נתוני נילסן לרבעון השני: שופרסל עולה, רבוע כחול יורדת

במונחים כספיים המשמעות היא כי שופרסל רשמה ברבעון צמיחה של 7% ; נתח השוק של הרשתות העצמאיות גדל ל-22%

רשת שופרסל רשמה ברבעון השני של השנה התחזקות בנתח השוק הכספי, בעוד שרשת רבוע כחול רשמה בתקופה זו היחלשות. כך עולה מנתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס". נתוני נילסן מתייחסים למוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) בשוק המבורקד. עם זאת, שתי הרשתות מחזיקות בנתח שוק נמוך יותר מנתח השוק בו החזיקו בשנת 2007.

ברבעון השני השנה רשם השוק המבורקד גידול של 5.9% והסתכם ב-7.866 מיליארד שקל, לעומת 7.428 מיליארד שקל ברבעון הראשון ב-2008.

נתח השוק של שופרסל עלה מ-36.3% ברבעון הראשון השנה, ל-36.7% ברבעון השני השנה. במונחים כספיים המשמעות היא כי שופרסל רשמה ברבעון צמיחה של 7%, הגבוהה מצמיחת השוק ואשר הסתכמה בשוק המבורקד ב-2.886 מיליארד שקל (במחירי מכר כספי לצרכן). יצוין כי בשנת 2007 החזיקה שופרסל בנתח שוק כספי של 37.5%.

לעומתה, נתח השוק של רבוע כחול ירד מ-23.6% ברבעון הראשון השנה ל-21.7% ברבעון השני ב-2008. במחירי מכר כספי לצרכן ירדו מכירותיה של רבוע כחול בשוק המבורקד ב-2.6%, מ-1.753 מיליארד שקל ברבעון הראשון השנה, ל-1.707 מיליארד שקל ברבעון השני 2008 וזאת למרות העובדה שעיקר מכירות חג הפסח חלו ברבעון השני השנה.

לשם השוואה, בשנת 2007 החזיקה רבוע כחול בנתח שוק של 23.7%.

הירידה במכירותיה של רבוע כחול בשוק המבורקד היא תוצאה של חרם החרדים על רשת שפע שוק בתחילתו בפברואר 2008. החרם פגע קשות במכירות סניפיה החרדיים של שפע שוק והעלייה במכירות סניפי מגה בעיר לא מחפה, כך נראה, על הירידה במכירות שפע שוק.

מסקנה נוספת העולה מנתוני נילסן היא התחזקות בכוחן של הרשתות העצמאיות האחרות ושל המינימרקטים הפרטיים. נתח השוק של הרשתות העצמיות גדל מ-21.7% ברבעון הראשון השנה ל-22.2% ברבעון השני ב-2008. יתרה מכך, בעוד שבשנת 2007 החזיקו הרשתות העצמאיות ב-20.5% מהשוק, בין החודשים ינואר ליולי השנה הן מחזיקות בנתח שוק של 22%. המינימרקטים הפרטיים רשמו אף הם, כאמור, התחזקות מנתח שוק כספי של 9.96% ברבעון הראשון השנה לנתח שוק של 10.8% ברבעון השני ב-2008. כמו כן, בעוד שבשנת 2007 החזיקו המינימרקטים הפרטיים ב-9.9% מהשוק, בין החודשים ינואר ליולי השנה הם החזיקו ב-10.4% מהשוק.