yes היא לשון המאזניים

האזינו לקולות: מתחת לפני השטח השלווים של מגזר התקשורת רוחשת מהומה רבתי

אורי ליכט הוא אנליסט התקשורת וטכנולוגיה של בית ההשקעות אי.בי.אי

מתחת לפני השטח השלווים לכאורה, רוחש ענף התקשורת הישראלי כמרקחה: מאבק איתנים על "יס", עוצר את כל השחקניות בזירה מלהוציא לפועל את תוכניותיהן: פלאפון המתכננת להקים רשת חדשה, בזק המתכוונת לשדרג בנייח, פרטנר שסופרת את הדקות לפיתוח פעילות חוץ סלולארית, הוט התוהה לגבי עתידה, וכמותה שאול אלוביץ המחזיק בכשליש מיורקום.

הפלונטר

יס שמוחזקת בידי בזק בשיעור 49.8% ובידי שאול אלוביץ בעליה של יורוקום בשיעור 32.6%, עומדת במרכזו של קרב שליטה. בצידי הזירה עומדים בעלי העניין וכשופט, משתתף המחוקק אשר מסרב לאפשר לבזק לממש את האופציה שברשותה ולרכוש 8% נוספים בחברה.

התוכנית הגדולה של אלוביץ'

יס היא חברה מפסידה, אך לשליטה בה יש חשיבות אסטרטגית ממעלה ראשונה עבור החברות. אלוביץ אשר מחזיק גם באינטרנט זהב, מעוניין לנצל את יס כדי להפוך את החברות שברשותו לקבוצת תקשורת לגיטימית, המספקת את כל השירותים הנייחים ואולי בעתיד גם הסלולאריים.

מנגד, ניצבת בזק שאינה רוצה לוותר על מאגר לקוחות אדיר ובו 600 אלף לקוחות טלוויזיה, על ידע וקשרים עם ספקים. מבחינת בזק יותר חשוב למנוע כניסתו של מתחרה נוסף לתחום הטלוויזיה ובכך לבנות קבוצת תקשורת נוספת, מה שיקרה אם אלוביץ יצליח להגשים את תוכניתו.

הפלונטר

אני מעריך שברגע שיוכרע מאבק השליטה, שוק התקשורת יתפוס כיוון.

אם בזק תפסיד, היא תאיץ מאוד את הקמת הרשת החדשה NGN ותפעל בנחישות להסדיר את החקיקה שתאפשר להניע את הטלוויזיה האינטרנטית (IPTV). אלוביץ כמחזיק העיקרי ב"יס", יפעל למצב את עצמו כקבוצת תקשורת לגיטימית, הרביעית בגודלה, אינטרנט זהב תישאר בידיו, ואי הוודאות לגביה תוסר.

אם בזק תצליח להשיג שליטה ביס, אלוביץ יגיב לכך בניסיון להיכנס לשוק התקשורת בדלת האחורית דרך השתלטות על הוט, או אפילו באמצעות קניית חלקה של האצ'יסטון בפרטנר.

אם אלוביץ ייכשל גם במהלכים אלה, תתפנה הדרך של פרטנר להשתלט על אינטרנט זהב.

המרוויחה הראשונה מניצחון בזק, תהיה דווקא הוט. במציאות כזו, בזק לא תמהר להקים את הרשת החדשה ותתיר למשך עוד כמה שנים להוט ליהנות מיתרון הבלעדיות של טלוויזיה בכבלים.

במילים אחרות: יהיה שמייח.