אביגדור יצחקי צפוי לטעון בשימוע: הובטחה לי חסינות אזרחית ופלילית

הח"כ לשעבר יטען כי פקיד השומה, שערך את הסדר המס הכוזב לכאורה נשוא כתב האישום נגדו, הבטיח לו חסינות

חבר הכנסת לשעבר לשעבר אביגודר יצחקי, הצפוי להיות מואשם בסיוע להעלמת מס, צפוי לטעון בשימוע שייערך לו, כי בעת שערך את הסדר המס נשוא כתב האישום עבור לקוחותיו - הובטחה לו חסינות אזרחית ופלילית על-ידי פקיד השומה, ולכן לא ייתכן להעמידו לדין. כן צפוי יצחקי לטעון, כי הוא אמר לפקיד השומה את האמת, כפי שידע אותה מלקוחותיו, עובדת בכירה בחברת ECI (ששמה אסור בפרסום) ובעלה.

אהרן אליהו, המשמש כמ"מ סמנכ"ל לשומה ברשות המסים, ערך בזמנו בתפקידו כפקיד שומה כפר-סבא את ההסדר מול יצחקי עבור לקוחותיו. במסגרת ההסדר העניק להם חסינות אזרחית ופלילית, שנועדה להבטיח את סופיות ההסדר וכי לא תהיה כלפיהם תביעה כלשהי - אזרחית או פלילית.

ואולם, הפרקליטות פנתה בשבוע שעבר לעורכי הדין של יצחקי, משה ישראל ואודי ברזלי, והודיעה להם על החלטתה להעמיד לדין את יצחקי, בגין סיוע להעלמת מס בסך כ-3.5 מיליון שקל, בגין אותו הסדר מס.

לפי החשד, יצחקי העניק ייעוץ מס לעובדת בכירה ב-ECI, שביקשה לערוך הסדר מול מס הכנסה לגבי עמלות בסך כ-13 מיליון שקל שקיבלה מהחברה במשך שנים, בהיותה סוכנת מכירות במדינות חבר העמים.

גילוי מרצון

האישה ובעלה פנו ליצחקי במסגרת הליך גילוי מרצון, בו הם מדווחים על הכנסותיהם במטרה להגיע להסדר מס ולהימנע מהליך פלילי. אלא שבפרטים שנמסרו למס הכנסה, סווגו ההכנסות מעמלות ככאלה השייכות לבעל, שהוא סוכן ביטוח במקצועו. מאחר שמדובר בהכנסות שהופקו בחו"ל, הרי שלפי שיטת המיסוי הטריטוריאלית, שנהגה אז, ההכנסות לא היו חייבות במס.

יצחקי טען בחקירתו שביצע את ההסדר על סמך המידע שקיבל מהלקוחות, לפיו מדובר בהכנסה של הבעל. בני הזוג מצידם טענו שפרסו בפני יצחקי את כל המידע, אך יצחקי ערך את ההסדר על דעת עצמו.

לדברי עו"ד ברזלי, המייצג את יצחקי, "אם לא נותנים ודאות או הבטחה שהגילוי מרצון הוא סוף פסוק, זה מקטין במידה רבה מאוד את הרצון והמוטיבציה לפנות להליך של גילוי מרצון. למה אנשים עושים הסדרים? כדי לקבל ודאות. אם אתה לא מקבל ודאות, למה לך בכלל ללכת להסדר? כל זה נכון בתנאי כמובן שאתה מוסר את העובדות הנכונות. רו"ח הוא לא חוקר, ולא יכול לדעת אם הלקוח לא אומר לו את האמת".