סמנכ"ל ההשקעות בפריזמה: "אם בנק ישראל רוצה השפעה מיידית על הדולר - הוא צריך להגביר את קצב הרכישות"

רפי גוזלן: "אני לא יודע בכמה - יכול להיות שהוא צריך לקנות 100 מיליון דולר ליום" ; הדולר ירד מתחת ל-3.3 שקלים לראשונה מאז ינואר 1997 ; "בשוק הפנימו שהריבית תועלה היום ב-0.5%"

הדולר יורד היום לרמת שפל שכמותה לא ראה מאז ינואר 1997, 3.3 שקלים למטבע האמריקני, ורפי גוזלן, סמנכ"ל ההשקעות של פריזמה, מציין ש"מה שקורה כרגע בשוק זה הפנמה שהולכים בשוק לקראת מהלך העלאה של 0.5% בריבית".

שיעורה הנוכחי של הריבית המרכזית במשק הינו 3.25% במונחים שנתיים. נזכיר, כי בעקבות מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, אשר פורסם לפני כשבוע וחצי והפתיע כשעלה ב-1.5%, התחזיות מתחלקות חצי-חצי בין העלאה מתונה של 0.25% בריבית בנק ישראל, לבין העלאה חדה יותר - של 0.5%.

* לאחר שהדולר הגיע היום לשפל של 3.2987 שקלים, אנחנו רואים התחזקות שלו בדקות האחרונות. יכול להיות שבנק ישראל מתערב במסחר?

"בוא נשים דברים בפרופורציה. בעת פרסום מדד אפריל הדולר נסחר סביב 3.4-3.42 שקלים לדולר. ההפתעה הגדולה היא שבעוד שמאז המדד בשוק הבינו שאנחנו הולכים לקראת העלאות ריבית, ה-"Fine Tuning" זה שאנחנו הולכים לכיוון של 0.5%".

"אני חושב שנכון יהיה שבנק ישראל יתערב ברכישת דולרים לצד העלאת הריבית", סבור גוזלן. "הוא צריך להגדיל את היקף הרכישות לטווח הקצר".

* בכמה?

"היום הוא קונה מידי יום 25 מיליון דולר. לדעתי, ההשפעה של המהלך תורגש רק בעוד מספר חודשים - לקראת סוף השנה. אם הוא רוצה השפעה מיידית הוא צריך להגביר את הקצב, אני לא יודע בכמה. יכול להיות שהוא צריך לקנות 100 מיליון דולר ליום - מה שיגביר את המעורבות שלו ויהפוך אותו לשחקן פעיל יותר. זו לא צריכה להיות התערבות יומית, כמו שהיא צריכה להיות בהיקף יותר מאסיבי".

* מה לגבי הפיכתו של המטבע הישראלי למטבע בר-המרה ברמה הבינלאומית? מדינת ישראל מצורפת השבוע רשמית למערכת הסליקה הבינלאומית, ה-CLS.

"לדעתי, זה חסר ערך באופן יחסי, מבחינת ההשפעה שלו על המסחר במט"ח. הבנקים הזרים פעילים פה כבר זמן רב. מי שרצה לקבל חשיפה לשקל יכל היה לעשות את זה כבר קודם - פעילות של זרים כעושי שוק במט"ח קיימת כבר שנים".

* מהן הערכות של פריזמה לגבי כיוון המדד, הדולר, והריבית?

"אנחנו מאמינים שמדד המחירים לצרכן בחודש מאי יעלה ב-0.6%. הנתון המרכזי בהקשר זה מבחינתו הוא האיפלציה לשלושת החודשים הקרובים, אשר צפויה להסתכם ב-1.5%. ב-2008 אנחנו מעריכים כי עליית המחירים במשק תעמוד על 1.5% וב-12 החודשים הבאים ב-3.4%".

"בנוגע לדולר, אני מאמין שאנחנו מאוד קרובים לשפל של הדולר; אנחנו בהחלט רואים אותו עושה פיחות במחצית השנייה של השנה לכיוון 3.7-3.8 שקלים, וחלק לא מבוטל מהפיחות יבוא מהתאוששות של הדולר בעולם - על רקע סביבה כלכלית חיובית יותר בארה"ב, אפילו זמנית - בגלל צעדי המדיניות הכלכלית שם".

"בפריזמה כאמור סבורים שהריבית תועלה ב-0.5%. אנחנו מעריכים שהריבית בסוף השנה תעמוד על 4.5% לשנה (עלייה של 1.25% משיעורה הנוכחי, כאמור, א.ו.), אבל זה לא מדויק, כיוון שאנחנו צופים שהריבית תגיע לשיעור זה כבר בחודשים הקרובים, עוד לפני סוף השנה. לדעתנו, מדובר ב-3-4 העלאות מדודות של הריבית ושם היא תיעצר".