פישר חייב לפעול

בסופו של דבר בנק ישראל יתערב בשוק המט"ח, זה רק עניין של הבשלה מנטלית

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ונשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, הביעו בתום פגישת מנהיגי ה-8G את אכזבתם מכך שהמפגש לא הוליד כל הצהרה על המתחולל בשוק מטבע החוץ בעולם. שני המנהיגים הביעו את חששם מפני היחלשות הדולר, מה שאמור לפגוע עוד יותר בתעשיות באירופה.

בחלק אחר של העולם, הבנק של קוריאה התערב היום (ד') בצורה חזקה בשוק המט"ח, כדי לנסות ולעצור את היחלשות המטבע המקומי. סכום ההתערבות, כ-3 מיליארד דולר, הספיק כדי לגרום לשינוי של 2.5% בכיוון המסחר של התקופה האחרונה.

שתי דוגמאות אלה עשויות להמחיש לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שהוא איננו לבד במערכה. קשה לראות בכך נחמה רבה, במיוחד ביום בו השקל מתחזק בעוד 1% לעומת המטבעות האחרים בעולם. מתחתית של 3.23 שקל לדולר, המצב לא בדיוק נראה שפיר. ומה שמותר לבנק של קוריאה, מותר גם לבנק המרכזי של ישראל.

בסופו של דבר בנק ישראל יתערב בשוק המט"ח, לאחר תהליך של הבשלה מנטלית. ייתכן שזה יקרה מוקדם מהצפוי, אך ייתכן גם שהבנק יעדיף לדבוק באמונתו שכל התערבות תזיק יותר מאשר תועיל, כפי שקרה לפני כמה חודשים. אולם, לעתים המציאות איננה מותירה ברירה, ואפילו בנק ישראל ייאלץ לפעול.

עד עתה ציפה הבנק שמגמת המסחר תתהפך מעצמה. אך המציאות התבררה כאכזרית. השקל מתחזק כאשר האירו מתחזק; כאשר האירו לא מתחזק, השקל עולה כי המגזר העסקי-הישראלי מחסל תיקים בחו"ל, כאשר המגזר העסקי המקומי נח, קרנות גידור זרות משקיעות בנכסים שקליים, וכאשר קרנות הגידור לא מסתכלות על השוק בישראל, השקל מתחזק כי הוא שייך לשווקים מתעוררים, ולשם הולך הכסף באותו יום.

במלים אחרות, זולת בנק ישראל, אין היום מי שיביא לשינוי במגמת המסחר. עכשיו נותר רק לחכות להחלטתו של פישר. התקווה - ואין ודאות - היא שבעקבות הבנק יבואו המוסדיים, קרנות הגידור, התאגידים במשק והעם כולו. בלי התערבות, ספק אם זה יקרה בקרוב.