סטף ורטהיימר: סטודנטים למשפטים יורדים מהארץ או הופכים לבירוקרטים שמשגעים את כל המדינה

"כדאי לסגור כמה בתי-ספר למשפטים ל-10 שנים - ולהתחיל מחדש" ; חיים רמון על התנהלות היועמ"ש מזוז: "זה לא ייעוץ משפטי, זו כפייה משפטית. הפקידות והייעוץ המשפטי מונעים מהממשלה הנבחרת ליישם את מדיניותה"

בהופעה בפני "פורום העסקים" של אוניברסיטת בר-אילן, בהשתתפות מנכ"לים ואנשי עסקים, אמר הבוקר (ה') המשנה לראש הממשלה, השר חיים רמון, כי הפקידות והייעוץ המשפטי מונעים מהממשלה הנבחרת ליישם מדיניותה.

רמון הדגים את דבריו, בהתיחסו לפסילת מועמדותו של יואל לביא, ראש עירית רמלה, לתפקיד מנהל מנהל מקרקעי ישראל: "מישהו הגיש תלונה נגד מינויו, בא היועמ"ש לממשלה ומחליט לבטל את המינוי מבלי אפילו להציג בפני הממשלה את עמדותיו, ועוד אוסר עלינו לקיים דיון בנושא. זאת דוגמה להשתלטות הבירוקרטיה על יכולתם של שרי הממשלה ליישם את מדיניותם עליה הם נבחרו.., והוסיף, "זה איננו ייעוץ משפטי, אלא כפייה משפטית".

חיים רמון, קרא להביא לאלתר את דו"ח ועדת שוחט על ההשכלה הגבוהה לאישור הממשלה. בהרצאה בפני "פורום העסקים" של בר-אילן, אמר השר רמון, כי כל יום שעובר ללא פתרון להשכלה הגבוהה מהווה נזק בלתי הפיך לעתידה של מדינת ישראל: "עם כל הכבוד לעמדותיהם של הפקידים, האחריות מוטלת על שרי הממשלה והם נבחרו ע"י הציבור למשול וליישם את מדיניותה. אמרתי לשרת החינוך: תפסיקי לשחק עכם פקידי האוצר, תביאי את מה שאת חושבת כראוי להחלטת ממשלה".

נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' משה קוה, הצטרף בדברי ביקורת משלו, על אי אישור המלצות ועדת שוחט בממשלה, בגלל התנגדות האוצר להקפאת סעיף העלאת שכר הלימוד: "זו בושה וחרפה שממשלה שמינתה את ועדת שוחט לא מיישמת את הדו"ח. אני דורש מהממשלה לקבל החלטות מידיות כדי למנוע את קריסת האוניברסיטאות".

סטף ורטהיימר, שהשתתף בכינוס, מתח ביקורת על נושא אחר - הצפת השוק בעורכי דין, במקום מה שנתפס בעיניו כ"מקצועות נדרשים באמת". ורטהיימר אמר: "אם היו סוגרים כמה בתי-ספר למשפטים ל-10 שנים, היינו יכולים לחדש את המדינה מהתחלה. רוב האנשים לומדים כיום בשביל תעודות, חלקם יורדים מהארץ או הופכים לבירוקרטים שמשגעים את המדינה. כל זאת, במקום שנגדל כאן אנשי מקצוע ואנשי טכנולוגיה שיכולים לתרום רבות למשק".

וטהיימר הוסיף: "לצערי, בשעה שמתכנס כנס להסמכת עוד 3,000 עורכי דין חדשים, לא מתכנס שום כנס להסמכת חרטים חדשים לתעשייה. כל אוניברסיטה צריכה לשאול מה תרומתה לבניית המדינה. אני מעריך מאוד אקדמיה, אך אנו משוועים למהנדסים טובים"

רמון השיב הסכים עם ורטהיימר: "אני מסכים איתך, ועושה כדי לשכנע צעירים טובים ומוכשרים ללמוד מקצועות טכנולוגיים ורצינים, ולאוו דוקא משפטים. אכן, אם היו מכשירים 3,000 חרטים טובים במקום עוד 3,000 עורכי דין שלא ברור מה יעשו במשק, זה היה יכול להיות הרבה יותר מועיל".