היום ומחר: ליקוי חמה מלא במט"ח

מקרה נדיר של שילוב פרסום ריבית אירופה ונתונים בארה"ב ; הישמרו לחשבונותיכם

אילן דנציגר הוא אנליסט מט"ח בכיר בחברת "כלל פורקס"

ליקוי חמה מופיע כאשר כדור הארץ, הירח והשמש נמצאים על אותו ציר. ליקוי מלא מתרחש במקום כלשהו על פני כדור הארץ רק אחת לשנתיים או שלוש, ונקודה מסוימת על הכדור תזכה לליקוי חמה מלא רק אחת ל-360 שנה.

ביום חמישי הקרוב יתכן ויזכו סוחרי המט"ח לצפות בליקוי חמה מלא, המופיע פעם בזמן רב מאוד.

בשעה 14:45 (על פי שעוננו) תתפרסם החלטת הריבית באירופה. נתון כמו החלטת ריבית גורם לא פעם לשינויים משמעותיים בשערי המטבע, בדקות ובשעות שלאחר הפרסום.

השוק נערך לכך שעקב לחצים אינפלציוניים, תועלה הריבית באירופה, שעומדת זמן רב על 4%, ב-0.25% לרמה של 4.25%. יתכן גם כי בנאומו של נגיד הבנק האירופאי, טרישה, מיד לאחר החלטת הריבית, יינתנו רמיזות על העלאות נוספות בעתיד.

בכל יום שישי הראשון של החודש מתפרסמים נתוני התעסוקה בארה"ב. נתונים אלה "משגעים" את השוק כמעט בכל פעם. בחודשים האחרונים ניתן היה לשנות את שם הנתון ל"נתוני אי התעסוקה". בששת החודשים האחרונים הנתון שהתפרסם היה שלילי. משמעות נתון כזה הינה צמצום במקומות העבודה (פיטורין). הצפי החודש הוא לירידה של 55 אלף מקומות עבודה. כמו כן נשמעו מספר הערכות שמספר זה עודו אופטימי.

וכאן מגיע ליקוי החמה

ביום שישי חוגגים האמריקאים את יום העצמאות (4 ביולי) והשווקים יהיו סגורים. עקב כך הוקדם פרסום "נתוני התעסוקה" ליום חמישי ב - 15:30.

בהחלט יתכן מצב שהנגיד טרישה טרם סיים את נאומו והשפעתו עדיין ניכרת בשוק וכבר באותה שעה מתפרסמים נתוני התעסוקה שגם השפעתם מחלחלת מיד לשוק. הוא שאמרנו ליקוי חמה מלא.

בעת ליקוי חמה מלא, נעים בעלי החיים באי נוחות ובעצבנות, מה שבדיוק הולך לקרות לסוחרי המט"ח בעת "הליקוי המלא בשוק המט"ח".

המקרה הדומה שקרה לליש"ט בשתיים בצהריים ב-3 באוגוסט 2006

בתחילת אוגוסט 2006 ארע מקרה דומה לליש"ט. אומנם לא בסמיכות כזו אבל בסמיכות מספיק קרובה. ביום חמישי 3/8/2006 בשעה 14:00 הועלתה הריבית בבריטניה בחצי אחוז במקום ברבע אחוז, שחזה השוק.

בתוך דקה התחזקה הליש"ט משער של 1.87 ל 1.89. (200 פיפסים). למחרת ביום שישי 4/8/2006 בשעה 15:30 התפרסמו נתוני התעסוקה בארה"ב שהיו מאכזבים ושער הליש"ט המשיך לטפס משער של 1.89 לשער של 1.91 (200 פיפסים נוספים).

בסה"כ בתוך 26 שעות טיפס השער ב-400 פיפסים. סוחר מט"ח שקנה 100 אלף ליש"ט ביום חמישי בבוקר ולא מכר אותם עד שישי אחה"צ, הרוויח ביומיים אלה כ- 4,000 דולר.

לסיכום: סוחרי מט"ח ותיקים, התכוננו לליקוי חמה מלא ביום ה' בצהרים. סוחרי מט"ח מתחילים - שימרו נפשותיכם מליקוי מלא בחשבונכם.

ועוד דבר, שלא כמו ליקוי חמה שבטוח יקרה, בשוק המט"ח יתכן גם ששני הארועים יעברו על מי מנוחות.