הבורסה הראשונה בירושלים

בורסה זה כמו מים וחשמל ; אם הבורסה בת"א שובתת - נא תוקם לה מחליפה ומיד

לעובדי הבורסה לניירות ערך בתל אביב חילוקי דעות בענייני שכר עם ההנהלה. ייתכן ויש יסוד לטענותיהם, איני יודע. אבל מכאן ועד השבתת הבורסה - הדרך עוד ארוכה.

בחיי הכלכלה יש לשוק ההון ולבורסה תפקיד מרכזי וחיוני שבלעדיהם הכלכלה תעצר. השבתת הבורסה - לבד מהנזקים האדירים שהיא גורמת למשקיעים ישראלים וזרים, לחברות ולמגזר העסקי כולו - פוגעת באמינות של מדינת ישראל בשווקי העולם. האם עובדי הבורסה בניו-יורק או בלונדון אי פעם השביתו אותה ולו לשעה אחת?

עובדי הבורסה לניירות ערך בתל אביב לא הענישו את ההנהלה אלא את ציבור המשקיעים. הם נקטו בעיצומים (שעות מסחר מקוצרות) ופעמיים הם אף סגרו את הבורסה מפעילות כלשהי. הדבר דומה בעיני להפסקת שירותים ציבוריים חיוניים, כמו למשל חשמל מים נמלו האוויר והים, וחייבים לעצור תופעה זו. עובדי הבורסה חייבים להבין שהציבור הוא שהפקיד בידיהם שאלטר על שוק ההון ואסור להם לסגור אותו.

חוק ניירות ערך מקנה לשר האוצר את הסמכות ליתן רישיון לניהול בורסה לניירות ערך לאחר התייעצות עם הרשות. בחודש פברואר 2006 הוגש דו"ח של ועדת פרוקצ'יה שמונתה על ידי מר משה טרי יו"ר הרשות (דאז) לבחינת הסדרת הפיקוח על מערכות מסחר אלטרנטיביות. בעקבות המלצות אלו אף הוכן תזכיר חוק שאושר על ידי מליאת רשות ניירות ערך והועבר ביום 14.11.07 למשרד האוצר לשם הפצה.

בין לבין, עד ליישום המלצות דו"ח ועדת פרוקצ'יה המחייב תיקוני חקיקה, על שר האוצר להודיע כי אם הבורסה לניירות ערך בתל אביב לא תתנהל באורח תקין, סדיר ורציף הוא יעניק מכוח הסמכות המוקנית לו רישיון להקמת בורסה נוספת בעיר הבירה ירושלים.

הקמת בורסה נוספת, וקיימים גופים מוסדיים רבים המעוניינים להשקיע בה, תיצור תחרות, תמנע השבתה של מסחר תוך פגיעה מהותית במשקיעים (ישראלים וזרים) ובפעילות המגזר העסקי ותתרום ליצירת מקורות תעסוקה חדשים בירושלים לטובת מדינת ישראל וכלכלתה. *

הכותב עומד בראש משרד עוה"ד כספי ושות'