אל תחכו לרגע האחרון

מנכ"ל פרוקסימה בטיפים למשקיעים במט"ח, במניות ובאג"ח

בראשית שנות התשעים, הניע ארנולד שוורצנגר את אופנת הג'יפים הגדולים בכך שהכריח את יצרנית הג'יפים הצבאית AMG, לייצר עבורו דגם אזרחי.

ג'נרל מוטורס התרשמו מאוד מהמגמה וקנו בתחילת 1998 את המותג "האמר" ומאז הם מכרו מאות אלפי רכבים מהסוג הזה. יצרנית הרכבים האמריקאית הגדולה ביטאה במהלך הזה את מה שהרגישו אז כולם: הנפט זול.

בשנת 1998 היה מחירה של חבית נפט 20 דולר, מחיר אטרקטיווי מאוד למי שהיה סבור שהנוזל השחור זול. עשור אחרי, מחירה של חבית נפט נוגע אמנם ב - 140 דולר, אך האומלל שרכש את החבית ב-20 דולר ב-1998 זכה לראות את מחירה יורד לחצי - 10 דולר, תוך פחות משנה.

מגמת ההיחלשות של הנפט נעצרה ב-1999 ומאז ועד היום החל מחירו לטפס בהדרגה וברצף, אם נתעלם מהירידה הזמנית בעקבות התמוטטות התאומים.

בתחילת המילניום היה גם ברור לכולם, שהאירו, המטבע האירופאי החדש, הוא זול. כל מי שביקר אז גם באירופה וגם בארה"ב לא יכול היה שלא להתרשם עד כמה הכול זול ביבשת הישנה לעומת המחירים באמריקה.

אלו שהמירו את השקעותיהם לאירו עברו תקופה לא קלה לפני שזכו ליהנות מהשקעתם. בינואר 2000 עמדו הדולר והאירו בשוויון (Parity), אך לפני שהאירו התחיל במסע שהביא אותו ל 1.55, המחיר שבו הוא נמצא היום, זכו המשקיעים להביט בבעתה במטבע האירופי נוגע ב-85 סנט לאירו באמצע שנת 2001.

האירו חזר לשוויון רק בסוף 2002 ומאז התחזק ביחס לדולר באופן עקבי.

גם אלו שהשקיעו בנפט בשנת 1998 וגם אלו שהשקיעו באירו בשנת 2000 זיהו נכון את המגמה של הנכסים האלו. בשני המקרים היה ברור לכולם שהנכסים זולים אך המשקיעים נאלצו להצטייד בהרבה אורך רוח לפני שהם נהנו משינוי המגמה.

מהלך העליות של הנפט ומהלך ההיחלשות של הדולר החלו פחות או יותר יחד, בתחילת העשור. אנו סבורים שלקראת סופו של העשור, המהלכים הללו צריכים לבוא אל סיומם.

הדולר זול עכשיו. יעיד על כך כל תייר מארה"ב, שמזדעזע מהמחירים במסעדות בתל אביב. ("15 דוולר לארוחה עסקית פשוטה בתל אביב?") יעידו על כך גם המוני הישראלים הממלאים מזוודות בארה"ב, כיוון שהכול שם כל כך זול.

הנפט יקר עכשיו. יעידו על כך המוני האמריקאים שאחרי תקופה ארוכה החלו לעשות צעדים ממשיים לחיסכון בדלק. תעיד על כך גם חברת ג'נרל מוטורס ששוקלת להביא לידי סיום את הייצור של ההאמר זולל הדלק. כמה מתאים לסמן כך סיומה של תקופה.

משקיעים שמצפים לפעול בדיוק בנקודה שבה תשתנה המגמה, צפויים להתאכזב כמעט בוודאות. כפי שאי אפשר היה לקלוע בול בנקודה בה החלו העליות של הנפט והיורו, גם עכשיו לא ניתן יהיה לקלוע בול בנקודה בה ייחלש הנפט ויתחזק הדולר.

מניות

על פי היקפי המסחר והעניין בבורסה בתל אביב נראה כי השנה המשקיעים בחרו להתחיל את חופשת הקיץ קצת יותר מוקדם. השוק נע בתוך טווח מחירים צר ונראה שרק אירוע מהותי ישנה את כיוונו בחודשי הקיץ החמים.

שווקי המניות בארה"ב מפגינים חולשה, שנובעת מחששות המשקיעים שההאטה הכלכלית תהיה משמעותית יותר ממה שציפו. גם כאן אנו לא מצפים לשינוי כיוון מהותי בקרוב. הירידות החזקות בסקטור התעופה הופכות אותו למעניין. האפ-סייד יכול להגיע ממיזוגים בין חברות וכמובן במידה ומחירי הדלק ירדו בסוף.

המלצתנו: לחכות לירידות כדי להגדיל אחזקות במניות. סקטור התעופה שירד מאוד מתחיל להיות מעניין.

סולידי שקלי

אגרות החוב הצמודות הקצרות נסחרות בריבית אפסית מתוך ציפייה לאינפלציה גבוהה בטווח הקצר. האינפלציה הגלומה באיגרות החוב לטווח קצת יותר ארוך, היא כבר מתונה יותר ומגיעה ל 3 3.2 אחוז.

אנו מאמינים שהאינפלציה בישראל נובעת בעיקר (אפילו אם לא רק) מאינפלציה של סחורות בחו"ל. בכל מקרה, אינפלציה שתישאר ברמות האלו לא תפתיע איש ולכן כבר לא כדאי להיכנס לאפיק הצמוד אלא למי שצריך הגנה .

המלצתנו: מעדיפים להשקיע יותר באפיקים שקליים קצרים ורק מעט בצמודים.

מט"ח

נגידי הבנקים בכל העולם מעוניינים בדולר חזק וגם נגיד הבנק הפדראלי, בן ברננקי , הצהיר כי הוא מעוניין לראות את הדולר חזק יותר. היצואנים היו רוצים שהדולר ישנה כיוון ויתחיל לעלות וגם בעלי הנכסים בארה"ב היו רוצים שהחולשה של הדולר תסתיים.

כולם רוצים אבל זה לא קורה. אך כשזה יקרה, לא נבין איך לא ידענו לחזות את זה מראש.

המלצתנו: להגדיל אחזקות בדולר כל עוד הוא זול.