מה יודעים זיסאפל ודוידי?

סודות ה"buy-back": מה משקיע מהשורה לא יודע על החברות שברשותם

המשבר בשווקים כיווץ את השווי של לא מעט חברות, ובהן, כמובן, גם רבות מהחברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט. משקיעים איבדו כסף רב כתוצאה מהירידות במניות האלו.

לדוגמה, מי שהשקיע בבלופניקס לפני שנה איבד 67% מההשקעה. מניית צורן מחקה 51% מההשקעה של המחזיקים בה, ואילו מניית סיליקום שווה היום 73% פחות מהשווי שלה לפני שנה בדיוק.

הירידות במחיר המניות עלולות לתסכל מאוד את המשקיעים, אבל מי שמתעקש להסתכל על חצי הכוס המלאה, יכול אולי - והדגש הוא על המילה אולי - למצוא במחירים האלה הזדמנות קניה.

יש מי שקונה: בשבועות האחרונים, בעלי השליטה (או בעלי עניין אחרים) במספר חברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט, החליטו לנצל את ההזדמנות ולהגדיל את אחזקותיהם. זהר זיסאפל, ממייסדי קבוצת רד, רכש בחצי השנה האחרונה כמעט 200 אלף מניות של סיליקום , והעלה את אחזקתו בחברה ל-13.2%. DBSI, חברת ההשקעות של יוסי בן-שלום וברק דותן, מחזיקה כבר ב-30% מפוינטר טלוקיישן. פורמולה , בניהולו של גיא ברנשטיין, מגדילה בהתמדה את אחזקותיה במג'יק ובסאפיינס , וישי דוידי, מייסד ומנהל קרן פימי, עושה זאת בריטליקס .

מה יודעים זיסאפל, בן-שלום, ברנשטיין ודוידי על החברות שבשליטתם, שהמשקיע מן השורה לא יודע? האם להערכתם, מכאן המחירים של המניות יתחילו לעלות, ומי שלא קונה עכשיו יצטער?

ברור שמדובר בחברות שונות ובמקרים נפרדים, אבל השורה התחתונה היא זהה - בעל השליטה רוכש עוד מניות. בסך הכול, מדובר פה בהבעת אמון בחברה, בדומה למקרה שבו מתבצעת תוכנית של רכישה עצמית של מניות (Buy Back). משקיע מן השורה עשוי לראות בפעולה הזאת איתות חיובי: אם בעל השליטה, שמכיר היטב את החברה ואת השוק בו היא פועלת, בוחר לקנות מניות - אז אולי גם לי, המשקיע הפשוט, כדאי לעשות זאת? (ומהצד השני של המטבע, אם בעלי השליטה בחברה מסוימת לא מנצלים את המחיר הנמוך להגדיל את האחזקות, למה שמשקיע רגיל ירכוש מניות?)

מן הסתם, התשובה היא לא חד משמעית. במקרה של סאפיינס, מי שהחליט לקנות מניות לאחר שביוני האחרון פורמולה הגדילה את האחזקות שלה, הרוויח כמעט 60% על ההשקעה שלו. לעומת זאת, מי שסמך על החלטות ההשקעה של מנכ"לי אופטיבייס ומטאלינק בשנה האחרונה, פחות מאושר. מי שרכש מניות אופטיבייס בעקבות המנכ"ל טום וויילר במאי האחרון, הפסיד עד עתה כ-17% מההשקעה. מי שרכש מניות מטאלינק לאחר שהמייסד והמנכ"ל צביקה שוכמן עשה זאת בסוף 2007, כשהמניה נסחרה במחיר ממוצע של כ-5.7 דולר, נאלץ לראות היום את מניית מטאלינק נסחרת סביב מחיר של דולר אחד - מחיקה של כ-80% מההשקעה. *