מחירי הקרקעות בגוש הגדול בת"א זינקו ב-300% תוך שנתיים

מדובר בקרקעות שאינן זמינות לבנייה - העלייה במחירים מבטאת בעיקר את הציפיות לפיתוח העתידי של עתודת הקרקע האחרונה בתל אביב

עסקאות אחרונות למכירת קרקעות בגוש הגדול בתל אביב מבטאות עלייה של עד 300% תוך כשנתיים במחירי החלקות באזור היוקרתי בצפון-מערב העיר, כך נודע ל"גלובס".

כך למשל עו"ד מרים דונין-שוב מדווחת על עסקה למכירת חצי דונם בגוש הגדול במחיר של 170 אלף דולר המשקף עלות קרקע של 340 אלף דולר לדונם. הקרקע נמכרה על ידי יורשיו של הבעלים המקורים (שרכש את הקרקע בשנות ה-40) לאדם פרטי תושב חוץ. בעסקה אחרת באזור, מכרו בעלים פרטיים ליזמים חלקה בשטח של 1.7 דונם בכ-300 אלף דולר. דונין-שוב המייצגת בעלי קרקעות רבים בגוש הגדול מציינת כי לפני כשנה וחצי עד שנתיים, עסקאות דומות בוצעו לפי מחיר של 90 אלף דולר לדונם היסטורי.

כך למשל, בספטמבר 2006 רכש יהלומן דונם וחצי בגוש מבעלי קרקע מקוריים שרכשו אותה בשנות ה-60 תמורת 135 אלף דולר. באוקטובר 2006 רכש אותו יהלומן קרקע נוספת בשטח של 2.5 דונם ב-250 אלף דולר. באותה תקופה נע הדולר סביב 4.3 שקל לדולר.

האדמות המבוקשות ביותר ממוקמות בחלק המערבי של הגוש הגדול בחלקות הידועות כאזור המסלולים של שדה דב. כיום ממוקמים על קרקעות אלה שדה דב וחניון תל ברוך, אך לאור הפיתוח הנדל"ני במתחמים סמוכים ולאור ההבטחה כי שדה דב יועתק מהמקום בשנים הקרובות, המחירים ממשיכים ועולים.

הגוש הגדול וסביבתו הם אחת מעתודות הקרקע האחרונות והיקרות ביותר של תל אביב, גם בזכות המיקום בצפון העיר ובסמוך לים. דונין מציינת כי מכיוון שאיזור הגוש הגדול הוחרג מחוק החופים שאינו מאפשר בנייה במרחק של עד 300 מטר מקו החוף, הרי שמדובר גם באחד האזורים הבודדים בישראל שיאפשר בנייה בסמיכות לקו החוף.

יש לציין כי העלייה במחיר הקרקעות מתרחשת על אף העובדה שאין כרגע שינוי במצב הסטטוטורי של הקרקע ומבטאת בעיקר את הציפיות לפיתוח העתידי של עתודת הקרקע היקרה.

חדשות נוספות מהגוש הגדול מגיעות גם מכיוון אחר. ל"גלובס" נודע כי נחתם הסכם בין מנהלי הגוש הגדול לבין המדינה שיחל את הליך תכנון השטח. לצורך זאת, פנה האדריכל חזי ברקוביץ' מהנדס עיריית תל-אביב ל-4 משרדי אדריכלים - יער, קייזר, לרמן ומזור בבקשה להצעות לתכנון רעיוני משותף של השטח. כיום ישנם יזמים אשר רוכשים מספר חלקות מהבעלים הפרטיים בכדי לבנות כמה שיותר יחידות דיור, עד שתתקבל החלטה סופית לגבי אופי הבניה.

דונין-שוב מציינת כי "מדובר בקרקע שאינה זמינה לבניה מיידית וגם לא ידוע מה הזכויות שיוקנו לשטח. לפיכך לא מדובר במחיר ריאלי, אלא במחשבה שיהיה תכנון שימצה את פ'וטנציאל השטח".

לפני כשנה הוגש הסדר לשטח "הגוש הגדול" לשם אישורו על ידי בתי המשפט. לפי ההסכם, המדינה תהא זכאית לקבל 50% מזכויות הבניה העתידיות באותה חלקה של הגוש הגדול השייכת לבעלים פרטיים וזאת בתמורה לשיתוף פעולה מצד המדינה בכל הנוגע לפינוי השדה.

יצוין, כי כבר ב-1980 מונו לקרקעות שבבעלות 1,400 בעלים מנהלים מטעם בתי המשפט. אולם במשך שנים התנהלו דיונים עקרים בדבר ניסוח הסכם לפיתוחו העתידי של הגוש, לרבות פינוי שדה התעופה ופיצוי בעלי הקרקעות. עד שבספטמבר 2007 הגישו המנהלים את ההסדר לבית המשפט.