ועדת תורג'מן: ערוץ 10 יחזיר חובות עבר בסך 103 מיליון שקל; זיכיונו יוארך עד 2012

דו"ח ועדת תורג'מן יוצר חזית במאבק בין מועצת הרשות השנייה והנהלת הרשות: הנהלת הרשות מתנגדת להאריך את זיכיון הערוץ מעבר ל-2010 ; היוצרים כועסים על הרגולטור, והרשות השנייה טוענת: "המלצותינו נשענות על מסגרת חוק הרשות השנייה - ללא שינוי חקיקה"

רגע לפני ההכרעה צפויה להתקבל הערב בדבר עתידו של ערוץ 10, עם פרסום הדו"ח של רחל תורג'מן, העומדת בראש ועדת תורג'מן; מסתמן כי ערוץ 10 יצטרך להשיב חובות עבר בסך של 103 מיליון שקל, תוך המלצת הועדה להאריך את זיכיונו בשנתיים נוספות - עד ינואר 2012, כך נודע ל"גלובס".

הערב (ראשון), תציג תורג'מן את מסקנותיה בדבר ערוץ 10, בתום בדיקה שנערכה כחצי שנה. עבודת הועדה נשענת על מספר פרמטרים וחוסרים כספיים עיקריים: חובות העבר של הערוץ בתחום התוכן, שעומדים על כ-60 מיליון שקל; חובות העבר בתחום הקולנוע, שעומדים על כ-20 מיליון שקל; חובות העבר בגין דמי זיכיון, כ-22 מיליון שקל; וחובות העבר בגין תמלוגים למדינה, העומדים על כ-700 אלף שקל.

סלע המחלוקת: הארכת הזיכיון

ל"גלובס" נודע כי פרסום הדו"ח ומסקנותיו גרר וגורר לא מעט חילוקי דעות בין הדרג המקצועי ברשות השנייה לבין תורג'מן, בעיקר סביב נושא הארכת הזיכיון של ערוץ 10. בעוד שתורג'מן גורסת כי יש להאריך את הזיכיון בשנתיים נוספות בכדי לאפשר לערוץ - כמו גם לענף היצירה הטלוויזיונית - להשיב את החובות בעיקר בתחום התוכן (כ-60 מיליון שקל), ברשות השנייה גורסים כי אין להאריך את הזיכיון עד להשבת כל חובותיו של הערוץ, זאת עד ינואר 2010, תום תקופת הזיכיון. לטענת הנהלת הרשות, הערוץ יכול לעמוד בהשבת המחויבויות עד סוף תקופת הזיכיון, זאת בהתבסס על השבת חובות הערוץ ב-2008. יחד עם זאת יש לזכור, כי ההחלטות הסופיות הן של הועדה ולא של הנהלת הרשות השנייה, שהינה הגוף המבצע של ההחלטות שיתקבלו. טענות נוספות שהועלו על ידי הועדה בעניין זה היה כי גם שוק היצירה לא יוכל לעמוד בתקופת זמן כל כך קצרה בייצור של דרמות ויצירות מקור. באופן מפתיע, לאחר מאבקים ממושכים בין היוצרים לבין הרשות, מאבקים שהגיעו גם לבג"צ שהגישו ארגוני היוצרים כנגד הרשות וכנגד הזכיינים, כפי שמסתמן - דווקא היוצרים ותורג'מן רואים עין בעין בנושאים רבים הקשורים לערוץ 10.

בתום הצגת הדו"ח בוועדה והבאתו לאישור מועצת הרשות, תפנה המועצה לשר התקשורת, במטרה לבצע שינוי חקיקה שיסמיך את מועצת הרשות השנייה להאריך את תקופת הזיכיון של ערוץ 10 בשנתיים נוספות, עד ינואר 2012.

קולנוע: חוב של 12 מיליון שקל

באחרונה גיבש מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, מסמך המפרט את חובות ערוץ 10. ממסמך זה, שהגיע לידי "גלובס", עולה כי היקף החובות של הערוץ בתחום התוכן נאמדים בכ-60 מיליון שקל - בדומה לחישובים ולאימוץ של הועדה בעניין זה. גם בעניין החובות בגין דמי זיכיון המצביעים על חוסר של 22 מיליון שקל וכן בגין תמלוגים המצביעים על חוסר של כ-700 אלף שקל הועדה והרשות רואים את הסכומים עין בעין.

לעומת זאת, בתחום הקולנוע סכום החוסרים בדו"ח של תורג'מן לעומת הסכום בדו"ח של סמירה שונים: תורג'מן דורשת מערוץ 10 להשיב סכום של 4 מיליון שקל בשנה בגין הקולנוע, קרי - 12 מיליון שקל בגין שנים 2004-2006; ולעומת זאת סמירה גורס כי חובות הערוץ בתחום הקולנוע נמוכים יותר ונאמדים בכ-9.2 מיליון שקל.

בעניין זה בחרה תורג'מן לאמץ את ההסכם שהושג בין היוצרים לבין ערוץ 10, ומשמעותו כי חובותיו של ערוץ 10 בגין שנים עברו בתחום יעמדו על 4 מיליון שקל בשנה (20 מיליון שקל משנים 2004 ועד 2008 כולל), וזאת במטרה ליצור שוויונית בין זכייני ערוץ 2 קשת ורשת לבין ערוץ 10. על פי חוק, קשת ורשת מחויבות להשקיע בקולנוע סכום של 4 מיליון שקל בשנה ואילו ערוץ 10 סכום של 8 מיליון שקל, בשנה שכן הוא משדר 7 ימים בשבוע. אולם, תורג'מן גורסת כי יש לקבוע את הסכום בהתבסס על הכנסות הזכיין ולא על מספר ימי השידור שלו, ולכן בכוונתה לאמץ בנקודה זו את ההסכם בין היוצרים לבין ערוץ 10.

תורג'מן, כמו גם התומכים מקרב הועדה בדו"ח שיפורסם הערב, מאמינים כי היוצרים הם אלה שידאגו ויאכפו כי ההסכם שנחתם בינם לבין ערוץ 10 בגין השבת מחויבויות עבר, שכן מדובר בפת לחמם של היוצרים. מנגד, בכוונת המועצה לקדם את נושא הטלת הקנסות, דבר שיאפשר למועצה להטיל קנסות כספיים להפרות נוספות.

בתווך, בעוד זמן קצר תחל ועדת חדשה לפעול, הפעם לבדיקת עמידתו של ערוץ 2 במחויבויותיו - בתום תקופה של שנתיים מקבלת הזיכיון החדש. בראש הועדה יעמוד חבר המועצה דוד אלכסנדר. בכוונת תורג'מן להבטיח כי ההסדר שיושג מול ערוץ 10 יהיה שוויוני גם מול ערוץ 2, זאת בכדי ליצור רגולציה שוויונית ואחידה בשוק תוך ראייה כוללת שלו.

היוצרים: כשל רגולטורי מתמשך

נפתלי גליקסברג, דובר מטה המאבק של היוצרים אמר בתגובה למסמך של סמירה כי, "המילים הראשונות של הדו"ח היו צריכות להיות 'חטאנו ופשענו כרגולטורים שבמשך שנים איננו עושים את עבודתנו נאמנה ואיננו אוכפים על הזכיינים לעשות את אשר הם מחויבים לו'. יש לזכור כי בחלק ניכר מהימים אליהם הדו"ח מתייחס, שימש המנכ"ל הנוכחי כיו"ר מועצת הרשות השנייה - ובכך הוא נושא באחריות גם לאותה תקופה.

"חמורה לא פחות מכך העובדה שמועצת הרשות השנייה דחתה את ועדת הבדיקה לענייני ערוץ 10 שמונתה על ידי המועצה באיחור של שנה וחצי, מה שאפשר לערוץ להמשיך ולזלזל במחויבויותיו במשך שנה וחצי נוספת. באחריותה של המועצה עומדת העובדה כי במהלך השנים 2004-2006 צבר הערוץ חובות בגובה של 80 מיליון שקל (!), בתחומי הדרמה והתעודה בלבד.

דו"ח הרשות מוכיח פעם נוספת את אוזלת ידה והכשל הרגולטורי המתמשך של הרשות השנייה בכל הקשור לאכיפת המחויבויות על הזכיינים לאורך שנים. אילו הייתה הרשות מקיימת רגולציה בזמן אמת וכופה על ערוץ 10 כבר בשנים 2004- 2006 לעמוד במחויבויותיהם לא היינו עומדים היום עם חובות של מיליונים, והמסך בשנים שחלפו היה עשיר הרבה יותר ביצירה עברית מקורית איכותית. גם אם ערוץ 10 יחתום מחר בבוקר על הסכמי פיתוח והפקה לסכומים אלו (כ-120 שעות שידור) היצירות תגענה אל המסך רק תוך שנתיים שלוש, מעבר לתום תקופה הזיכיון הראשונה, 2010, ובניגוד לחוק.

"על פניו יש בו בדו"ח משום עילה לקריאה לסגירה של ערוץ 10. מאידך ברור לכל כי בשנתיים האחרונות חלה תפנית בדרכי העבודה הפעולה והעשייה של הערוץ כולל השקעותיו בתחום הדרמה והתעודה. לאור האמור עד כאן יש לפנות באופן מיידי אל המחוקק על מנת לתת בידי הרשות כלי אכיפה מידיים וברורים להתמודדות עם התופעה הגורפת של הפרת המחויבויות בידי הזכיינים".

צר לנו כי רק בעקבות עתירתנו לבג"ץ החלה הרשות לנסות ולפעול כרגולטור. פריסת חובות ערוץ 10 לתקופה של עוד 4 שנים מבלי להתייחס לכשל הרגולטורי ובלי להיכנס לתהליך עמוק של תיקון החוק, סמכויות האכיפה, ושינוי ההגדרות לז'אנרים - מבטיחה לנו כי בעוד שנה נמצא שוב בפני אותה שוקת שבורה. אנו קוראים למועצת הרשות השניה להשתמש בהסכמי היוצרים עם הזכיינים כבסיס לחקיקה מחודשת, להסדרת השוק ולרגולציה ברת תוקף".

הרשות השנייה: ללא שינוי חקיקה

מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, מסר בתגובה לדבריו של גליקסברג: "התייחסותו של גליקסברג לוקה בחוסר הבנה חמור של הנתונים ושל מגבלות החוק (תיקון 19) שנקבעו עבור ערוץ 10. תגובתו נעשית על פי דברים ונתונים מעוותים שנמסרו לו ללא עיון ולימוד של הדו"ח המלא המקצועי והמבוסס על עובדות. המלצתו של גליקסברג לפנות למחוקק למחוק חובות עבר עומדת בסתירה גמורה לעמדת היוצרים שהובעה בעתירתם לבג"צ ובשימועים. מהלך זה מרסק את העיקרון הציבורי הראשון במעלה של עמידה במחויבויות, של כיבוד החוק ובמיוחד כשישנה חוות-דעת מקצועית המאפשרת תכנית השלמות ראויה ומקצועית לערוץ, הרוצה להיראות כערוץ ברודקאסט ישראלי משמעותי. טוב יעשו היוצרים אם ישקדו על עמדותיהם המקצועיות ולא יתעסקו בנושאים שאינם בתחומם".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "מנכ"ל הרשות הגיש את המלצתו להסדרת חובות ערוץ 10 ומחויבויותיו לשנים 2004-2006. המלצות הנהלת הרשות נשענות על מסגרת חוק הרשות השנייה והכללים הקבועים ללא הדרישות לשינוי כללי משחק כגון שינוי חקיקה. ההמלצה מאפשרת לערוץ לשדר עד תום תקופת הזיכיון תוך ביצוע תוכנית השלמות מקצועית, סבירה והכרחית העומדת באינטרס הציבורי ומתאימה לערוץ ברודקאסט ישראלי".

עוד נמסר כי, "הנתונים שבידי העיתון אינם מדויקים וימסרו במלואם ובדיוק רב לאחר שיוצגו למועצת הרשות כך שלא מומלץ לקבוע עמדה ממה שנמסר עד כה. הדברים הם מוטים, אינטרסנטיים ומגמתיים".

חובות ערוץ 10 - הפירוט המלא

* בגין חובות עבר בתחום מחויבויות שונות של הערוץ בתחום התוכן ישיב הערוץ סכום של כ-60 מיליון שקל.

* בגין דמי זיכיון למדינה שלא שולמו עדיין במלואם ישיב הערוץ חובות בסך של כ-22 מיליון שקל.

* בגין השקעה חסרה בז'אנר של קולנוע ישראלי מקורי ישיב הערוץ סכום של כ-20 מיליון שקל.

* בגין תמלוגים ישיב הערוץ סכום של כ-700 אלף שקל.