ההסתדרות: השיבושים בנמלים הם תגובת מחאה ספונטנית

הערב יתקיים דיון במעמד נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, בעקבות בקשת התאחדות התעשיינים למתן צו מניעה להפסקת השיבושים ; מאות מעובדי נמלי חיפה ואשדוד צפויים להפגין מול בית הדין

"נוצרה תגובת מחאה ספונטנית מיידית של העובדים בשטח, ויש קושי בהרגעת הרוחות כל עוד החלטת הממשלה עומדת בעינה". כך הסבירו היום בהסתדרות לבית הדין הארצי לעבודה, מדוע עובדי הנמלים החלו לנקוט בשיבושים עוד לפני שסכסוך העבודה הרשמי נכנס לתוקף.

הערב יתקיים דיון במעמד נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, בעקבות בקשת התאחדות התעשיינים למתן צו מניעה להפסקת השיבושים. מאות מעובדי נמלי חיפה ואשדוד צפויים להפגין מול בית הדין.

ההסתדרות הכריזה בשבוע שעבר על סכסוך עבודה בנמלים, בעקבות אישור חוק ההסדרים בממשלה הכולל סעיף שלפיו התפעול בנמלי הים יעבור לבעלות חברת נמלי ישראל (חני"י). מדובר בהפרה לכאורה של הסכמי הרפורמה בנמלים שתוקפם עד 2015, בהם נקבע כי רק הנכסים של הנמלים יהיו בידי חנ"י. משמעות העברת התפעול היא כי חנ"י תוכל להעסיק בעצה עובדים חיצוניים כדוגמת עובדי קבלן או עובדים בחוזים אישיים, ובכך עשויה להיפגע העבודה המאורגנת בנמלים. ההכרזה על סכסוך העבודה נעשתה רק בשבוע שעבר והחוק מחייב תקופת צינון של 14 יום עד שניתן יהיה לעובדים לנקוט בצעדים ארגוניים. ואולם, עובדי הנמלים פתחו מיד בשיבושים, באמצעות "עבודה לפי הספר", הקטנה דרסטית של התפוקות ולמעשה סוג של "שביתה איטלקית".

הקו המשפטי של ההסתדרות פשוט לכאורה: לא ניתן לכפות על העובדים באמצעות צו לעבוד באופן פורה, אם גזירה מוטלת על ראשם. "אם העובדים קמים בוקר אחד ורואים באתר האינטרנט של משרד האוצר שהממשלה מרשה לעצמה להפר הסכמים חתומים, לא ניתן לצפות מהם למוטיבציית יתר בעבודה", טוען שי תקן, היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ביקר היום דווקא את הממשלה: "אין ספק שאם במקום ללכת למהלך חד צדדי של העברת המהלך בחוק ההסדרים היו יושבים עם ההסתדרות ועם הוועדים, יכול להיות שהיו מצליחים להגיע להסכמות".

מחר צפויה להיערך ישיבת חירום של התעשיינים, שאליה הוזמנו גם שר התחבורה ושר התמ"ת. בתוך כך, מספר מפעלים כבר נאלצו לסגור קווי יצור עקב מחסור בחומר גלם. הנרי צימרמן, יו"ר חברת טרלידור ובעליה הוא אחד מהם. "יש לנו שני קונטיינרים של חומרי גלם בנמל ואני זקוק להם כמו אוויר לנשימה", הוא אומר. "נאלצנו כרגע להשבית קו יצור של פרופילי מתכת להרכבה עצמית שמיועדים לרשתות 'עשה זאת בעצמך' בארצות הברית". צימרמן אומד את הנזק הישיר שנגרם למפעל ב-100 אלף דולר, וזאת לפני הנזק בשל "פגיעה במוניטין". בהתאחדות התעשיינים מסרו אתמול לבית הדין לעבודה כי הנזק לתעשייה בעקבות השיבושים בנמלים הגיע עד כה ל-1.2 מיליארד שקל.