שקיעת הנדל"ן בהודו זמנית בלבד

ההאטה בביקוש והקשיים אליהם נקלעו החברות הבונות, לא יעצרו את התנופה

מאז נפתחה הודו להשקעות זרות, זוכה תחום הנדל"ן בה לפופולריות רבה בקרב משקיעים זרים וזאת למרות סף הכניסה הגבוה שדורשת הרגולציה ההודית, הן מבחינת היקף ההשקעה והן מבחינת השטח לבניה.

בשוק מסתובבים סיפורים על פרוייקטים עצומים המניבים תשואות פנומנליות דבר שמהווה, כמובן גורם משיכה למתעניינים ישראלים רבים.

בחינה של שוק הנדל"ן ההודי מבעד למהומה מגלה הביקושים לנדל"ן ומחיריו נמצאים בירידה. אתרים המוכרים לישראלים, כמו גורגון (Gurgaon) ונודיה (Noida), מערי הלוויין של דלהי ומשכנן של חברות מיקור חוץ ו-IT רבות, שבהם מחירי הנדל"ן כמעט ושילשו את עצמם תוך ארבע שנים, סובלים כעת מירידה של כ- 70% במכירות, שהובילה עד כה לירידות מחירים בשיעור 10% - 20%.

למרות הירידות, רמת המחירים בהודו עדיין נותרה גבוהה - סקר שנערך לאחרונה דירג את מחיר המשרדים במומבאי במקום הרביעי בעולם, גם ניו דלהי הגיעה למקום מכובד - המקום השביעי.

מתחילת השנה ספגו מניות מגזר הנדל"ן בהודו את הירידות המשמעותיות ביותר מבין כל המגזרים בבורסה ההודית, ואלה הסתכמו ביותר מ-50%. חברות מובילות דוגמת DLF ו-Unitech איבדו כ-50% מערכן ביחס לשיא שלהן, ומניות של חברות משמעותיות אחרות, איבדו קרוב ל-60%.

מומחים תולים את הירידות, בין היתר, בשיעור הריבית הגבוה, רמת האינפלציה העולה ועליית מחיר הנפט, שגרמו לסנטימנט שלילי בשוק, בעיקר ביחס למגזר הנדל"ן ולתחומי תשתית, אנרגיה ופיננסים. גורמים אלה, המצטרפים להאטה בביקוש ולעלייה במחיר התשומות מאותתים על המשך ירידות בעתיד.

חברות נדל"ן רבות מוצאות את עצמן במצוקת מזומנים משמעותית שמחייבת אותן להאט ואף לעצור פרויקטים. בניסיון לחלץ עצמן מהבוץ אליו נקלעו, מחפשות החברות מקורות מימון חוץ בנקאיים ואף מוכנות לשלם עבורם ריביות עתק (גם לפני העלאות הריבית האחרונות) הגבוהות משמעותית מאלה שמציעים הבנקים - ריבית שנתית בשיעור 35% - 50%, לעומת ריבית בנקאית בשיעור 18% - 20%.

ערוץ זה אינו יכול להוות פתרון לטווח הארוך. יש סברה שהערוץ האמיתי היחיד שזמין כיום להשגת מימון הוא הקרנות הפרטיות, אף שגם זו דרך יקרה לגיוס הון.


הפניה אל הקרנות הפרטיות יוצרת, כמובן, הזדמנות למשקיעים להכנס לשוק הנדל"ן ההודי. עם זאת, בחינת הכדאיות בכניסה לשוק ההודי צריכה להביא בחשבון גם את כל גורמי הסיכון שנסקרו.

לצד אלה, יש תחזיות כמו זו של Deloitte Haskins & Sells שפורסמה לאחרונה, שצופות כי עד שנת 2010 יגדלו ההשקעות בנדל"ן בהודו ב-8 מיליארד דולר בקירוב. בסופו של דבר, המשק ההודי עדיין בצמיחה גבוהה, רמות השכר בו הולכות ועולות ועמם יעלה הביקוש לנדל"ן. הודו היא עדיין הזדמנות השקעה נדל"נית, אם כי תידרש סבלנות כדי לממש אותה יותר מכפי שהיה נדמה עד לפני זמן לא רב.

דניאל סיגל הוא ראש דסק הודו במשרד זיסמן, אהרוני,גייר & עדי קפלן ושות'