"מנסים לסגור את החינוכית כמו גנבים בלילה"

מנכ"לית הטלוויזיה החינוכית, יפה ויגודסקי, זועמת על הכוונה של האוצר לכלול את סגירת החינוכית במסגרת חוק ההסדרים f הממונה על התקציבים באוצר: "החינוכית עולה ממון רב למשלם המיסים"

"כמו גנבים בלילה", כך אומרת הבוקר, מנכ"לית הטלוויזיה החינוכית, יפה ויגודסקי, על ההחלטה של משרד האוצר לסגור את החינוכית. הכוונה של האוצר היא ליישם את ההחלטה במסגרת חוק ההסדרים, שיובא בשבוע הבא לאישור הממשלה. על פי החלטת האוצר, הטלוויזיה החינוכית תיסגר, זיכיונה יבוטל ונכסיה יימכרו.

לפני שבועיים התקיימה ישיבה משותפת של ויגודסקי ורם בלינקוב, הממונה על התקציבים באוצר, במשרדה של שרת החינוך יולי תמיר. באותה ישיבה אמר בלינקוב כי הוא אינו חושב שמדינה מתקדמת כמו ישראל צריכה לממן טלוויזיה חינוכית. באותה ישיבה הבהירה ויגודסקי כי היא העבירה לבלינקוב רשימה של כל המדינות המערביות בהן הטלוויזיה החינוכית ממומנת על-ידי המדינה, וכי מדינה ישראל חייבת טלוויזיה חינוכית, אולם השאלה היא איך היא צריכה להיראות.

בסופה של הישיבה התקבלה החלטה לפיה יש למצוא מודל לרפורמה בחינוכית, כזו שתוכל להצדיק את המשך פעילותה, ונקבעה פגישה נוספת להיום (ב') בשעות אחר הצהריים. בינתיים מסתבר, כי האוצר הכניס את כוונתו לסגור את החינוכית לחוק ההסדרים.

"להביא את הסגירה דרך חוק ההסדרים, זה סנריום מוכר. זה כלי לא דמוקרטי. במקום לנהל שיחה הוגנת וללמוד את החלופות השונות לרפורמה, מנסים כמו גנבים בלילה לגרום לסגירה דרך חוק ההסדרים. אם האוצר מחפש קברן לטלוויזיה החינוכית, הוא לא ימצא בי פרטנרית, ודאי לא לאחר תהליכי ההבראה שהובלתי בטלוויזיה החינוכית, שאין להם אח ורע במגזר הציבורי בישראל. אני לא מתכוונת להיות חלק מהצוות שאמור לבצע את הסגירה", אומר ויגודסקי.

לדבריה, "בעבר אמרתי שאם העובדים לא ילכו לרפורמה אני אמליץ לסגור את החינוכית, אולם אלה לא פני הדברים ובינתיים בלינקוב רוצה להרוס את השידור הציבורי בישראל, ורוצה להביא את החינוכית למצב שקורה היום ברשות השידור. הוא עדיין לא שמע את החלופות לרפורמה. הגויה עדיין לא נקברה והוא כבר מחלק את הרכוש. בישיבה הקודמת הבהרתי שבכל מקרה תהליך של סגירה ייקח שנתיים ובינתיים משלמי המיסים ישלמו משכורות לעובדי החינוכית ואילו העובדים לא יעשו דבר שכן לא יהיה כסף להפקות".

בלינקוב מסר בתגובה על דבריה של ויגודסקי כי "אין תופסים אדם בצערו. כפי שניתן לראות מתגובתה היא מכירה את התוכנית מזה זמן רב, היא גם הביעה את עמדתה שבתנאים שנוצרו היא בעד סגירת החינוכית ואני שואל עצמי, מתי היא התכוונה באמת למה שאמרה. בכל מקרה הטלוויזיה החינוכית עולה ממון רב למשלם המיסים ומעטים התלמידים אשר נהנים מתוכניותיה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "עדיין לא התקבלה החלטה בנושא הטלוויזיה החינוכית. מזה זמן מה מתקיימים דיונים עם הנהלת החינוכית ומשרד האוצר. גם היום תתקיים ישיבה בעניין". *