...ובחזרה לריבית הפד'

הסיבות לנדודי השינה של ברננקי ופישר דומות ; אני מהמר שמבין שני הנגידים, לאמריקני קשה יותר להירדם

בשבוע שעבר פורסם סיכום ישיבות ה-Fed שהתקיימו ב-30-29 לאפריל, ובה הוחלט להפחית את הריבית בשיעור 25 נ"ב.

בבנק המרכזי האמריקני מודעים להתמתנות במשק מתחילת השנה, להידרדרות בשוק העבודה ולהיחלשות הפעילות היצרנית. הפעילות בתחום הנדל"ן למגורים המשיכה להצטמצם והשקעות הסקטור העסקי, בציוד ובתשתיות התמתנה. התצרוכת הפרטית צמחה בשיעור מתון מאוד, ומדדי אמון הצרכנים מתדרדרים והולכים.

האינפלציה הבסיסית נחלשה בחודשים האחרונים, אך מדד המחירים לצרכן הכללי המשיך לעלות. יחד עם זאת, הוועדה צופה שהאינפלציה תתמתן ברבעים הקרובים, במיוחד בהשפעת מחיר האנרגיה וסחורות אחרות, שהבנק מאמין שירד.

לדעת חברי הוועדה, הפחתת הריבית בשילוב צעדים נוספים, אמורה לספק את התשתית המתאימה לצמיחה. לדעתם, הסיכון לצמיחה נותר בעינו, ולפיכך ייעשה כל שנדרש בכדי לקדם צמיחה בת-קיימא ויציבות מחירים. יחד עם זאת, לאחר שלל הפעילויות, החשש לצמיחה ומאינפלציה, כמעט זהה.

גם אם נתחשב במשבר הנזילות וההאטה בכלכלה האמריקאית, אחת הבעיות שמטרידות ביותר את הבנק המרכזי היא האינפלציה. ולא רק היא עצמה אלה החששות מפניה.

בשאלון שמפיצה אוניברסיטת מישיגן, לפיו נמדד נתון "אמון הצרכנים" שהיא מפרסמת, נשאלים המשתתפים לגבי תחזית האינפלציה. ובכן, הציבור האמריקאי צופה אינפלציה בשיעור 4.8%, ושוק ההון מגלם ציפיות פסימיות גם הוא: פער התשואה שבין אג"ח ממשלת ארה"ב המיועדת לפדיון בעוד שנה, לעומת אג"ח ממשלתית צמודה למדד, ובעלת משך חיים דומה, עלה ל-3.3%. בסוף מארס הוא היה 2.0% בלבד.

נתונים אלה מבטאים חשש של ממש לאובדן שליטה באינפלציה.

לא רק בישראל

למעשה, בדומה לישראל, גם ב-Fed נפלו קורבן להמשך ההתייקרות במחיר הנפט ושאר הסחורות, חרף ההאטה הכלכלית. גם בארה"ב ציפו שההאטה הכלכלית תביא להתמתנות הביקוש למוצרי אנרגיה, ובעקבות זאת לירידה במחירם. בפועל, מחיר חבית הנפט הגולמי רק הולך ועולה ובאופק לא מסתמן שינוי מגמה.

לפי פרוטוקול הפד' ההחלטה להפחית את הריבית ב-25 נ"ב נוספות, בפעם האחרונה לוותה בלבטים קשים, בהתחשב בכך שהבנק קיצץ באגרסיביות בגובה הריבית מהקיץ, ונוסף לכך נקט בפעולות, בכדי לשפר את תפקודם של השווקים.

הסבירות שהריבית תופחת ב-25/6 נמוכה מאוד, כמעט אפסית. עם זאת, היה ומדד חודש מאי בארה"ב אשר יפורסם ב-13 ליוני יפתיע ויעלה פחות מן הצפוי, תוך כדי התבררות של חולשה כלכלית לפי אינדיקטורים נוספים, הסבירות להפחתה תגדל.