מגמת ההשתמטות מצה"ל ממשיכה: כל צעיר שני לא מתגייס לשירות

ראש מינהל כוח-אדם בצה"ל: כ-7,000 נערים משתמטים מגיוס מדי שנה - והכמות צפויה לעלות

מגמת ההשתמטות מצה"ל מתגברת - כך עולה מדבריו של ראש מינהלת תכנון ומינהל כוח אדם בצה"ל, אלוף משנה ציקי סלע. בדבריו היום (ג') במסגרת ועידת החינוך, אמר אל"מ סלע כי שיעור המתגייסים עומד כיום על 52% בלבד - משמע שכמעט כל צעיר שני בישראל לא מתגייס לצה"ל. לדבריו, מדי שנה משתמטים מגיוס כ-7,000 נערים שחוק הגיוס חל עליהם וכי המספר צפוי עוד לעלות.

סלע הוסיף גם כי 45% מהבנות אינן מתגייסות והעריך כי 40% ממי שמצהירות שהן דתיות על מנת שלא להתגייס - אינן באמת דתיות. "הבעיה היא שמספיק שרק יצהירו שהן דתיות על מנת לא להתגייס. יכולה להגיע בחורה שנוסעת במכונית ביום כיפור עם כריך לא כשר ביד, ועל פי חוק אני חייב לקבל את ההצהרה שלה", אמר.

סלע טען כי גם רבע מהחרדים שאינם מתגייסים בשל הסדר 'תורתם אומנותם' רק נרשמים כתלמידים. עם זאת, ציין כי נרשמה עלייה במקבלי הפטור עבורם מכ-5% ב-1991 לכ-11% מקבלי פטור ב-2008. כך שיעור זה צפוי עוד לעלות בהמשך.

אחוז משמעותי נוסף בנתח הפטורים נרשם לטובת כ-7% מהגברים מחויבי הגיוס שקיבלו פטור מסיבות רפואיות מהשירות נכון לשנת 2008. על פי הערכות צה"ל, עד 2012 שיעור מקבלי הפטור הרפואי לא צפוי להשתנות. ב-1991, אגב, שיעור מקבלי הפטור הרפואי עמד רק על כ-4.5%.

סלע ניסה להרגיע את האווירה לאור הנתונים וציין כי לא מדובר על מצב שהוא בבחינת פגיעה בביטחון הלאומי. "בצה"ל מודעים למצב ויש פתרונות למספר המתגייסים ההולך ופוחת".