נוקיה מתעוררת למאבק הישרדות

קרב מערכות ההפעלה הבא יהיה בזירת הסלולר ; גוגל, מיקרוסופט ואפל מתכוננות

העולם הסלולרי משתנה מדי יום. ב-2010 עתידים 4 מיליארד אנשים להשתמש במכשיר סלולרי ונראה כי הקרב עליהם כבר החל.

לאחרונה הודיעה נוקיה הפינלנדית כי היא רוכשת את חברת Symbian האנגלית. נוקיה הבינה את מה שגוגל הבינה מזמן: הקרב על מערכת ההפעלה הבאה יהיה בזירת הסלולר. נוקיה נזרקה לזירת הקרב של גוגל, מיקרוסופט ואפל. ובקרב הזה, אסור לה להפסיד.

נראה שעד סוף השנה יהפוך עולם הסלולר לשילוב של חומרה ותוכנה, פתוח לצרכן. המודל דומה למה שקיים כבר בשוק הפי.סי. הקרב החם ביותר היום כבר התחיל והוא מירוץ ההתחמשות של מערכות ההפעלה הסלולריות.

ומיהם השחקנים המרכזיים במערכה הסלולרית?

Symbian. פלח שוק כיום: 60%

מערכת ההפעלה הנפוצה ביותר בעולם. מותקנת על מכשירי נוקיה, סוני אריקסון וסמסונג. הפכה לנפוצה ביותר בעקבות התחזקותה של נוקיה בשנות ה-2000. כיום אינה מוגדרת כ"קוד פתוח" אולם עתידה להיפתח לחלוטין בשנתיים הבאות.

Android

מערכת ההפעלה של גוגל לטלפונים חכמים. עתידה לצאת לשוק עד סוף 2008 ואמורה להיות פתוחה ככל הניתן. המערכת תרוץ על כל סוג של חומרה ותציע למשתמשים ממשק משתמש חינמי, בצירוף הקוד המלא.

גוגל מתכוונת לנכס את המשתמשים אליה, ולכן המערכת שלה תציע מגוון שירותים חינמיים. כמו כן, ניתן יהיה להשתמש במערכת ההפעלה גם בטלפונים לא חכמים - ולהפוך אותם לחכמים יותר.

iPhone OSX. פלח שוק כיום: 7%

מערכת הפעלה פתוחה יחסית אשר, בניגוד ללינוקס, אינה יכולה להימכר בנפרד מהחומרה. ה-SDK למתכנתים (כלי לפיתוח מערכת ההפעלה) הינו חינם. אסטרטגיית המערכת היא להיפתח ככל הניתן, ייתכן מכיוון שבעבר סבלה אפל מכך שלא פתחה את מערכות ההפעלה שלה בזמן.

Windows Mobile. פלח שוק כיום: 15%

מערכת הפעלה סגורה. צד שלישי יכול לפתח עבורה אפליקציות באמצעות תוכנות כגון Visual C++. אפשר גם לפתח בדוט.נט, השפה שמיקרוסופט מנסה החברה להטמיע במחשבי הפי.סי שלנו. כרגיל, ראייה מיקרוסופטית.

נוקיה, אם כן, רכשה את Symbian לפי שווי של 410 מיליון דולר. הידיעה על הרכישה עברה בשקט יחסי באמצעי התקשורת. נראה שהעולם לא הבין כי מדובר ביריית הפתיחה לזירת קרבות חדשה. לא עוד מיקרוסופט מול גוגל. הקרב עובר למגרש חדש, מגרש בו מובילה נוקיה. מעניין יהיה לעקוב אחר אסטרטגית המשחק של שאר השחקנים בזירה.