סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים • מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock
איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

לא מעט מוצרים טכנולוגיים בחיינו דורשים טעינה, מה שמגביל את התנועה ומייצר צורך בקרבה לשקע טעינה. עם זאת, ישנם כמה צעדים שניתן לעשות כדי להאריך את חיי הסוללה משמעותית, ולמנוע תלות במטען. כאן נתמקד בצעדים הקשורים למחשבים ניידים וסמאטרפונים, שהם המכשירים הנפוצים ביותר.

אפל מתקרבת לעסקה: צ'אט GPT יוטמע במערכת ההפעלה של אייפון
בדיקה טכנולוגית | לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד
כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

המסך: הבהירות צורכת אנרגיה

עד כמה שזה נשמע מוזר ופשוט, אחד מצורכי החשמל הגדולים ביותר במחשב נייד ובסמארטפונים הוא בהירות המסך. לכן, הדרך הקלה ביותר להאריך משמעותית את חיי הסוללה היא להנמיך את בהירות המסך.

הרציונל שעומד מאחורי העניין הוא שהמסך משתמש בהרבה חשמל כדי להציג את התמונה האיכותית ביותר, וככל שהבהירות חזקה יותר, כך גם צריכת החשמל גדולה יותר. אם תנמיכו את הבהירות כמה אחוזים, תוכלו לנצל את הסוללה קצת יותר, גם במחשב וגם בסמארטפון.

הגדרות: מצב חיסכון בסוללה

גם במחשבים וגם בסמארטפונים יש הגדרות קישוריות שהמכשיר יכול לחפש. לדוגמה, אם המכשיר פתוח ל־wifi גם כשאתם לא מחפשים נקודת התחברות, או שרכיב ה־Bluetooth פעיל תמיד, המשמעות היא שהמכשיר לא מפסיק לחפש חיבורים. אם אתם לא משתמשים בהם כדאי לכבות אותם, אחרת הם יזללו לכם את הסוללה. לפי ההמלצות של החברות (כולל אפל), עדיף להשתמש בחיבור לאינטרנט אלחוטי ולא בנתונים הסלולריים שלכם, כיוון שזה צורך פחות חשמל.

בנוסף, לכל מכשיר יש תוכנית כזו או אחרת של חיסכון בחשמל. בסמארטפונים מדובר לרוב במצב "סוללה חלשה", ובמחשבים יש תוכנית חיסכון בחשמל, שמורידה את בהירות המסך ומשהה כמה הגדרות שצורכות יותר סוללה.

במקרים קשים אפשר להפעיל את המצב המדובר, ולזכות בעוד כמה שעות של שימוש. גם אם לא רוצים להפעיל את מצב חיסכון בחשמל, כדאי שהמחשב לא יהיה מוגדר על צריכת חשמל גבוהה - כי אומנם זה מאפשר ביצועים חזקים יותר, אבל גם ריקון סוללה מהיר יותר. אפשר לשנות את המצב ב"אפשרויות צריכת חשמל" בהגדרות המחשב. חשוב לדעת כי ככל שהמחשב חם יותר, כך הסוללה מתרוקנת בקלות. לכן, חשוב גם לוודא שהוא מקורר כמו שצריך.

זוללי סוללה: אפליקציות ותוכנות "כבדות"

באופן כללי, כדאי לסגור אפליקציות ותוכנות שפועלות ברקע, ואתם לא משתמשים בהן. ההפעלה שלהן דורשת מהמחשב יחידות עיבוד, ולכן סגירה שלהן תאריך את חיי הסוללה קצת יותר.

בנוסף, יש אפליקציות ותוכנות בסמארטפון ובמחשב שצורכות הרבה חשמל, והמשמעות היא שהסוללה מתרוקנת מהר יותר. כמעט בכל הסמארטפונים ובמחשבים הניידים אפשר ללכת ללשונית "סוללה" בהגדרות, ולראות אילו תוכנות ואפליקציות צורכות הכי הרבה חשמל. כך תדעו לסגור אותן או להגדיר אותן עם צריכת פחות חשמל (במחשב). במקרה של סמארטפונים כדאי ממש להסיר את ההתקנה, אם הן לא בשימוש.

גם קבלת התראות מוגזמת היא בין "זוללי הסוללה", ולכן אפשר למנוע התראות מיותרות ולחסוך אובדן אחוזים. בנוסף, פיצ'רים כמו "היי סירי" או "אוקיי גוגל" גורמים למכשיר להאזין כל הזמן, ולצרוך יותר סוללה, ולכן כדאי לשקול לוותר עליהם. באופן כללי, בכל מכשיר יש אזור מיוחד שמוקדש לסוללה, ובו אפשר לעקוב אחרי שעות הטעינה, והשימוש ב־24 שעות האחרונות או בימים האחרונים.

מטען מקורי: להימנע מפגיעה מיותרת

לא מעט צרכנים משתמשים במטעני כלאיים - תקע ממקור אחד, וכבל ממקור אחר - ומצפים שזה יעבוד פלאים. מעבר לכך שזה לא מאפשר לקבל את יכולות הטעינה המהירה בחלק מהמכשירים, העובדה שיחידת החשמל לא תואמת או שהחברה לא אישרה את המטען, יכולה לפגוע לכם בסוללה. אם תבחנו בהגדרות את בריאות הסוללה, תראו שבשימוש לא נכון האחוזים צונחים.

עד כמה צריך להטעין את הסוללה, והאם הטענה ארוכה מדי פוגעת בה? היום יש טכנולוגיה ששומרת על המכשירים, אולם אם מכשיר מקבל מתח חשמל לאורך זמן ומתחמם יותר מדי, הסוללה יכולה להישחק. לכן מומלץ לא להטעין את הסוללה ל־100%, וגם לא לתת לה להתרוקן לחלוטין.

הטווח שכדאי להשאיר בו את רמת הסוללה הוא בין 40% ל־80%. מדוע זה חשוב? במכשירים רבים הסוללה היא מסוג ליתיום יון, והקיבולת שלה מתאימה למספר מחזורים וטעינות. משמע, טעינה עד הסוף או פריקה שלמה גורמת לסוללה להתעייף ולהישחק עוד יותר, כיוון שהתאים בה נפגעים מהסחרור.

ישנה ובלויה: מתי צריך להחליף

אחרי שימוש רב בסוללה, סוללות כמו ליתיום־יון, יכולות להתבלות. אם הסוללה מתיישנת, קיבולת האחסון שלה פוחתת, וחייה מתקצרים. בלא מעט מערכות, אפשר לראות מה בריאות הסוללה - משמע, כמה אחוז מהסוללה המכשיר יוכל לנצל. בנקודת קצה, אחרי שימוש של מספר שנים, ייתכן שיהיה בלאי והקיבולת תרד.

גם בנקודה הזו חשוב לומר שתמיד כדאי ללכת למעבדה רשמית של המחשב או הסמארטפון שבו אתם משתמשים, כדי שהתיקון יהיה באחריות ותשתמשו במוצר רשמי. אם במקום אחר יכניסו למכשיר שלכם רכיבים שאינם אמורים להיות שם, זה מגביר את הסיכוי לתקלות ובעיות נוספות.

השורה התחתונה אפשר גם סוללה ניידת

פתרון משלים להארכת חיי הסוללה הוא שימוש בסוללה ניידת, שמאפשר להטעין את המכשיר לפי הקיבולת הנדרשת. מדובר בפתרון יעיל ונוח, בוודאי אם אין גישה לשקע חשמל. הסוללות הניידות נמדדות במיליאמפר לשעה, וככל שהקיבולת גבוהה יותר, כך הסוללה תספק יותר אנרגיה.

לפני שאתם רוכשים אחת שתתאים לסמארטפון שלכם, עליכם לוודא שיש יציאות מתאימות להטענה. בנוסף, כדאי לשים לב אם הסוללה תומכת בטעינה מהירה, מה הגודל ומה המשקל (במיוחד אם היא אתכם בתנועה). בסוללות ניידות למחשבים נדרשת קיבולת גבוהה יותר, כמו 10 אלף מיליאמפר לשעה. סוללה ניידת למחשב תעלה גם 500 שקל, תלוי בקיבולת, בעוד לסמארטפון תעלה עד 200 שקל.