טלנסקי על אולמרט: "הצעתי להפקיד לו צ'קים אך הוא התעקש תמיד על מזומן; מעולם לא ציפיתי לקבל תמורה, אהבתי את האיש ומבחינתי זה היה לצדקה; אני קורבן"

(עדכונים שוטפים) - "התמיכה שלי באולמרט היתה השקעה גרועה" ; "הייתי מגייס לאולמרט כסף לטיסות במחלקה ראשונה לניו יורק כי מימנו לו בביזנס" ; "שולה זקן היתה מודיעה לי שאולמרט זקוק לכסף" ; "אולמרט ביקש ממני 25 אלף דולר למימון חופשה באיטליה" ; "אני יודע שהיו לו הוצאות על סיגרים יקרים" ; טען כי אורי מסר הציג לו מכתב ערבות שהוא כביכול חתום עליו ; החקירה הנגדית של טלנסקי נדחתה ל-17 ביולי

(עדכונים שוטפים)

"אולמרט ביקש כסף במזומן. הייתי מעביר את הכסף לשולה זקן, במעטפות, ולפעמים לאולמרט, כשהיה בניו-יורק. השתמשתי גם בכרטיס האשראי שלי כשהיה במלון בניו יורק. הייתי מגייס לו כסף לטיסות במחלקה ראשונה, כשהיה מגיע לניו יורק, כי מימנו לו בביזנס".

כך סיפר היום (ג') מוריס טלנסקי, עד המפתח בתיק אולמרט, בעדותו המוקדמת בבית המשפט. עדותו עשויה להתארך והוקצו לה שלושה ימים.

לדברי טלנסקי, הוא האמין באולמרט ולכן גייס כסף בעבורו. לדבריו, "מעולם לא ציפיתי למשהו. מעולם לא היתה לי שום תמורה מיחסים אלה. בשום אופן לא עלה במוחי איזה אינטרס. אני באמת רציתי וקיוויתי שהוא יהיה המנהיג. לאורך השנים, במשך תקופה של 15 שנים, אני הייתי תורם גדול".

מוריס טלנסקי

מעדותו של טלנסקי עולה כי אולמרט קיבל מימון עבור שהותו במלון בניו יורק, גם כששהה שם לצורך אירוע הברית של נכדו בניו יורק. טלנסקי סיפר כי אולמרט הגיע למלון, וביקש ממנו הלוואה של 15 אלף דולר.

טלנסקי סיפר כי הלך לסניף הסיטי בנק, הקרוב למלון, והגיע אליו מייד לאחר שפדה את הכסף באמצעות הטלר בבנק.

לשאלת פרקליט המדינה, משה לדור, אם נתן לו כסף נוסף באותה הזדמנות, סיפר טלנסקי כי קיים אירוע לקהילה היהודית, וביקש מאולמרט להופיע שם, ולדבר הן על נושא הטכנולוגיה בישראל והן על בתי ספר לטכנולוגיה בישראל.

לדבריו, לא גוייס כל כסף באותו אירוע. ואולם, בתום האירוע אולמרט ביקש ממנו 300 דולר. טלנסקי סיפר כי שאל אותו בתמיהה לשם מה הוא צריך את הכסף, שכן הוא נמצא באירוע משמח. אולמרט השיב כי הליכוד לא מימן לו את ההוצאות במלון, וגם לא טלנסקי, ולכן הוא צריך את הכסף.

צ'קים גדולים וקטנים

"נתתי צ'קים גדולים וצ'קים קטנים וגייסתי לפחות 100 אלף דולר. האמנתי במטרה, וזה היה לטובת ישראל ולטובת משפחתי אם תחיה פה. מעולם לא עלה במוחי שזה יהיה משהו לצורך טובות. לא הצטרכתי זאת. היו לי עסקים וזה היה לצדקה. אני באמת אהבתי את האיש".

עוד עולה כי במקרה אחר, כשטלנסקי היה בישראל, אולמרט ביקש ממנו הלוואה לצורך חופשה באיטליה כשהיה ראש עיריית ירושלים: "אני זוכר שהתפלאתי איך בחג הוא עוזב את עיריית ירושלים. זה נראה לי לא מתאים. הוא ביקש הלוואה של 25 אלף דולר או 30 אלף דולר במזומן".

טלנסקי העיד כי הכסף שנתן ניתן תמיד בדולרים. לשאלת פרקליט המדינה משה לדור: "באיזה מקרים אולמרט ציפה לקבל ממך סכומים כאלה? למה הוא ביקש ממך סכום כזה כדי לממן את חופשתו באיטליה?" ענה טלנסקי: "הוא היה חבר. אני הלוויתי לו כסף לעיתים קרובות, וזה לא הטריד אותי. הוא היה חבר מאוד קרוב. זו היתה הלוואה".

בית המשפט יצא להפסקה שכן טלנסקי נשנק בבכי, כשאמר שהוא מבקש לחזור לארה"ב, בגלל מחלת אשתו.

קודם לכן אמר טלנסקי כי לאורך השנים הטריד אותו שאולמרט ביקש את הכסף במזומן. ואולם לדבריו, הוא קיבל את ההסבר שאולמרט נתן לו בשעתו - שהדבר דרוש לצורך כך שהכסף לא ינותב לצרכים שונים של הליכוד.

טלנסקי נשאל אם קיבל את ההלוואות שנתן בחזרה, ואמר שמעולם לא. הוא נשאל אם ביקש את הכסף חזרה, ואמר שעשה זאת פעם אחת דרך הבן שאול, העובד בניוקולודיאון בניו יורק. לאחר השיחה הזו, דבר לא קרה.

עוד סיפר כי ביקש מאולמרט עזרה בנושא שיווק המיניברים שלו בבתי מלון ברחבי העולם. אולמרט היפנה אותו לשלושה אנשי עסקים: שלדון אדלסון, יצחק תשובה, וארנל. לדבריו, הם לא סייעו לו ואדלסון אפילו טרק לו את הטלפון. טלנסקי אמר: "עשיתי מעצמי טיפש מכל המכתבים האלה. התמיכה שלי באולמרט היתה השקעה גרועה".

"אני קורבן", אמר טלנסקי על הסיטואציה בה הוא נמצא. לדבריו, השוטרים הגיעו לביתו בשש בבוקר ולקחו אותו לחקירה והוא אינו מבין מדוע הם לא צלצלו אליו לפני כן.

טלנסקי סיפר כי בחקירה החוקרים צעקו עליו ובד בבד, "שמים את כל העיתונות והטלוויזיה שעוקבים אחריי ונוקשים על דלתי בכל רגע. במצבים כאלה, לפעמים אתה אומר דברים כדי להיפטר מכל זה. אני קורבן של כל זה. במערכת הצדק האמריקנית יש קוד מאוד ברור לגבי האופן שבו שואלים שאלות בחקירה".

על העימות בחקירה בינו לבין שולה זקן אמר טלנסקי כי היא שתקה ולא אמרה דבר. לדבריו, הופתע מהחקירה נגדו רק במידה מסוימת: "קראתי שבוע לפני כן פרסומים בנוגע לאורי מסר ועל כל החקירות ותיארתי לעצמי שיגיעו אלי. היתה לי תחשוה שאשאל על יחסיי עם אולמרט".

טלנסקי סיפר עוד כי היה מאוכזב שאולמרט לא הזמין אותו לברית של נכדו. כשנשאל על עזרתו של אולמרט כלפיו בענייני אימאג'סט, החברה בה היה מושקע, אמר טלנסקי כי עורכי דינו בארה"ב הציעו לו כי ידבר עם אולמרט על המחלוקת בין החברה לבין התעשייה האווירית.

טלנסקי: "אמרתי להם: מה אתם, משוגעים? מה פתאום שאדבר איתו? היום אני אומר: תודה לאל שלא דיברתי איתו". יחד עם זאת, לדור הציג לבית המשפט מכתב שהיפנה אולמרט לשר ההגנה הצ'יליאני, בעניין חברת אימג'סט.

מוריס טלנסקי

טלנסקי נשאל על ידי פרקליט המדינה על ביקוריו במשרד התמ"ת, בעת שאולמרט היה שר התמ"ת. להלן תמלול עדותו:

לדור: היית במשרד התמ"ת?

טלסנקי: הייתי שם. הייתי אצלו פעם או פעמיים.

לדור: מה היתה סיבת ביקורך שם?

טלנסקי: הבאתי כסף לשולה זקן. רוב הפעמים נתתי את הכסף לשולה במעטפה.

לדור: באותם מקרים, בכמה מדובר?

טלנסקי: מעולם לא לקחתי יותר מ-9 או 10 אלף (דולר, ה.מ.) כי אחרת אתה צריך לדווח בארה"ב. אחרי זה יש לך שוטרים בדלת שמרחרחים.

לדור: בכמה כסף מדובר? איך ידעת כמה יש במעטפה? באיזה צבע היו המעטפות?

טלנסקי: המעטפות היו בצבע וניל.

לדור: איך ריכזת את הכסף?

טלנסקי: הכסף שלי היה נפרד.

איך יכולת לפגוש את שולה? קבעת איתה?

טלנסקי: בכל פעם כשהגעתי לישראל התקשרתי. והיא אמרה לי "בוא". אלה היו ביקורים קצרים.

לדור: כשאולמרט היה צריך כסף איך ידעת על זה?

טלנסקי: טלפון משולה.

לדור: איך נתת את הכסף ולמי?

טלנסקי: נתתי לאולמרט כשהיה במלון ריג'נסי בניו יורק. שולה אמרה לי את מספר הסוויטה כי הוא היה שר הוא לא נרשם בשמו. אני זוכר זאת: הוא נרשם בשם אחר. הלכתי לחדר שלו, לסוויטה שלו ונתתי לו את הכסף. אני נשארתי שם 10-15 דקות. נתתי את הכסף במעטפות. במזוודה.

לדור: האם ספרתם את הכסף?

טלסנקי: לא. אמרתי לו: "זה הכסף שביקשת ממני".

לדור: האם קיבלת קבלה?

טלסנקי: לא.

לדור: כשהיית מגיע למשרד התמ"ת קיבלת קבלה?

טלנסקי: לא.

לדור: כשהוא היה שר, מה לדבריהם היתה המטרה של גיוס הכסף?

טלנסקי: שולה תמיד דיברה על הוצאות, היא מעולם לא הגדירה עבור מה. אולמרט הזכיר זאת כהוצאות פריימריס. מעולם לא נאמר לי מה בדיוק. אני הבנתי שהוא אמר שכמו בבחירות, כשאנשים עובדים בשבילך, והבנתי שבהוצאות האלה מדובר.

לדור: מה לגבי מימון הוצאות בארה"ב?

טלנסקי: שולה היתה מתקשרת ואומרת שהוא מגיע לארה"ב. לעיתים ההוצאות לא היו מכוסות. היא שאלה אותי אם הייתי יכול לגייס כסף עבור ההוצאות. הייתי מגייס 3,000 או 4,000 דולר. אין לכך כלום עם הנושא של הפריימריס. הארגון לא כיסה לו את כל ההוצאות אז גייסתי את היתר.

לדור: מה לגבי טיסות?

טלסנקי: תמיד הוא היה טס בביזנס, והארגון לא היה מוכן לשלם על מחלקה ראשונה. אז הם שילמו רק עבור ביזנס, והכסף שגייסתי היה עבור מחלקה ראשונה או הוצאות אחרות.

לדור: האם אתה יודע אם הכסף שגייסת שימש אותו בצורה מסויימת?

טלנסקי: אני יודע רק שהיו לו הוצאות על סיגרים יקרים ועטים. אין לי מושג איך הוא הוציא את הכסף.

לדור: האם אתה מעריך כמה פעמים פגשת את אולמרט כשהיה שר התמ"ת, וכמה פעמים פגשת אותו בניו יורק?

טלנסקי: בערך 10 או 15 פעמים במהלך התקופה, בישראל ובניו יורק. פעם אחת בקליפורניה.

לדור: כשהגעת לפגוש את שולה, האם פגשת גם את אולמרט?

טלנסקי: לפעמים. היתה לעתים שיחה קצרה. הייתי נותן לשולה את הכסף. בילינו 10-15 דקות כשנפגשנו.

לדור: מה היה יחסו אליך?

טלסנקי: הוא אהב אותי. תמיד כשהייתי כאן הגיע לפגוש אותי. היה נותן לי חיבוק. ביום הולדתי נתן לי כרטיס יפה - לא הייתי מעולם בביתו.

לדור: כמה פעמים פגשת את שולה במהלך 2003 עד 2005?

טלנסקי: הייתי אומר ש-90% מהזמן כשהייתי כאן ראיתי אותה. הייתי אומר שבתקופת כיכר ספרא ביקרתי אותה יותר.

לדור: האם תיעדת פגישות אלה?

טלנסקי: לא.

לדור: יש לך איזה רישום של הכסף שהועבר לשולה?

טלנסקי: רק לגבי הכסף שלי. לגבי הכסף של אחרים לא. לא היתה שום סיבה לשמור רישום של זה.

אורי מסר

טלנסקי העיד כי עו"ד אורי מסר טיפל עבורו בכל נושא הדירה שלו בירושלים ברחוב דיסקין. הוא סיפר כי באחת הפעמים הלווה למסר 10,000 דולר, ומסר החזיר לו את הכסף.

טלנסקי סיפר כי העביר למסר צ'קים על סך 7,500 דולר האחד - על שמו, אחד על שם בנו, אחד על שם אשתו.

לדור שאל את טלנסקי: אלו חברות שונות היו פעילות בצורה זו או אחרת בישראל?

טלסנקי: אין לי כל חברה פעילה חוץ מזה שאני מושקע בחברה שקשורה לישראל - אימאג'סט. טלנסקי הזכיר שהוא מצוי בהתדיינות משפטית בעניין זה.

לדבריו, החברה פיתחה לוויין ריגול וצירפה משקיעים. המשקיעים אמרו שזו לא צריכה להיות חברה ישראלית כי הלוויין עבור במדינות שאין להן קשר עם ישראל. לטענתו הוא היה אחד האנשים שהילוו כסף לחברה, וקיבל את הכסף חזרה. לדבריו, באופן הזה שורבב שמו, ו"אנשים חשבו שיש לי עניין בחברות ישראליות".

בדקות האחרונות נשאל טלנסקי על העברות כספים שונות מחשבונותיו שלו ושל חברותיו, לחשבונותיו של אורי מסר. מדובר בסכומי כסף המסתמכים בכ-150-200 אלף דולר. כשההעתקים הוצגו בפניו, אמר טלנסקי כי אינו יודע מאום על כך. באחד המקרים תועדו העברות כספים של יורו. טלנסקי אמר כי אין לו כל ידיעה על כך וכי הוא אינו עובד עם יורו, מעולם לא . לדבריו, "זה משהו שאני לא יכול להבין מי יכול לעשות זאת".

טלנסקי סיפר, כי אורי מסר הציג לו מכתב ערבות שהוא כביכול חתום עליו, לכיסוי חובות, בהיקף של 300 אלף דולר, אך הוא אינו מכיר כל מכתב כזה. לדבריו, מסר הגיע אליו לניו יורק ואמר לו שיש אוברדראפט.

טלנסקי: "אמרתי לו שהשם שלי אינו רוקפלר - אתם כמו גנבים. קרעתי את המכתב ואמרתי שלום ואין לי כל קשר לעסק הזה". כמה חודשים אחר כך הוא התקשר אלי וביקש לדבר על האוברדראפט".

"אתה לא אחראי לזה - הוא נתן לי את המכתב. אמרתי לו שזה המכתב הכי מעורפל של עורך דין שראיתי מימי. הוא אמר שיש לי ערבות על האוברדראפט. כתבת חוזה רגיל".

עוד אמר טלנסקי: "מעולם לא נתתי לך התחייבות. הוא אמר לי - אני העורך דין שלך והעורך דין של ירושלים מאוחדת. זה מכתב ילדותי הוא אומר הרבה מילים בלי פרטים".

טלנסקי אמר שכשהוא ראה את ההעברות הכספים "זה עורר בי כל מיני רעיונות. אני תמה איך כל הפאזל הזה מסתדר. אני מאמין - אין לי הוכחה אני מאמין שההעברות הכספים קשורות לזה. יכול להיות שמישהו עשה משהו עם החשבון הזה. אף אדם אינטליגנטי או עורך דין לא היה חותם על כזה מכתב".

תגובת עורך דינו של אולמרט

סניגורו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, ביקש לדחות את החקירה הנגדית לאמצע יולי, אז יגיע לכאן טלנסקי לשתי חתונות משפחתיות. בתשובה לשאלותיו של זהר, אמר טלנסקי כי יהיה מוכן להתחייב להגעתו לחקירה נגדית, לרבות משכון דירתו להבטחת בואו.

בהתייחסו לשאלותיו של זה לגבי החקירה בה היה נתון, השיב טלנסקי, כי החוקרים "נתנו לי תחושה שאני פושע עוד לפני שהתחלתי לדבר. הטון שלהם היה מאשים". עוד אמר בהתייחס לשאלות זהר, כי "כשממשלת ישראל שולחת אנשים לגייס כסף, היא צריכה לממן את השהות שלהם בחו"ל ולא להביא אותם למצב שיהיה להם חשבון בלתי מוגבל".

הוא אישר את דבריו של זהר כי גייס את הכסף מתוך אמונה שהוא עושה משהו חשוב למדינה, ולגיטימי לגמרי. כן אישר את דברי זהר כי מעולם לא עלה במוחו כי יש איזו מטרה או טובת הנאה שהוא אמור לקבל עבור זה. לדור התנגד להצעת הסניגוריה לבצע חקירה נגדית ביולי.

לדבריו, "במהלך השבועות האחרונים נצבר חומר חקירה בהיקף רב בהרבה מהחומר שנצבר. אנו נמצאים פה בתחנה מוקדמת עוד לפני התחנה הראשונה כשבית המשפט סבר שקיים אילוץ המחייב אותנו לשמוע את עדותו המוקדמת של טלנסקי ולא להתקדם בחקירה מבלי שזו תשומר כאן בארץ בתיק בית המשפט. חקירה נגדית מתחייבת והיא אינה יכולה להיעשות היום בתנאים אופטימליים".

"עדיין יש משמעות להעמדתה של החקירה הראשית במבחן הצגת תיזה מצידם של הסניגורים לגבי עיקרי הסיפור שבגדול הוא סיפור יחסית לא מורכב. הם מייצגים לקוחות שבוודאי התייעצו איתם והם יכולים לבצע חקירה. אנו לא רוצים להיות במצב כזה שבו משקלה של העדות מועט".

לדור הציע כי הסניגוריה תמשיך ביומיים הקרובים לבצע חקירה נגדית ככל יכולתה. הצגת שאלות שמהוות איזה פתחי לחקירה נגדית. הוא הזכיר כי הסניגוריה לאחר שביקשה כי העדות המוקדמת תידחה, משכו את בקשתם וביקשו כי היא תישמע עוד קודם למועד שהתביעה ביקשה.

החקירה הנגדית - ב-17 ביולי

לבסוף נקבע כי החקירה הנגדית של טלנסקי על-ידי פרקליטיהם של אולמרט ושולה זקן תידחה ל-17 ביולי בשעה 9 בבוקר. על טלנסקי יוטלו ערבויות בהסכמת הצדדים. ההערכה היא כי אחת הערבויות תהיה דירה השייכת לטלנסקי ברחוב דיסקין בירושלים (במגדלי וולפסון), ששוויה מוערך ב-750 אלף דולר.

טלנסקי אמר כי הוא מבטיח לחזור לישראל למתן עדות, "בתנאי שלא אהיה חולה".

תגובות ביציאה מהאולם

ביציאתו מהאולם אמר טלנסקי בסרקסיות: "היה לי זמן נפלא. אתם יודעים שאסור לי לדבר" - שכן התביעה קבעה כי הוא מנוע מלקיים קשר עם גורם כלשהו - התקשורת והצדדים.

בצאתו מהאולם אמר פרקליט המדינה, משה לדור: "בשלב זה שום החלטה לא התקבלה והחקירה נמצאת באמצעיתה. העדות המוקדמת לא יכולה אפילו להיות מוערכת על-ידינו בשלב זה, ורק במועד מאוחר יותר נוכל להעריכה. נתאזר בסבלנות עד החקירה הנגדית".

עו"ד אלי זוהר, פרקליטו של אולמרט, אמר בצאתו: "מה ששמעתי היה סיפור של גיוס כספים. מפה זה מתחיל ובזה זה נגמר". בהתייחסו למימון הוצאותיו של אולמרט בעת שהותו לצורך פרטי, אמר זוהר: "בתוך חומר הראיות יש תשובות סדורות על כך".