גם מאי היה חיובי בקרנות הגידור הישראליות

מדד ה-HFPI עלה במאי ב-0.31% אך מתחילת השנה רשם תשואה שלילית של 6.78%

מאי היה חודש טוב בשווקים. ת"א 25 המקומי עלה ב-3.43% וה-S&P 500 הוסיף 1.07%. גם תעשיית הגידור רשמה תשואות חיוביות, חודש שני ברציפות. HFPI, מדד קרנות הגידור הישראליות, עלה במאי ב-0.31% וקיזז במעט את התשואה השלילית המצטברת שלו, שעומדת על 6.78%. אמנם מדובר בתשואה שלילית שלא פשוט לסגור, אולם היא נמוכה מזו שסוחב אחריו הבנצ'מרק, ת"א 25, מתחילת השנה, 8.17%-.

בעולם התמונה דומה. מדד קרנות הגידור הגלובלי, HFRI, השיג בחודש מאי תשואה נאה של 2.05%, והצליח לקזז לחלוטין את התשואה השלילית שצבר ולעבור לקצה החיובי של הסקלה, עם תשואה מצטברת סמלית של 0.11%. לשם השוואה, הבנצ'מרק, S&P 500, צבר מתחילת השנה תשואה שלילית של 4.63%.

אסטרטגיית המסחר 'גלובל מאקרו' מסתמנת כאסטרטגיה הרווחית ביותר מתחילת השנה. האסטרטגיה הזו שואפת להשיא רווחים משינויים מאקרו-כלכליים בשווקים הגלובליים, כמו אינפלציה, מיתון, תנודתיות בשווקים, שינויים במחירי הסחורות, שערי ריביות ומטבעות. את כל אלו היה ניתן למצוא בשפע בשווקים בעולם החל מינואר השנה, והשינויים האלו הם שסייעו לאסטרטגיית גלובל מאקרו לרשום תשואה של 5.3% מתחילת השנה (לפי נתוני HFRI).

הנה עוד נתון מעניין: קרנות גלובל מאקרו מהוות כחמישית מקרנות הגידור החדשות שהושקו ב-2008. אפשר להניח שהן שואבות השראה ממנהלי קרנות הגלובל מאקרו הוותיקים יותר, שרושמים שנה מוצלחת. למשל קבוצת Tudor Investments , המנהלת 16 מיליארד דולר, הניבה מתחילת השנה 5.19%, וקרן הגידור Caxton Associates, שמנהלת 13 מיליארד דולר, עשתה 4.26%.

ספרד: אלופת היורו, מאיצה בגידור

לאחר ששככה ההתרגשות מחגיגות יום ההולדת הראשונה לתעשיית קרנות הגידור המקומית, התפנו הספרדים לחגוג פעם נוספת, הפעם את הזכייה ההיסטורית בטורניר יורו 2008. אומנם מהיום ממוקמת ספרד במקום הראשון בכדורגל האירופי, אך בתעשיית קרנות הגידור תיאלץ להסתפק בתואר של אחת מחמש התעשיות הגדולות ביבשת, יחד עם צרפת, גרמניה, איטליה ואנגליה.

בשנים האחרונות החל הרגולטור הספרדי תהליך חקיקה בתחום קרנות הגידור, על מנת להגביר את הפיקוח על ההשקעות האלטרנטיביות ולעודד את צמיחת התעשייה המקומית. בין הסייסטות הרגולטור הספרדי עובד במרץ, ובראשית השנה שעברה נתן דרור להקמתן של קרנות גידור מקומיות. בכך הצטרפה ספרד למספר מדינות אשר מפקחות ומגבילות את תעשיית קרנות הגידור המקומית, בניגוד למקובל בעולם.

עד לפני שנה לא התייחסה הרשות הספרדית לניירות הערך, ה-CNMV, בתקנותיה באופן ספציפי לקרנות גידור, ועל כן חלו עליהן המגבלות המקובלות, האוסרות מינוף ומגבילות את השימוש בנגזרים. בכך פסלה למעשה הרשות את הקמתן של קרנות גידור מקומיות, עד אשר הגדיר הרגולטור מכשיר חדש שנקרא Free Investments Funds, ומתאים עצמו לתכונות המיוחדות של קרנות הגידור.

ההשקעה המינימלית נקבעה על לא פחות מ-50,000 אירו, והשיווק יועד אך ורק מול משקיעים מתוחכמים, מוסדיים או פרטיים. בסל המשקיעים המוסדיים ניתן למצוא כמקובל בנקים, חברות ביטוח, קרנות השקעה, קרנות פנסיה או חברות מסחריות גדולות. באשר למשקיעים הפרטיים, הרגולטור קבע כי רק אחד אשר סוחר או עובד בשוק ההון ובעל פורטפוליו השקעות של למעלה מחצי מיליון אירו, רשאי להפקיד את כספו אצל מנהל קרן הגידור.

גם על מנהלי הקרנות הטיל הרגולטור הגבלות, אם בתחום ניהול ומדידת הסיכונים, משאבי אנוש או היקף ההון העצמי הנדרש. רמת המינוף בקרן לא תעלה על חמש פעמים ההון והנזילות הרבעונית או החצי-שנתית.

בנוסף, יצר הרגולטור מכשיר נוסף, ששמו Funds of Free investments Funds, או במילים אחרות, קרן של קרנות גידור (FoHF) המיועדת לשיווק בשוק הקמעונאי. מכשיר זה מחויב להשקיע 60% מההון בקרנות ראויות אשר רשומות במדינות החברות ב-OECD, ומנוהלות על-ידי גופים הרשומים והמפוקחים על-ידי ה-OECD. החשיפה המקסימלית לקרן בודדת לא תעלה על 10%.

בעוד שבישראל מפנטזים על מרכזים פיננסיים בינלאומיים והעפלה למונדיאל, בספרד מפתחים את התעשייה המקומית וגורפים תארים. הרגולטור לא השאיר מקום לפעילות של קרנות גידור זרות בספרד, אלא דרך השקעה של FoHF מקומית או על ידי שותפויות. זאת, מתוך טעמי זהירות ועידוד התוצרת המקומית. בינתיים תם הטורניר, העיקר שהיה טוב, היה פרננדו טורס.

הכותב הוא אנליסט קרנות גידור בפריוריטי