ביהמ"ש חייב את ועידת התביעות לפצות ניצולי שואה בכ-14 מיליון שקל

(עדכון) - נקבע כי ועידת התביעות לטיפול בפיצויים מממשלת גרמניה הטעתה כ-1,365 ניצולי שואה יוצאי בריה"מ, התרשלה וגרמה להם להפסיד את המענק

בית המשפט המחוזי בתל-אביב חייב את ועידת התביעות לטיפול בפיצויים חומריים מממשלת גרמניה לשלם פיצוי בסך כ-13.65 מיליון שקל לכ-1,365 ניצולי שואה יוצאי ברית-המועצות, כלפיהם נהגה ברשלנות, הטעתה אותם וגרמה להם להפסיד את המענק לו היו זכאים. תביעת 550 ניצולים נוספים נדחתה בשל התיישנות.

הוועידה של נציגי הארגונים היהודים הוקמה ב-1952 כדי למצוא פיתרון מול ממשלת גרמניה לנרדפי המשטר הנאצי, שמסיבות אובייקטיביות לא יכלו להגיש תביעה לפיצויים לפי חוק הפיצויים הפדרלי הגרמני. במשך עשרות שנים שיכנעה הוועידה את ממשלת גרמניה להקצות כספים נוספים ולהאריך את תקופת הזכאות, וכך זכו מאות אלפי יהודים, בישראל ומחוצה לה, למענק בהיקף כולל של 1.5 מיליארד מארק.

סוכם שמענק חד-פעמי של 5,000 מארק יוענק לזכאים העומדים בתנאים: הם יהודים נרדפים; נגרמו להם "נזקי בריאות משמעותיים" (נשים מגיל 60 וגברים מ-65 פטורים מלהוכיח תנאי זה); הם נמצאים במצב מיוחד של מצוקה; והם אינם זכאים מסיבות פורמאליות לפיצוי לפי החוק הפדרלי.

מידע מכשיל

באמצעות עוה"ד יורם שפטל ודורון בקרמן טענו אלפי הניצולים, שפקידי הוועידה הטעו אותם לחשוב שבקשותיהם למענק לא יטופלו עד שיגיעו לגיל הפטור וכן שאם נדחתה בקשה אחת, אין הם יכולים להגיש בקשה חדשה.

השופט ד"ר עודד מודריק דחה אמנם הטענה שהקריטריונים שקבעה הוועדה היו מחמירים שאלה שדרשה גרמניה. עם זאת קבע, שהסברי הפקיד בוועידה וההצהרה עליה נדרשו לחתום הפונים היו מטעים. "המידע שנמסר מפיו לפונים היה מטעה ומכשיל ומקורו בדרג המנחה והמנהל של ועידת התביעות. הוועידה יצרה את המצב המטעה מתוך מודעות וכדי לשרת את מה שנראה היה לה נחוץ על-מנת להבטיח את המשך ההזרמה הכספית הגרמנית למענקי סיוע, וכדי לשמר את ההישגים שהשיגה".

מודריק הוסיף ש"הוועידה נכשלה כישלון רב בקיום חובתה בשלושה מישורים: הימנעות ממהלכי הטעיה והכשלה; העמדת כלים הולמים למבקשי המענק שיאפשרו להם לשקול את מהלכיהם באורח מושכל; וטיפול בבקשות בדרך מיטבית, על מנת שיוקנו למבקש סיכויים מירביים להשגת המענק".

כן קבע שהוועדה התרשלה, "בעיקר בכך שנמנע מהתובעים מידע רלוונטי חיוני. הוועידה היתה צריכה, לכל הפחות, להעמיד לרשות כל מבקש מענק חוברת מידע והדרכה, בשפה שהוא שולט בה, הכוללת את הוראות הממשלה הגרמנית, הנחיות הביצוע, תרגום השאלון ודגשים בעניין משמעות גיל הפטור, המועד הקובע לעניין גיל הפטור, ואיסור הגשת 'בקשה שנייה'".

הוועידה חויבה ב-250 אלף שקל שכ"ט עו"ד. (ת.א. 1296/02).