קרנות גידור ישראליות טובות יותר

כך הצליחו הקרנות שבציון להכות בבנצ'מרק, כשאחיותיהן שבגולה נותרות הרחק מאחור

אחי הציונים, הרי לכם בשורה משמחת: בחודש יולי ירד מדד קרנות הגידור הישראליות של פריוריטי, HFPI, ב-0.85%, כשלעומתו, מדד הייחוס, ת"א 25, ירד ב-4.66%.

בעולם התמונה שונה: מדד הקרנות העולמי, HFRI, צנח ב-2.17%, בעוד שמדד ההשוואה, S&P 500, הגיע לסוף החודש בירידה בשיעור 0.98% בלבד.

במחצית הראשונה של החודש המשיכו מחירי הנפט הגבוהים להטריד את הכלכלה האמריקנית. אלה גררו אחריהם ירידה של מניות הסקטור הפיננסי, והוביל להמשך היחלשות הדולר בעולם. הודעת הממשלה כי תחלץ את פרדי מאק ופאני מיי, ביחד עם המגבלות שהוטלו על השורטיסטים, תרמו לעליות במחצית השנייה של החודש.

בין המיצרים: ירידת הנפט מזה ונסיקת הפיננסים מזה

קרנות גידור אשר המשיכו להחזיק בפוזיציית לונג על הנפט ושורט על הפיננסים, גילו להפתעתן כי כיוון השוק השתנה, ונלכדו באמצע החודש בין התרסקות מחירי הנפט מחד, לבין הזינוק בפיננסים, מאידך.

קרנות הגידור לא הצליחו לייצר אלפא בתנאי שוק דובי. בתום שבעת החודשים הראשונים השנה ירדו מדדי קרנות הגידור, HFPI ו-HFRI, ב-10.2% ו-3.43% בהתאמה. למרות זאת, הצליחו להשיג תשואה עודפת על מדדי הבנ'צמרק, S&P 500 ות"א 25, שצנחו ב-13.68% ו-14.9%, בהתאמה.

בלי רזרבות

תעשיית קרנות הגידור המקומית צנומה בהשוואה למרכזי הענק בניו יורק ובלונדון, וזה בא לידי ביטוי בהיקף הנכסים המנוהלים, שקטן משמעותית בקרנות הישראליות. אם ניקח בחשבון כי בעולם, כחצי מהקרנות המנהלות מתחת ל-15 מיליון דולר נסגרו מתחילת השנה (לפי המאגר של hedgefund.net), נראה כי גם בשוק המקומי המצב עלול להיות לא פשוט.

בניגוד לקרנות הענק, לקרנות הקטנות אין רזרבות שיכולות לאפשר להן לספוג הפסדים. עיון ברשימת 100 קרנות הגידור של מגזין "אלפא" מעלה כי 23 קרנות הגידור הגדולות בעולם, מנהלות יחד כ-75% מסך הנכנסים המנוהלים בתעשייה כולה, שהם בסך הכל 1.35 טריליון דולר. את שלושת המקומות הראשונים תופסות בסדר הבא:

  1. Management JPMorgan Asset, המנהלת 47 מיליון דולר
  2. Bridge water Associates מיליארד דולר, המנהלת 36 מיליון דולר
  3. Farallon Capital Management, המנהלת 36 מיליון דולר

הקרנות הישראליות הקטנות מצליחות להתמודד עם תעשיית הענק של הקרנות הזרות. לשם כך הן צריכות להשיג לעצמן יתרון יחסי באמצעות ציות לשלושה כללים:
1)להשקיע בנישה
2) לנהל סיכון בקפדנות
3) להתמקד בעיקר

התמקדות בשוק המקומי

קרנות ישראליות המרכזות את עיקר השקעותיהן בשוק המקומי, ממלאות בקלות אחר הכלל הראשון. לגבי האחרות אשר משקיעות בשווקים הגלובליים, רצוי שיסחרו באסטרטגיה הנמצאת "מתחת לרדאר".
לגבי הכלל האחרון, "התמקדות בעיקר", רצוי שמנהלי הקרנות יעבירו למיקור חוץ את האופרציה התפעולית של הקרן. על אף העלויות הגבוהות, עדיף שהמנהלים יתמקדו במה שהם יודעים לעשות הכי טוב, ולא יבזבזו זמן על כיבוי שריפות בארגון.

אייל לסקר, הוא אנליסט קרנות גידור, ב"פריוריטי"