"ואלס עם באשיר" הוגבל לצפייה ל-16 ומעלה; הבמאי: "אין לי בעיה"

המועצה לביקורת סרטים הגבילה את הסרט שהיה מועמד לזכייה בדקל הזהב בפסטיבל קאן ועוסק בחיבוטי הנפש של ארי פולמן, הבמאי, בימי שירותו בלבנון במלחמת שלום הגליל

המועצה לביקורת סרטים, שפועלת תחת משרד המדע, התרבות והספורט, החליטה להגביל לצפייה את סרט האנימציה התיעודי "ואלס עם באשיר" מגיל 16 ומעלה.

סוניה אלמליח, מרכזת המועצה, מסרה ל"גלובס" כי ההחלטה התקבלה בעקבות סצנה קצרה בסרט, שבה רואים קצין שצופה בסרט כחול. בתחילה הוגבלה הצפייה מגיל 18, אך לאחר ערעורו של במאי הסרט, ארי פולמן, הוחלט להוריד את גיל הצפייה ל-16. אלמליח הוסיפה כי אם תורד הסצנה מהסרט - שאגב, היא סצנת אנימציה - תוסר הגבלת הצפייה.

"ואלס עם באשיר", שהיה מועמד לזכייה בדקל הזהב בפסטיבל קאן, עוסק בחיבוטי הנפש של ארי פולמן, כיום במאי ותסריטאי טלוויזיה וקולנוע, ובעבר, בימי מלחמת שלום הגליל, חייל בשירות סדיר, שהשתתף באירועי סברה ושתילה ושזיכרונותיו מהאירוע ככל הנראה הודחקו.

הישגו הגדול של הסרט, מלבד אנימציה מרהיבה, הינו דיון רגיש באשר למעמדו של חייל ואחריותו על תוצאות מלחמה שלא בחר להשתתף בה, וכן על היבטים מוסריים שונים העולים מעצם שירות המדינה.

פולמן אמר היום לתרבות "גלובס", כי לאחר שהגיש ערעור בנושא הנושא טופל וכי נכון לזמן כתיבת שורות אלה הגבלת הצפייה ירדה מהפרק. אלא שעל פי נתוני הגבלות הצפייה המעודכנות לחודש מאי, "ואלס עם באשיר" עודו מסווג בקטגוריית "למבוגרים בלבד".

*ארי פולמן, עצם הרעיון להגביל את הסרט לצפייה לא מקומם אותך?

"זה לא יהיה נכון לפתוח את זה עכשיו. הנושא סגור מבחינתי. הערעור התקבל מיידית, וסוף לסיפור".

*על פי הנתונים שבידינו, הסרט מוגבל לצפייה מבני 16 ומעלה.

"אין לי בעיה עם זה, מבחינתי זה בסדר".

פולמן הוסיף כי הוא לא מתכוון את הסצנה שבגינה הוגבלה הצפייה בסרט.