ח"כ יחימוביץ': "העמדת תקציב הרווחה מול הביטחון - מדיניות פופוליסטית וזולה של מנהיג סוחרים"

(עדכון) - שר האוצר הציג היום את תקציב 2009 והעמיד בפני הממשלה שתי אלטרנטיבות לקיצוץ - תוך העדפה לקיצוץ 2.1 מיליארד שקל מתקציב הביטחון ; "אנו צופים ארבעה רבעונים עם צמיחה נמוכה יחסית לעומת העבר אך עדיין גבוהה מרוב המדינות המפותחות"

שר האוצר, רוני בר-און, הניח היום על שולחן הממשלה את הצעת התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת 2009. בר-און הציג את ההצעה במסיבת עיתונאים בהשתתפות כלל בכירי האוצר, ביניהם מנכ''ל המשרד, ירום אריאב, הממונה על התקציבים, רם בלינקוב, החשב הכללי שוקי אורן, הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, היועץ המשפטי החדש של המשרד, יואל בריס, מנהל החברות הממשלתיות, אודי ניסן, כלל סגני אגף התקציבים ועוד. לראשונה הופיע גם הממונה על השכר החדש, אילן לוין.

תקציב המדינה לשנת 2009 עומד על 236 מיליארד שקל, ותחזית ההכנסות ממסים עומדת על 228 מיליארד שקל, כך שהגירעון צפוי לעמוד על 1% מהתוצר. צבר ההוצאות מעבר למתוכנן עומד על כ-10 מיליארד שקל: 3 מיליארד שקל לביטחון (על פי דו"ח ברודט), 3 מיליארד לחברה (בין השאר לניצולי השואה), כ-3 מיליארד לחינוך ("אופק חדש") ו-2 מיליארד לענפי המשק. כתוצאה מכך דורש האוצר קיצוץ של 7 מיליארד שקל.

לראשונה הציג האוצר בפני הממשלה חלופות לקיצוץ ולא החליט על "איכות" הקיצוצים, קרי, הממשלה היא זו שתחליט איפה יקוצץ. החלופה הראשונה מציעה לקצץ 2.1 מיליארד מתקציב הביטחון לעומת 900 מיליון בחלופה השנייה. ההבדל העיקרי השני הוא שבאחת מהחלופות הקיצוץ בקצבאות יהיה בסך 100 מיליון ובשנייה בסך מיליארד שקל. עם זאת, אמר בר-און, "ההעדפה שלי ברורה. אמרתי לראש הממשלה - יש להעדיף את החברה והרווחה תוך קיצוץ תקציבי הביטחון", אמר בר-און.

בר-און: "היעד - לשמור מכל משמר את המדיניות הכלכלית מחוץ למשחק הפוליטי"

"המשק הישראלי נתון בתקופה לא פשוטה", אמר בר-און במסיבת העיתונאים. "יש כאן שילוב בעייתי של משבר גלובלי בצירוף חוסר יציבות פוליטית, והאינדיקטורים שבידינו מעידים על כך שהמצב בעולם המערבי יגרום להאטה בקצב הצמיחה אצלנו. האטה זו כבר נראית דרך הנתונים על האבטלה וגביית המסים. צריך לטפל בחוסר יציבות הפוליטית. מזה מספר חודשים שמנו לעצמנו יעד - לשמור מכל משמר את המדיניות הכלכלית מחוץ למשחק הפוליטי".

"האוצר הפגין אחריות מול דרישות קואליציוניות חסרות תקדים בהיקפן ומול חקיקה פרטית מסוכנת ופרועה - הכל מתוך ניסיון להגדיל את ההוצאה הלאומית, וניסיון לשמור על הכלכלה עומד בהחלטתנו להציג תקציב היום. הדיון הזה מתקיים מול משרד ראש הממשלה. יש לנו צבר ענק של התחייבויות שעלינו לשלם אותו או לבטלו, ובד בבד התקציב צריך להיות אחראי ותומך צמיחה. מה שאתם יודעים על הפוליטיקה גם אני יודע. חוסר היציבות והחולשה של המערכת הפוליטית לא נעלמה מעיני".

"אם הממשלה לא רוצה תקציב אז לא יהיה תקציב, אך לפי חוק אני חייב להציג תקציב. אין לי פריבילגיה להתעסק במתמטיקה ולחשוב אם התקציב עובר או לא. השיקול המרכזי שלי הוא טובת המשק", אמר שר האוצר. "יש גם משרדי ממשלה שצריכים להגדיר סדרי עדיפויות ולתכנן. בנוסף, אישור התקציב מהווה גידור מההסכמים הקואליציוניים שיירקמו כאן אחרי הבחירות בקדימה".

"צריך להיות כאן בנצ'מרק. האלטרנטיבה שלא להציג תקציב היא אלטרנטיבה של 1 חלקי 12. יש טענות חסרות שחר שסבורות כי זה החלום הרטוב של משרד האוצר, וזה שקר. כל השיקולים הללו מחייבים אותי להציג אותו ולנסות להעביר אותו ככל שאוכל. אני מקווה שאצליח לבדל את הפוליטיקה מהכלכלה".

"אנו נכנסים למשבר הגלובלי במצב טוב, אך יחד עם זה ישנם סיכונים: המשבר העולמי - נראה כי הוא עמוק וממושך יותר ממה שחשבנו, חוזקו של השקל משפיע לרעה על הייצוא והירידה של עושר הציבור שמשפיע על הצריכה", אמר בר-און. "בנוסף, אנו נתונים בחוסר ודאות גבוה מאוד מבחינה כלכלית - לכן חשיבות העברת התקציב שיהווה עוגן לתקופה הבאה. אנו צופים ארבעה רבעונים עם צמיחה נמוכה יחסית לעומת העבר, אך עדיין גבוהה מרוב המדינות המפותחות".

ש"ס מאיימת לפרוש מהממשלה

בעקבות הצגת התקציב, יו"ר ש"ס השר אלי ישי הודיע כי אם האוצר לא יבהיר שילדי ישראל הינם יעד לקידום ולצמצום העוני בקרבם ולא יעד לסיכול ממוקד ש"ס תתנגד לתקציב בממשלה, בכנסת ובוועדות ותנהג כאופוזיציה לכל דבר ועניין. "מיליון ילדים מתחת לקו העוני הפכו להיות בלתי נראים בעייני חוג האטימות הסגור של האוצר", אמר ישי. "עם ישראל מבקש להקיא את הדמגוגיה הכלכלית הקרה ולהחליפה בנשמה יהודית חמה. די לנו מאלו המעדיפים גרפים כלכליים על פני ילדים. לא נאפשר מצב שבו ילדי ישראל הינם מטרה לחיצי האוצר", הוסיף.

בכיר בש"ס אמר הבוקר ל"גלובס": "אם שר האוצר מבקש להוביל קיצוץ חריף והרסני שכזה כדי לפנות כסף ולהכין את המשק לבחירות, אז אולי באמת ראוי ללכת לבחירות ושילדי ישראל יראו ששר האוצר מעדיף בחירות במקום לעזור להם".

שלי יחימוביץ הגיבה על הצגת התקציב: "זו מדיניות של מנהיג סוחרים ולא של מדינה. ההעמדה של תקציב הרווחה מול הביטחון היא פופוליסטית וזולה. שר האוצר מתעקש להיות סוחר. ככה אי אפשר לנהל מדינה. אי אפשר להצביע בעד התקציב הזה". לדבריה, "אסור לעבודה לאשר את התקציב שהציג שר האוצר. לו היו שיקולים כלכליים מנחים את צמרת השלטון עם הקמת המדינה, לא היו מוקמים לא צה"ל ולא מערכת החינוך. העמדת אופציית הביטחון מול אופציית החברה זו כנגד זו היא פופוליסטית ומתעלמת ממה שטובי הכלכלנים יודעים, שיש להרחיב את בסיס התקציב ב-2.5%".

בסיעת הגמלאים הודיעו כי בלי תוספת לקצבאות הזיקנה יפרשו מהממשלה. יו"ר סיעת הגמלאים, ח"כ יצחק גלנטי, אמר כי מפלגתו תפרוש מהקואליציה אם משרד האוצר לא יגדיל תקציב קצבאות הזיקנה כפי שהובטח.

"אני קורא לשר האוצר לחזור בו מיד מכוונותיו לקצץ בקצבאות הזקנה. אם האוצר לא יקדים לתקציב 2009 עוד 250 מיליון שקל מתקציב 2010 לקצבאות הזקנה כפי שסוכם ב-2007 - מפלגת גיל תפרוש לאלתר מהקואליציה".

בצהריים יכנס השר לענייני גמלאים, רפי איתן, מסיבת עיתונאים בנושא.