דולר/שקל - ספקולציה במיטבה

אל תתאמצו לחפש הסברים רציונאליים למה שקורה עכשיו בשוק המט"ח - אין כאלה

ב-18 במאי כתבתי כאן את הדברים הבאים: "סוחרי מט"ח היזהרו. בתקופות של חיפוש תחתית לשער מטבע, בצרוף התערבויות של הבנק המרכזי, התנודתיות היא גדולה מאוד. העצבנות במסחר יכולה להביא לשינוי בשער של לא מעט אחוזים תוך מספר ימים. שינוי של 5% יכול להביא את השער תוך מספר ימים לשער של כ - 3.15 שקלים לדולר וגם אם הוא יחזור משם מהר, האפקט הפסיכולוגי עלול לגרום לציבור הרחב לעשות פעולות לא רציונליות."

מה שאנו רואים בימים אלה היא ספקולציה במיטבה. אנו הפרשנים מנסים להסביר מהלכים משמעותיים, כמובן, לאחר שקרו.

לכאורה המניע להתחזקות השקל הנוכחית, תוך מספר שעות, הוא פרסום מדד המחירים לצרכן ביום א' אחה"צ שמביא עימו הערכות להעלאת ריבית קרובה, ובתחזיותינו אנו מתלבטים אם העליה תהיה בשיעור 0.25% או 0.5%.

אך כל זה היה נכון גם ביום א' שבו התפרסם המדד. מדוע ההשפעה החלה רק ביום ב' אחה"צ ונמשכת ביתר שאת הבוקר ? אין מנוס מהתשובה הלא הנוחה בעליל שמדובר, ידידי, ב"ס פ ק ו ל צ י ה".

אני משוכנע שמחר כבר נשמע ממנהל חדר עסקאות זה או אחר שגורם זר גדול התערב גם בכיוון העליה משער של 3.20 ועד 3.40 ובעיקר בירידה החדה מהיומיים האחרונים.

בעולם, הדולר נע בשבועות האחרונים כמו הקרון האחרון ברכבת הרים, שמאיים להתנתק בכל רגע ולפגוע בכל הסובבים אותו.

רק בשבוע האחרון התחזק הדולר ביחס לאירו ב-500 נקודות (מ-1.58 לשער של 1.53) וביומיים האחרונים תיקן מחצית מתנועה זו וחזר הבוקר לשער 1.5550. בשביל סוחרים רבים זו אינה כלכלה אלא "קלקלה".

אין מנוס מלהמשיך להיזהר. עד ששער הדולר ביחס לשקל לא יקבע תחתית יציבה שתיבחן כמה פעמים, הטלטלות ימשיכו. מלחמתו של הנגיד בספקולנטים רק התחילה. בקרב הראשון בחודש מרץ הוא ניצח. בקרב הנוכחי ידו על התחתונה והא יאלץ לשלוף מהשרוול מהלך מבריק, כמו התערבות אגרסיבית נוספת ואולי מספר פעמים, על מנת שהספקולנטים יבינו שכדאי להעביר את הזירה למטבע אחר.

מי שנכסיו או התחייבויותיו צמודים לדולר כדאי שיבצע פעולות הגנה, שגם הן מוגבלות בתקופה כה מטלטלת. ומי שלא מבצע הגנות כל שנותר לו הוא להתפלל.


אילן דנציגר הוא רואה חשבון ואנליסט מט"ח בכיר בחב' "כלל פורקס"