התוכנית שתטלטל את חברת החשמל: הרפורמה תידחה בשנה, 2,500 עובדים יפרשו

כך נודע ל"גלובס" ; הקיצוץ בהוצאות, בסך של כמיליארד שקל בשנה, צפוי לממן את פרישת העובדים

התוכנית שתטלטל את חברת החשמל: השינוי הארגוני שצפוי להציג היום (ד') מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, בפני דירקטוריון החברה צפוי לכלול קיצוץ נרחב בהיקף של כמיליארד שקל לשנה בהוצאות החברה. כך נודע ל"גלובס".

התוכנית, המכונה "מצפן", הוצגה אתמול (ב') בחשאי באמצעות לסקר ויו"ר החברה, מוטי פרידמן, לשר התשתיות בנימין (פואד) בן אליעזר, ולראשי המשרד. הכוונה היא להביא לצמצום ההוצאות בסכום של כמיליארד שקל בשנה למשך תקופה של כעשר שנים. חלק מהחיסכון (30%-40%) שייווצר יופנה למימון פרישתם של מאות עובדים בשנה.

עפ"י הערכות ראשוניות, במסגרת השינוי הארגוני תוצע פרישה מרצון לכ-1,000-1,500 עובדים קבועים, בנוסף לתוכנית לפרישת 1,000 עובדים שאישר דירקטוריון החברה בסוף 2007.

הכוונה היא להציע לעובדים פרישה מרצון ולא לנקוט הליך של פיטורים. אם התוכנית תצא לפועל, מדובר בצמצום של 15%-20% מכוח האדם הקבוע בחברת החשמל עד סוף 2010. בחברה כ-10 אלפים עובדים קבועים.

נודע כי מנכ"ל חברת החשמל נפגש באחרונה עם ראשי ועד העובדים, היו"ר מיקו צרפתי ודוד ביטון, והציג להם באופן כללי את עיקרי התוכנית. כל תוכנית לפרישת העובדים בחברת החשמל תהיה טעונה אישור של רשות החברות הממשלתיות. במסגרת המבצע שאישר הדירקטוריון פרשו עד כה כ-300 עובדים ותיקים מהחברה, שקיבלו פיצויים של 120%.

"גלובס" חשף לראשונה את כוונת חברת החשמל לבצע שינוי ארגוני מקיף בפעילות החברה, לנוכח ההרעה במצבה הפיננסי. השינוי אמור להיות מהלך מקדים לרפורמה המבנית בחברה, ויכין את החברה לתחרות במשק החשמל תוך שימת דגש על הגדלת ההכנסות ושיפור הרווחיות.

לפי המסתמן, השינוי הארגוני יכלול את תאגוד תחנות הכוח של חברת החשמל במבנה של ארבע חמש תחנות מרחביות שיעבדו תחת חטיבת הייצור. במחוזות החברה מתכננת חברת החשמל מהלך התייעלות שיכלול את צמצום מספר המחוזות לשניים-שלושה מחוזות ארציים, לעומת חמישה מחוזות כיום.

נודע כי אגף ניהול המערכת יופרד כבר בשלב הראשון מחטיבת הייצור, ויהפוך לאגף עצמאי, זאת כהכנה לשינוי המבני. לעומת זאת, אגף ההולכה וההשנאה צפוי להיות משויך לחטיבת הלקוחות ולפעול בצמוד למחוזות, ולא יהיה חטיבה עצמאית כפי שתוכנן ברפורמה.

צמצום המחוזות צפוי לאפשר לחברת החשמל לצמצם בכוח האדם בעיקר בדרגי המנהלים, אך נראה כי עובדי השטח בחלוקה ובייצור לא ייפגעו.

כפי שפורסם, השינוי הארגוני נועד ליצור חברה רזה בעלת מבנה ממוקד יותר כלפי הלקוחות. במתכונת החדשה תפעל חברת החשמל כמעין חברת אחזקות עם מטה אחד, שתחתיו יפעלו החטיבות השונות.

השינוי הארגוני שם דגש על פעילותה של חברת החשמל כחברה עסקית, והגדלת ההכנסות שלא מאספקת חשמל, בין השאר באמצעות הגדלת מאמצי השיווק והרחבת הפעילות בחו"ל.

השינוי הארגוני בחברת החשמל גובש תחת מעטה כבד של סודיות, ורק מספר מצומצם של חברי הנהלה, בהם עוזר המנכ"ל אמיר לבנה, וסמנכ"ל משאבים אסטרטגיים, אדריאן ביאנו, היו שותפים לו. מנכ"ל חברת החשמל לשעבר, ד"ר יעקב רזון, יעץ אף הוא לגיבוש התוכנית.

בחברת החשמל סירבו עד כה להתייחס לשינוי הארגוני. מהחברה נמסר בעבר כי "המנכ"ל ביקש ללמוד את החברה ולהביא את המלצתו לגבי התקציב. כל השאר הוא בגדר שמועות".

יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, דוד (מיקו) צרפתי, הכחיש בתגובה כי ראשי הוועד עודכנו לגבי השינוי הארגוני. "אינני מכיר את פרטי השינוי הארגוני. רק אחרי שתהיה תוכנית על השולחן ונלמד אותה לעומק - נגיב".