גוגל פותחת עוד חזית מול מיקרוסופט: תשיק דפדפן אינטרנט חדש

אחרי שהביסה אותה בשוק מנועי החיפוש והדואר האלקטרוני - דפדפן ה-Chrome של לארי פייג' וסרגיי ברין רוצה לנגוס גם באינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט, ששולט על כ-72% משוק הדפדפנים

גוגל ממשיכה לבסס את מעמדה בעולם האינטרנט ונכנסת לזירה חדשה: שוק דפדפני האינטרנט. אתמול (ב') פרסמה החברה בבלוג הרשמי שלה כי היא מתכוונת להשיק את הדפדפן החדש שלה הערב, במה שניתן לפרש כקריאת תיגר נוספת על ענקית התוכנה מיקרוסופט .

טרם הפרסום הרשמי בבלוג, נפוצו ידיעות אתמול בבלוגים שונים באינטרנט על הדפדפן החדש לאחר שגוגל שלחה למספר עיתונאים ובלוגרים משפיעים חוברת קומיקס, שבה נראים אנשי גוגל מאוירים שמסבירים על יתרונות הדפדפן החדש.

יציבות ומהירות בגלישה

הדפדפן, הקרוי Chrome, אמור לשדר, לטענת החברה, חדשנות, יציבות ומהירות. בעמודי הקומיקס הרבים בחוברת ששלחה ואף העלתה לרשת, גוגל מצהירה כי הגלישה בדפדפן החדש שלה תהיה מהירה יותר באמצעות אלמנטים חדשים שמהנדסי החברה שילבו בתוכנה שמפעילה את הדפדפן.

כמו כן, Chrome יהיה יציב יותר מבחינת ההפעלה שלו, כך שאם אחד הטאבים (חלוניות בתוך הדפדפן) ייתקע בגלל אתר מסוים או בשל כשל במערכת ההפעלה, ניתן יהיה לסגור אותו בנפרד, ללא סגירת כל תוכנת הדפדפן. גוגל גם מצהירים שהדפדפן החדש ינהל טוב יותר את זיכרון המערכת בצורה כזאת שיתפוס פחות מקום בזיכרון ויאפשר עבודה מהירה יותר על המחשב.

Chrome גם יעזור לגולש ויציג עם פתיחת חלון חדש בדפדפן את האתרים הפופולאריים ביותר בהם ביקר הגולש, לצד תוצאות החיפוש האחרונות שלו. מדובר בגימיק קטן שאמור להקל על הגלישה, מתוך מחשבה שאנשים גולשים לרוב לאתרים קבועים - למשל כדי לבדוק חדשות, דואר אלקטרוני או לרשת החברתית.

לארי פייג' וסרגיי ברין, מייסדי גוגל, הכניסו לדפדפן החדש שלהם, שיתבסס על קוד פתוח, גם מספר אלמנטים שאמורים לשמור על בטיחות הגלישה. כך, למשל, אמור Chrome להציג הודעת אזהרה גדולה לפני הכניסה לאתר פישינג, שמנסה לרמות את הגולש ולגנוב ממנו נתונים כמו מספרי חשבון בנק וסיסמאות.

יתמוך כראוי בגלישה בעברית?

כמו כן, יהיו בדפדפן מספר כלים שיאפשרו לשמור על פרטיות הגלישה. פרטיות הגלישה היא מושג קצת מוזר עבור גוגל, שהודתה לאחרונה שהיא שומרת פרטים אודות הגולשים שלה כמו ערכי חיפוש, למשל. אנליסטים בשוק כבר מעריכים שהדפדפן החדש יסייע לגוגל לגלות ולשמור עוד פרטים על הגולשים.

נכון לשעת כתיבת שורות אלה, הדפדפן של גוגל עדיין אינו ניתן להורדה ולכן עדיין קשה לאמוד את מידת הצלחתו והאם הוא אכן עומד בהצהרות של גוגל. עם זאת, החברה אמרה כי הדפדפן עבר בדיקות רבות על גבי חוות המחשבים של גוגל, ששומרים מיליוני עמודי אינטרנט.

מה שעדיין צריך להדאיג לפחות את הגולשים הישראליים הוא שאלת העברית בדפדפן. מדובר בבעיה ותיקה ומוכרת כשיוצאים דפדפנים חדשים לשוק, שכן העברית באינטרנט היא בעייתית. יש לציין שאת השירותים החשובים של גוגל, הספיקה החברה כבר לתרגם לעברית באמצעות המרכז שלה בישראל, אך עדיין קיימים שירותים מהותיים, כמו למשל תוכנת המסרים המיידיים Google Talk, שטרם תורגמו לעברית.

פיירפוקס עלולה להיפגע?

הדפדפן של גוגל הוא, כאמור, קרב נוסף במלחמת ההתשה שמנהלת גוגל בשנים האחרונות מול מיקרוסופט בניסיון לנגוס בהגמוניה של החברה שייסד ביל גייטס. גוגל נכנסה הפעם לשוק צפוף של דפדפני אינטרנט שנשלט ביד רמה על ידי אינטרנט אקספולרר של מיקרוסופט (72.2%). גם פיירפוקס של קרן מוזילה, ארגון ללא מטרות רווח, הצליח להוות תחרות בשנים האחרונות למיקרוסופט ומחזיק בנתח שוק נאה (19.7%).

מיקרוסופט, יש לציין, כבר ניצחה בעבר במלחמת דפדפנים אחרת מול יריבה עיקשת לא פחות - נטסקייפ. הדפדפן היה פופולארי מאוד בשנות התשעים אך הפסיד לאקספלורר של מיקרוסופט, שכשהאחרונה החלה לשלב אותו כחלק מובנה במערכת ההפעלה שלה, חלונות. ב-1999 קנתה AOL (שבהמשך נקנתה על-ידי תאגיד טיים וורנר) את נטסקייפ אבל העתיד כבר היה שחור והחברה הפסיקה את הפצת הדפדפן בתחילת השנה.

ראש בראש עם מיקרוסופט

אבל, כאמור, עם צאת הדפדפן החדש של גוגל, הקרב האמיתי יהיה מול מיקרוסופט. גוגל כבר הביסה את מיקרוסופט בשוק החיפושים באינטרנט, בו היא שולטת ביד רמה זה כמה שנים. כך היא גם הצליחה להביס את מיקרוסופט בשוק הדואר האלקטרוני, עת השיקה ב-2004 את שירות ה-Gmail שלה, שאפשר שטח אחסון גדול פי כמה לעומת מה שהציעה אז מיקרוסופט עם שירות ה-Hotmail שלה. גם בשוק התוכנות, גוגל הלמה במיקרוסופט כשהשיקה שירות חינמי, Google Docs, שמתחרה בתוכנת וורד המפורסמת. גם תוכנת המסרים המיידיים שלה, Google Talk, ניסתה לתת מענה להצלחתו של המסנג'ר של מיקרוסופט אבל בינתיים לא מדובר בהצלחה רצינית במיוחד.

גוגל גם בסלולר

אבל גוגל לא עצרה גם שם. בחודשים הקרובים גוגל תוציא לאוויר את מערכת ההפעלה החדשה שלה לטלפונים סלולריים, אנדרואיד. מערכת זו אמורה להיכנס לשוק צפוף מאוד שנשלט על-ידי חברות ענק בתחום כמו נוקיה וגם, שוב, מיקרוסופט. ענקית התוכנה מפעילה זה שנים מערכת הפעלה לטלפונים ניידים ולמחשבי כף יד בשם Windows Mobile. גוגל, שראתה כי מדובר בשוק רווחי שרק הולך וגודל, החליטה לנגוס במיקרוסופט גם שם. נכון לעכשיו, התחזיות עדיין לא חד-משמעיות לגבי מידת הצלחתה בשוק, מעבר לסקרנות הראשונית.