רכבת ישראל לאוצר: דחיית החישמול תגרום להארכת זמני הנסיעה בקו המהיר לירושלים

רכבת ישראל הגישה חוות-דעת השוללת את טענות האוצר ; המנכ"ל, חקי הראל: "ביטול החישמול יסכן את הפרויקט כולו"

הפעלת קו הרכבת המהיר A1 בין תל-אביב לירושלים אפשרית רק באמצעות רכבות חשמליות, כך טוענת רכבת ישראל בהתבסס על חוות-דעת חיצונית שהוגשה למשרדי האוצר והתחבורה.

חוות-הדעת של החברה ההולנדית NPC שוללת את הממצאים של חברת הבקרה פיבי (PB) שמינה האוצר. פיבי קבעה לפני מספר חודשים כי אין חובה לחשמול קו הרכבת לירושלים, והטילה ספק בנחיצות פרויקט חישמול הרכבת כולו. אתמול (ג') התקיים דיון בלשכת מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, בנוגע לפרויקט, שהסתיים ללא תוצאות.

בחוות-הדעת החיצונית שהגישה רכבת ישראל נטען, כי משך הנסיעה ברכבת דיזל צפוי להיות ארוך יותר ב-15% בהשוואה לרכבת חשמלית, ויביא לחריגה בזמן הנסיעה בקו שתוכנן לחצי שעה. כמו כן נטען, כי המשך השימוש ברכבות דיזל יגביל את מספר הנוסעים ואילו החישמול יאפשר תפעול של רכבות בעלות קיבולת גבוהה יותר.

סיכוני בטיחות

ברכבת מציינים, כי הארכת זמני הנסיעה בגין השימוש בחלופת דיזל תביא לירידה משמעותית בביקוש ובהכנסות לשירותי הרכבת במיוחד בשעות השפל. ברכבת מציינים עוד, כי חוות-הדעת של פיבי אינה מערערת את בדיקות הכדאיות הכלכלית שנערכו בעבר, והחיסכון שהושג לכאורה נובע רק מהקפאת ההשקעה.

לטענת הרכבת, ניתוח כלכלי מעודכן מצביע על ערך נוכחי נקי (NPV) בסך של 386 אירו מהפרויקט, שירשום שיעור תשואה פנימי של 9.43%. הרכבת טוענת עוד כי חוות הדעת של פיבי לא לקחה בחשבון את האיחור שעשוי להיגרם לפרויקט הקו המהיר לירושלים עקב הצורך לאשר מחדש את התוכנית עד כדי התחלת כל התהליך הסטטוטורי מחדש.

מכרז החישמול הוא אחד המכרזים החשובים והמורכבים בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל. הפרויקט כולל בשלב זה חישמול 250 ק"מ מסילה (כרבע מאורך המסילה כיום) בקו ירושלים-תל אביב-נתניה, קו ראשון לציון-תל אביב וכן במסילת השרון. תקציב הפרויקט עמד תחילה על 1.6 מיליארד שקל, וקוצץ ל-1.22 מיליארד שקל. למכרז ניגשו 4 קבוצות שכבר הגישו את הצעותיהן, וממתינות להכרעה לגבי עתיד הפרויקט.

ברכבת מציינים כי על-פי חוות-הדעת כי יש חשיבות עליונה לחשמול רשת הקווים הפרברייים בגוש דן, ובעדיפות ראשונה יש לחשמל את המסילה מאשקלון דרך ראשון-לציון מערב ותל-אביב לרעננה וכפר-סבא.

מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק (חקי) הראל, מסר בתגובה כי "ממצאי הדו"ח, מראים באופן ברור כי לתפעול הקו לירושלים בדיזל חסרונות משמעותיים. התפעול בדיזל נושא בחובו סיכונים ביחס לבטיחות במנהרות, איכות סביבה, יכולת תפעולית, עלויות גבוהות ועד לסיכון מימוש הפרויקט בכלל".