נצלו את כישלון הספקולציה

לכו לספקולנטים וקנו מהם נפט, הלא אין כל שינוי של ממש במציאות שהעלתה את מחירו

אורן קפלן, מנכ"ל מיטב ניהול סיכונים מבית ההשקעות מיטב ומנהל ההשקעות של קרן הנאמנות "מיטב סחורות

אני סבור שהירידות במחיר הנפט, הן הזדמנות כניסה למשקיעים פונדמנטאליים.

מי שמסבירים את הירידות החדות במחיר האנרגיה בכך שיש בשוק יותר מוכרים מקונים, שוגה. מספר הקונים לעולם זהה למספר המוכרים - הירידות הן משום שהמוכרים מוכנים להסתפק במחיר נמוך יותר עבור הסחורה שבידם, וכתוצאה מכך, יורדים המחירים.

רק הספקולנטים מוכרים

המוכרים הם בעיקר ספקולנטים אשר הימרו על המשך עליית מחיר האנרגיה, ובמיוחד על זינוק חד במחי הדלק כתוצאה מסופת ההוריקן "גוסטב". כאשר התברר, כי הסערה לא תגרום לנזק של ממש במתקני הזיקוק, הם מיהרו אותם להיפטר מהסחורה, והדבר גרם למפולת מחירים חדה.

זמן קניות

משקיעים פונדמנטאליים המעריכים כי שילוב השקעה בסחורות הינו דבר נכון מהיבט פיזור תיק השקעות, יכולים לנצל את ההיסטריה של הספקולנטים, ולהשקיע בעיתוי מוצלח בהרבה מאשר לחכות לתקופה שבה הספקולנטים ישובו להמר על עליית מחירים, כפי שהיה לפני כמה שבועות.

אין ספק, הספקולנטיים ישובו לרכוש חוזים עתידיים על שלל מוצרי האנרגיה כאשר יחזרו להתסותבב בשוק התחזיות להתממשות תרחיש שלילי כלשהוא (משבר דיפלומטי חדש, התלקחות צבאית עם איראן היחלשות חדה של הדולר ואפילו הוריקן אחר בשם חביב על פי סדר ה- ABC).

תזכורת קצרה

הבה וניזכר בכמה סיבות לכך שמחירי האנרגיה הגבוהים בהחלט מוצדקים:

  1. נכון להיום, יש רזרבות פחמן שיצליחו לספק את הביקוש לעוד שנים רבות (40 שנה של יתרות נפט מוכחות, 60 שנות גז טבעי ו- 130 שנות פחם), אולם מרביתן נמצאות במדינות שהמשטר שלהן אינו יציב או ידידותי במיוחד (רוסיה, לדוגמה).
  2. שדות נפט ותיקים במקסיקו ובים הצפוני הולכים ומתייבשים בקצב מואץ.
    על מנת למצוא ולהפיק נפט ממקורות חדשים, למשל, בברזיל ובקזחסטן, נאלצות אסדות קידוח להתרחק עוד ועוד מהחוף והדבר מייקר את עלויות הייצור.
  3. הניצולת הגבוהה של פסי הייצור להפקת נפט ותזקיקים מתחילה להוות בעיה.
    תקלות רבות מובילות לירידה בכושר הייצור.
    למשל, ההיצע מרוסיה הצליח עד כה למתן את העלייה החדה בביקוש מצד סין והודו, אולם הירידה בכושר הייצור מצד רוסיה הביאה להפרה של האיזון הנ"ל.
  4. השימוש בתחליפי אנרגיה שונים עדיין מצומצם למדי. מפעלי ייצור אתנול נמצאים כיום בתהליכי בנייה, אולם רק בעוד כשנתיים יתחילו לפעול.
    באופן כללי, המעבר לעולם עם מעט אנרגיה המיוצרת מפחמן ומעבר לשימושים בדלק ביולוגי, אנרגיית רוח ובאנרגיה סולרית לא יקרה בקרוב. כל מקורות האנרגיה החלופיים שהוזכרו מהווים כיום פחות מ- 2% מתצרוכת האנרגיה העולמית.
  5. על בסיס בחינה של תנועות המחירים בעבר ניתן לראות כי שוק שוורים נמשך בדרך כלל כ- 14 שנה, כך שאנו נמצאים רק באמצע הדרך.
  6. בדומה לבועות פיננסיות אחרות, כניסה מאסיבית של הציבור להשקעה בשוק הסחורות עשויה לשמש אינדיקאטור מקדים לכך שהגל הנוכחי עומד להסתיים. סימן נוסף לכך שיש להקטין את שיעור ההחזקה בסחורות, הוא שינוי בדפוסי ההתנהגות של צרכנים. למשל, מעבר לנסיעה בכלי רכב קטנים וחסכוניים, הקמה מאסיווית של תחנות רוח וכדומה
    נכון לכתיבת שורות אלו, אף אחד מהדברים הללו לא התרחש

ההשקעה בסחורות כדאית לא רק בשל היבטי התשואה, אלא גם בשל הכדאיות שבשילוב אפיקי השקעה בעלי מתאם אפסי בתיק השקעות המורכב מהשקעות סטנדרטיות כמו אג"ח ומניות.
לא פחות מכך, כדאי שחברות החשופות למחיר חומרי גלם ינהלו את הסיכונים שלהם באמצעות השקעה בסחורות, במקום להצטרף באל כורחם נסיעה ברכבת ההרים המאפיינת את השווקים הפיננסים בתקופה האחרונה.