הזדמנות נדירה למר פישר

זה הרגע, ידידי הנגיד, להפתיע את שלושה סוגי הסוחרים במט"ח שמתעתעים בשוק כולו

זיו פניני הוא מנהל חדר מסחר ומשנה למנכ"ל בשירותי הבורסה של מגדל שוקי הון

בתקופה האחרונה מתאפיין שער הדולר-שקל בתנודתיות גדולה סביב 3.60. אי הוודאות ושינוי המגמה התכוף בשער גורמות ל-3 קבוצות שחקנים להתנהל כל אחד על פי שיטתו:

הטכנאים - מחכים לראות האם ייפרץ שער זה למעלה (לקנות?) או שער 3.55 למטה (למכור?). האנליסטים והכלכלנים - מחכים לראות אם פער הריביות בין השקל לדולר יצטמצם או יתרחב, וזאת בהתאם להכרזות הריבית הקרובות, בארה"ב יכריזו בשבוע הבא, בישראל בתוך שבועיים. הספקולנטים - מנסים לחשב מתי יפסיק בנק ישראל את רכישותיו כדי להחליט אם להמשיך בפעילות הספקולטיבית שלהם או להפסיקה.

פרשנים רבים בזירה הכלכלית שיבחו את מהלכי ההתערבות של הנגיד בשוק המט"ח, אך עם זאת ביקרו את ההתנהלות הגלויה מדי של הבנק כלפי השוק: הכריז על הסכומים שהוא מתכנן לרכוש, ועל המועדים שבהם ירכוש או יפסיק לרכוש דולרים.

במצב הנוכחי שנוצר לאחר שהדולר התחזק לאחרונה בעולם ובישראל, נוצרה לך - מר פישר - הזדמנות לבצע שני מהלכים אפקטיביים:

1. להפתיע - חכה לדקה ה-90 כשכל השוק ערוך ומחכה להפסקת קניות הדולרים שלך, ואז להודיע על המשך קנייה, ללא הסבר מעמיק. פשוט תוציא הודעה שיהיה כתוב בה שלאחר בדיקה וחישוב מחדש, הבנק שוקל להגדיל את יתרות המט"ח שלו בעוד כ-5-10 מיליארד. על רקע הפוזיציות והספקולציות שבהם שרוי השוק בשל הציפייה שהבנק עומד להפסיק את קניותיו, יכול מהלך כזה להיות מכה מוחצת לפוזיציות קצרות הטווח.

2. לחכות בפינה - המתן וראה מה יעשו עמיתיך בגוש היורו ובאמריקה. לא רק אתה נמצא בדילמת הסטגפלציה, ותרשה לי להעריך שאתה נמצא אפילו בבעיית מיתון ואינפלציה פחות דרמטית מעמיתיך בעולם המערבי (גם בצד באינפלציה ובעיקר בצד המיתון).

לכן, מר פישר, אל תהמר על הגדלה או הקטנה של הפער בין הריביות, אלא שמור עליו כפי שהוא כעת, והילחם כמו עמיתיך בבעיות המיתון והאינפלציה ללא לחץ מימוני על שער הדולר.

להערכתי, יש הסתברות מעניינת שאפילו אם לא תודיע על המשך קניית דולרים - אך שער הדולר-שקל לא ייחלש בטווח הקצר, יעלה שוב שערו מול סגירת הפוזיציות של ספקולנטים שחיכו לירידה בשערו, בשל הפסקת קניותיך.

מר פישר, עד עכשיו עבדת גלוי לגמרי, זה הרגע לעשות סיבוב חד: תן עכשיו הודעה על המשך קניית דולרים, אתה לא חייב להסביר לאף אחד כלום, אל תתחייב על מועד סיום, הפסק לאט וכשיראה לך, אל תהמר על הרחבה או צמצום של הפער בין הריביות - זה יחולל פלאים בשוק.

טורים וניתוחים נוספים בבלוג של מגדל שוקי הון: www.money-talks.co.il