הכנסת הקפיאה את אישור "חוק הטוקבקיסטים"; ח"כ חסון מתקשה להגיע להסכמה עם עורכי האתרים

לפי הצעת החוק של ח"כ ישראל חסון, אתר ישראלי שיש לו יותר מ-50 אלף כניסות יומיות יהיה אחראי לתוכן תגובות הגולשים ; עורך ynet, יון פדר: "אף אתר לא מסוגל לקיים תהליך בדיקה ועריכה הרמטית כפי שחסון מציע"

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת החליטה היום (ג') לעכב את קידום חוק הטוקבקים של ח"כ ישראל חסון (ישראל ביתנו) לצורך המשך ההתדיינות מול עורכי האתרים הגדולים. החוק אמור להעביר את האחריות על התוכן בתגובות גולשים באינטרנט לעורכי האתרים ובעליהם.

הוועדה, שקיבלה את יוזמתו של ח"כ מיכאל איתן, קבעה כי החוק שעבר בקריאה טרומית, יוקפא ובמקביל יתקיים משא המתן עם עורכי אתרי אינטרנט ועם נציגי איגוד האינטרנט על מנת להגיע לפשרה באשר לאופן סינון תגובות הגולשים.

בדיון הזהיר עורך ynet יון פדר, שאם תאשר הכנסת את הצעת החוק, ייאלצו עורכי האתרים לחסום את האפשרות להגיב באתרים על מנת להימנע מגל תביעות. "זו זירה של הגולשים. אני מעמיד לרשותם פלטפורמה. אם נקבל את הצעת חסון כל האתרים יסגרו את האמצעי הזה כי אף אתר לא מסוגל לקיים תהליך בדיקה ועריכה הרמטית כפי שחסון מציע", אמר פדר.

לפי הצעת החוק של ח"כ ישראל חסון, אתר שיש לו יותר מ-50 אלף כניסות יומיות יהיה אחראי לתוכנן של תגובות הגולשים לכתבות. לפי חסון, החוק יחול על האינטרנט, בדומה לחוקי העיתונות הכתובה.

חסון החל את "מסע הטוקבקים" עם הצעת חוק שעל פיה יחויבו הטוקבקיסטים להזדהות באופן מלא בעת פרסום תגובות, כדי למנוע פגיעה ולשון הרע. בהמשך, שינה חסון את הצעת החוק, כך שהאחריות תגולגל לפתחם של בעלי האתרים הגדולים.

נציגת משרד המשפטים בדיון הבהירה כי משרד המשפטים מתנגד להצעת החוק, שכן לטענתו יש לגבש חקיקה שתתאים למדיום החדש ולא להחיל עליו חקיקה שמתאימה למדיומים ישנים. במקביל להקפאת החקיקה של חסון, ימשיך משרד המשפטים לקדם חקיקה דומה, אולם הצעת חוק זו אינה מטילה אחריות פלילית לתוכן הגולשים על עורכי האתרים. על פי הצעת חוק זו, על כל תלונה שתתקבל על תוכן של גולש, יפנה האתר שפרסם את התגובה לגולש, שיצטרך להבהיר אם בכוונתו להגן על התוכן בבית המשפט. אם יאמר שלא, יוסר הטוקבק.