השביתה תרים גל פיטורים

אם לא די היה לשוק ההון הישראלי בצרותיו המיובאות - הנה קמו עליו מחריבים מבית

פעילי שוק ההון אינם שמחים לקראתו של יום חופש נוסף. לא די בכך שקיים משבר חמור בשוק ההון והמשק כולו מצוי בהאטה. מה יעשו היום? שוב יארגנו "טורניר" שש-בש או ישחקו "סוליטר" על המסך השומם מפעילות?

אנחנו לא יכולים להפגין את היכולות שלנו, חשים אחריות כבדה כלפי הלקוחות שהפקידו בידינו את כספם; והאמת, גם חוששים לפרנסה.

הנפגעים הישירים מהשביתה הם, כמובן, בתי ההשקעות, המפסידים הכנסות מעמלות. גם כך התחרות חריפה וההישרדות קשה. עובדים רבים בבתי ההשקעות חוששים מפיטורים, והביטחון התעסוקתי שלהם רק הולך ונפגע, ככל שמתרבות השביתות בבורסה.

המשך המשבר בשווקים הפיננסיים יביא לגל של פיטורים בבתי ההשקעות במהלך השנה הקרובה. כבר כיום מצמצמים בתי ההשקעות בתקציבי השיווק ובגיוס כוח אדם, ובחלק מבתי ההשקעות, פריזמה וכלל פיננסים למשל, אף החלו לפטר עובדים תחת כותרות מיוחצנות ומכובסות היטב לגבי "התארגנות לקראת האתגרים החדשים של שוק ההון" - מה אתם אומרים- אתגרים חדשים? שוק ההון?

ועד עובדי הבורסה משבית היום שוב את המסחר ליום שלם. להם לא אכפת, להם יש וועד חזק. ואני אומר: פועלי כל שוק ההון התאחדו, ומייד. ובכן, ידידי בבורסה, עמיתי למקצוע וחברי לענף, יש לי חדשות בשבילכם: סכין המאכלת עלולה להגיע גם אליכם אם תמשיכו כך.

השביתה בבורסה גורמת לאי וודאות ולפגיעה קשה בעיקרון המסחר החשוב ביותר: הנזילות. השביתה פוגעת קשות במשקיעים וביכולתם לתכנן את ההשקעות ולבצען. השביתה גם משבשת את יכולת התגובה הסימולטאנית של המשקיעים בישראל לאירועים הכלכליים בעולם ואינה מאפשרת להם להשתלב כיאות בשווקים הגלובליים. שלא לדבר על משקיעי המעו"ף, שחלקם נותרו חשופים עד בשר בפוזיציות ממונפות אל על ומסוכנות מאוד.

הבורסה באחד העם היא מונופול בסחר בניירות ערך ובהנפקות בישראל. ולכן, אם יימשכו העיצומים, תפגע גם פעילות החיתום בבתי ההשקעות ואיתה גם יכולת החברות להנפיק מניות ולגייס הון בבבורסה.

מצב אי-הוודאות בבורסה היחידה בישראל אינו יכול להימשך. ההשבתות התכופות בבורסה יוצרות תמונת מצב עגומה בכל הקשור ליציבות המשק, יחסי העבודה והפעילות הכלכלית השוטפת וגורמים לפגיעה תדמיתית קשה בכלכלה הישראלית

גיא משיח הוא עו"ד ויועץ השקעות