2/3 מהאמריקנים לא משלמים מסים

מנכ"ל חברה חוטא לבעלי המניות אם אינו עושה מאמצים ברורים לשלם כמה שפחות

רבים אינם משלמים מסים באופן שוטף, וזה לגמרי חוקי. קיימות דרכים רבות להימנע מתשלום מיסים במסגרת החוק, ומה שצריך לעשות כדי להלך בהן הוא "תכנון מס".

"תכנון מס", מוגדר כתכנון פעילות כלכלית בדרך שתאפשר הימנעות חוקית ממס. בתי המשפט בישראל קבעו בפסקי דין רבים כי כל אחד זכאי לבחור בדרך שהינה דלת מיסים. יתרה מזאת, פסק הדין שנתן בית המשפט העליון קבע שזו אינה רק זכות אלא גם חובה של מומחים בענייני מיסים לתכנן עסקאות כך שלא תהיינה עתירות מס.

ביחס ליחידים, הזכות לתכנון מס היא זכות חוקית. כאשר מדובר בתאגידים, הזכות לתכנון מס מתורגמת לחובה של מנהלי התאגיד להפחית את המס בצורה מקסימלית. מנכ"ל חברה אשר לא מקדם "תכנוני מס", חוטא לבעלי המניות ועשוי להיתבע על רשלנות.

תאגיד או מיזם רב-לאומי המצליחים להפחית ביעילות את חבות המס הסופית, עשויים להיות אטרקטיביים ביותר למשקיעים פוטנציליים, זאת משום שהפחתת המס מוכיחה יכולת להקטין עלויות ולהגדיל רווחים. הדברים אמורים במיוחד כאשר מדובר בחברות ציבוריות.

2/3 מהאמריקאים לא משלמים מסים

לפי דו"ח ממשלתי שפרסמה ממשלת ארצות הברית ממש לאחרונה, כ-66% מהתאגידים האמריקאיים ויותר מ-70% מהתאגידים הזרים הפועלים בארצות הברית, לא שילמו מס פדראלי בין השנים 1998-2005.

שיעור המס הפדראלי עומד על 35%, כך שמדובר בהפסד עצום לאוצר האמריקאי. קיימות סיבות רבות לכך שחברות רבות אינן משלמות מסים, החל משימוש יעיל בהפסדים לצורכי מס, ניצול זיכויים וכמובן תכנוני מס מורכבים.

המצב בישראל דומה. מצד אחד הממשלה מטילה שיעור מס גבוה מאוד על תאגידים ויחידים, ומצד שני היא מצפה שנישומים יימנעו מתכנוני מס. למעשה נטל המס הגבוה בישראל, כופה על נישומים את העיסוק בתכנוני מס.

האסטרטגיה של הממשלה לשמר את שיעורי המס הגבוהים ובמקביל לעצור את תכנוני המס נדונה לכשלון מראש.

"שופינג מיסויי"

תושבי ישראל חייבים לעשות "שופינג מיסויי", אך אל להם להתעלם מהצורך לערוך תכנון מס מוקדם ולהצטייד בחוות דעת משפטית-מיסויית, על מנת להכין את עצמם מול התמודדות עתידית עם פקידי שומה העשויים להתברר כיעילים.

מטרות תכנון מס

לתכנון מס בינלאומי יש שתי מטרות

א. הקטנת החשיפה לכפל-מס: בסיטואציה של עסקאות בינלאומיות, עלול להיווצר מצב של כפל מס אם יותר ממדינה אחת תממש את זכותה להטיל מס על אותה ההכנסה מכוח זיקתה לאותה הכנסה. עסק שהוא בעל פריסה בינלאומית נדרש, על כן, לבצע תכנון מס למנוע מיסוי כפול של הכנסותיו הן על ידי מדינת התושבות והן על ידי מדינת המקור. בדרך כלל ניתן להקטין את החשיפה לכפל מס באמצעות שימוש מושכל באמנות למניעת כפל מס.

ב. הפחתת נטל המס: עסק מקומי או נישום יחיד החשופים לשעורי מס גבוהים במדינת התושבות עשויים לעשות שימוש בתכנון מס על מנת להפחית את נטל המס באמצעות העברת פעילות כלכלית למדינות נוחות מס. כמו בתכנון מס בתוך המדינה, כך גם בתכנון מס בינלאומי, המטרה היא להפחית את נטל המס של הנישום. לדוגמא, כאשר מועברת פעילות למקלט מס, הנישום טוען כי ההכנסה צמחה במדינה אחרת וכי משום כך אינו חייב במס במקום מושבו.

חשש מפני תגובה של רשויות המס אינה סיבה להימנע מתכנוני מס או הקמת חברות במקלטי מס, כל עוד מדובר בתכנון לגיטימי, ובמיוחד כאשר לנישום חוות דעת משפטית המאשרת את התכנון.

אבי נוב הוא ד"ר במיסוי בינלאומי, עו"ד במחלקת המיסוי במשרד איתן מהולל, ומרצה בביה"ס למשפטים במכללה למנהל