעורר. אל תסתפקו בצוותים קבועים העובדים על פרויקטים מוגדרים מראש ותנו לצוותים את האוטונומיה הדרושה להם לקבלת החלטות.
מציאת האיזון בין אוטונומיה ניהולית לבין בקרה ניהולית היא קריטית להצלחה של החברה.
יתר אוטונומיה עלול להוביל לטעויות ולרמת סיכון גבוהה יותר, בעוד שיתר שליטה ובקרה גורם לחוסר גמישות וחוסר מוטיבציה בקרב העובדים.

משאבים מספיקים - נמצא ב 15% מהנשאלים
הקצו משאבים פיננסיים, אנושיים ואחרים שיספיקו להשלמת המשימות וחלקו אותם בהתאם לחשיבות המשימות להשגת המטרות של החברה. אשר למשאב האנושי יש להבטיח כי לא רק הכמות (מספר האנשים ) מספקת, אלא גם הניסיון וסוג הכישורים שלהם.

חברות שמידת האוטונומיה בהן, שנמדדה בפרמרטים המופיעים לעיל, היתה גבוהה נמצאו כמי שתהיינה רווחיות פי 3 ויותר מחברות שאין בהם מידה דומה של אוטונומיה.

ליאורה ליפץ היא מאמנת מנהלים לעסקים ומפרסמת ניוזלטר יומי דרך אתר גלובס
לחץ כאן להרשמה חינם לניוזלטר אימון אישי