בעוד המתחרים מצמצמים, הסנדוויץ' של סאבווי ממשיך לצמוח

רשת המזון המהיר עומדת לפתוח 800 חנויות ברחבי ארה"ב ולהגדיל את פעילותה בחו"ל

בעוד שבסטארבקס סוגרים חנויות ובמקדונלד'ס מתמקדים בהרחבת הפעילות בחו"ל, סאבוויי (Subway), רשת המזון המהיר שמפעילה 22 אלף סניפים בארה"ב, תפתח השנה 800 נוספים.

דון פרטמן, מנהל פיתוח ברשת, אומר שכיום בארה"ב קיים סניף על כל 13,800 איש, למרות שבמספר שווקים, כמו פילדלפיה ובוסטון, הפעילות נמצאת בחסר. פרטמן הוסיף כי הוא מאמין שסאבוויי יכולה להוריד את היחס לסניף אחד על כל 12,000 איש בארה"ב תוך כדי הגדלת הצמיחה בחו"ל. כיום קיימים כ-8,000 סניפים בחו"ל.

גורם מרכזי העומד לטובת הפריסה של סאבוויי הוא מיעוט ההוצאות הכלליות של החנויות. הסניפים אינם זקוקים למטבחים גדולים, לכן ניתן למצוא סניפים בבתי חולים, בחנויות כלי בית, במתקן זיקוק ואפילו בכנסייה בה הכומר רצה להעניק הכשרה מקצועית לילדים מהשכונה. סאבוויי היא גם הרשת הגדולה ביותר שעובדת עם וול-מארט.

פרטמן, שהצטרף לסאבוויי בשנת 1981 כשהיו לרשת רק 166 סניפים, אומר כי הבקשות לקבלת זיכיונות שוב נמצאים בעלייה השנה, והוא טוען שהעניין המחודש נובע מקמפיין פרסומי נרחב. הוא אומר שכשהצטרף לחברה, רוב האנשים חשבו שהוא עובד עבור חברת תחבורה בניו יורק. כעת כשהוא אומר שהוא עובד עבור סאבוויי, אנשים צועקים לעברו את הסלוגן: "אכול טרי".

תפיסה בריאותית

רשת סאבוויי היא "ככל הנראה המסעדה הבריאה ביותר מבין כל המסעדות, על פי תפיסת הצרכנים, בזכות השילוב בין שיווק ומוצר", אומר דארן טריסטנו, סגן מנהל בכיר בטכנומיק (Technomics). "בגלל כמות הדולרים שהושקעו בשיווק ובבניית המותג על ידי החברה, יש להם הזדמנות נפלאה להצליח".

הרשת הוציאה 360 מיליון דולר על פרסום במדיה מדידה בשנה שעברה, כך לפי TNS Media Intelligence, דרך McCarthy Mambro Bertino, בוסטון.

סאבווי היא חברה פרטית ואיננה מפרסמת נתוני מכירות בחנויות, אך היא אומרת שהמכירות עלו בצורה דרמטית השנה, עובדה שהיא זוקפת לטובת הפרסומת "5 דולר - באורך רגל" (כריך באורך רגל עבור 5 דולר). הארדי גרו-וואל, בעל הזיכיון לסניפי סאבוויי בלוס-אנג'לס ואורנג'-קאונטי, אומר כי המכירות לסניף עלו ב-15% השנה. לעומת זאת, הוא אומר, מקדונלד'ס וברגר-קינג צמחו שיעורים חד-ספרתיים באזורים אלו.

גרו-וואל, מהגר מהודו שהגיע לארה"ב ב-1989 ועבד בזמנו כרואה חשבון, הגיע למסקנה שאשתו צריכה לעשות משהו. הוא קנה עבורה חנות קטנה של סאבוויי, ומהר מאוד היא הרוויחה יותר כסף ממנו. "רק רציתי שתהיה עסוקה", אמר. "כשראיתי את זה, אמרתי לעצמי שאפשר לצמוח יותר". כיום החברה שלו שולטת על כ-700 סניפים של סאבוויי.

טריסטנו אומר שלסאבוויי עדיין יש מקום לצמוח במסגרת החנויות הנוכחיות שלה.

הוא מציין כי החנות הממוצעת של מקדונלד'ס מכניסה יותר מ-2 מיליון דולר בשנה, בעוד שחנות הסאבוויי הממוצעת מכניסה בערך 375 אלף דולר. ומכיוון שלסאבוויי יש כ-50% יותר חנויות בארה"ב מאשר ה-14,000 סניפים של מקדונלד'ס, הוא אומר שהם יכולים להכניס יותר. "הם רק עכשיו התחילו להיכנס יותר לעומק לתחום ארוחות הבוקר", אמר. "אני עדיין חושב שיש הזדמנויות לצמוח". *