"חברת החשמל מתנהלת כיום כמו מונופול, ואנחנו רוצים להעביר את החברה לבסיס חשיבה תחרותי"

דירקטוריון חברת החשמל אישר את השינוי הארגוני שנחשף אתמול ב"גלובס" ; המנכ"ל עמוס לסקר: החברה עשויה לאבד עד 20% מהכנסותיה עם כניסתם של היצרנים הפרטיים למשק החשמל ; היו"ר מוטי פרידמן: "אין כאן דילים, זה לא במקום הרפורמה"

דירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, החליט היום (ד') לאשר את תוכנית ההתייעלות והשינוי הארגוני שהציג המנכ"ל עמוס לסקר, שבמרכזה פרישה של 2,500 עובדים מהחברה עד סוף שנת 2010. ההצעה אושרה פה אחד כולל את תמיכת נציג העובדים בדירקטוריון.

כפי שנחשף אתמול (ג') ב"גלובס", במסגרת השינוי הארגוני תוצע לעובדי החברה תוכנית פרישה מרצון שתקטין את כוח האדם הכולל של החברה ב-16-20% (2,000-2500 עובדים) עד סוף שנת 2010. בנוסף לתוכנית לפרישה מרצון של 300 עובדים המופעלת כיום.

70 בכירים יפרשו

מנתונים שהוצגו לדירקטוריון, השינוי הארגוני צפוי לחסוך לחברה 5-6.5 מיליארד שקל (נטו) . התוכנית כוללת בחשבון תשלום פיצויים והפרשה לפנסיה. עלות פרישת העובדים (בהתבסס על מתן פיצויי פרישה של 120%) מסתכמת ב-3.3-4.1 מיליארד שקל - פיצוי של 1.65 מיליון שקל בממוצע לעובד.

לסקר אמר לחברי הדירקטוריון כי ביצוע השינוי הארגוני הוא חיוני להתאמת פעילות החברה לתנאי השוק החדשים ולשיפור מצבה הכספי. לדבריו, בביצוע השינוי הארגוני נלקח בחשבון הצורך של החברה להסתגל לתנאי שוק תחרותיים ולכניסת יצרנים פרטיים, כמו גם יצירת מקורות הכנסה חדשים שלא מאספקת חשמל.

בעקבות השינוי הארגוני צפוי צמצום של 15% בדרגי המנהלים בחברת החשמל. מדובר על למעלה מ-70 בכירים בחברה שיאלצו לפרוש החל ברמת מנהלי המחלקות ועד לרמת מנהלי האגפים המחוזות והחטיבות.

יו"ר החברה, מוטי פרידמן, אמר במסיבת עיתונאים כי "חברת החשמל מתנהלת כיום כמו מונופול, ואנחנו רוצים להעביר את החברה לבסיס חשיבה תחרותי", לסקר ופרידמן ציינו כי התוכנית נועדה להביא לשיפור במצבה הפיננסי של החברה ולהכין אותה לתחרות העתידית במשק החשמל.

לסקר ציין כי החברה עשויה לאבד עד 20% מהכנסותיה עם כניסתם של היצרנים הפרטיים למשק החשמל, דבר המחייב אותה להיערך ליישום השינוי הארגוני בהקדם.

בהתייחסו לתוכנית ההתייעלות אמר לסקר, כי "ההתייעלות בתוכנית היא סופר מאסיבית, שלא היתה כדוגמתה בחברת החשמל. אני מצפה שכעת הרגולטור (הרשות לחשמל) יאשר לנו תעריף אמיתי שישקף את העלויות ויאפשר לחברה לרשום תשואה על ההון".

בהתייחסו לקשיים הצפויים במשא-ומתן עם העובדים אמר לסקר, כי "זאת התייעלות אמיתית קשה וכואבת לעובדים. אני מחויב לתוכנית במלואה, ואם נבצע אותה היא תייצב את חברת החשמל לעשור הבא. אין עובד בחברת החשמל שלא מבין שצריך כיום שינוי. אני חושב שיש ציפייה בקרב העובדים לשינוי הארגוני".

השינוי יחסוף כסף

באשר להערכות שהעובדים יכריזו על צעדי מחאה חריפים בתגובה לתוכנית, אמר פרידמן, כי "אנחנו קיבלנו בכל מקרה את ההחלטות הטובות לחברה ואני מקווה שהעובדים מבינים זאת. כעובד הייתי רוצה להיות בחברה שמצבה הפיננסי טוב יותר. השינוי הארגוני יחסוך כסף לחברה ויאפשר בעתיד חלוקת רווחים ותגמולים גדולים יותר גם לעובדים".

פרידמן דחה בתוקף את הטענות לפיהן השינוי הארגוני יבוא על חשבון הרפורמה שקודמה בשנתיים האחרונות על-ידי הממשלה. "אין כאן שום דילים עם הממשלה. אין קשר בין השינוי הארגוני לשינוי המבני. אנחנו נשתף פעולה ונקיים את כל ההחלטות המתאימות של הממשלה בנושא", אמר.

על-פי הערכות, ארגון העובדים עשוי לדרוש מההנהלה פיצוי בתמורה לכניסה למו"מ בנוגע לשינוי הארגוני, זאת בנוסף לתגמול שעשויים לקבל העובדים בתמורה להסכמתם לרפורמה.

לסקר ציין בהקשר זה, כי "ברור שלשינוי הארגוני יהיה מחיר. אנחנו ניוועץ עם העובדים לגבי המחיר ואני מקווה שנגיע להסכמות".

לשאלה כיצד מתכוונת החברה לממן את עלות פרישת העובדים שצפויה להסתכם בכ-3-4 מיליארד שקל, אמר לסקר, כי לחברה יש מספר אפשרויות לגיוס החוב, כולל גיוס נוסף בשוק ההון בארצות-הברית. "רק באחרונה השלמנו גיוס מוצלח, ויש ביכולתנו לחזור לשם גם בשנה הבאה לגיוס נוסף", אמר לסקר. לדבריו, מקורות נוספים הם גיוסי הון בארץ באמצעות המערכת הבנקאית, חיסכון פנימי כתוצאה מההתייעלות והפניית חלק מרווחי הגז הטבעי למימון ההשקעות והשינוי הארגוני".