משנת 2000 הכניסו התושבים החוזרים לקופת המדינה 850 מיליון שקל ממסים

כך עולה ממחקר כלכלי מקיף של משרד הקליטה שנועד לבחון את תרומתם של הישראלים החוזרים לכלכלה הישראלית ולצמיחת המשק

התוספת הישירה להכנסה הלאומית עקב חזרה של תושב חוזר עובד לישראל עומדת על כ-110 אלף שקל לאדם לשנה. מדובר בתוספת הגבוהה בכ-30% מהתוספת הממוצעת של ישראלי להכנסה הלאומית מדי שנה - כך עולה ממחקר כלכלי מקיף של משרד הקליטה שנועד לבחון את תרומתם של הישראלים החוזרים לכלכלה הישראלית ולצמיחת המשק.

המחקר נערך על ידי חברת הלוי דואק המתמחה בעריכת מחקרים ומודלים כלכליים והתבסס על נתוני הלמ"ס, בנק ישראל, משרד האוצר, משרד הקליטה ומחקרים שונים תוך השוואת מדדים כלכליים בין שתי האוכלוסיות. התושבים החוזרים העובדים שחזרו משנת 2000 תרמו אשתקד כ-2 מיליארד שקל לתמ"ג.

מנתוני המחקר עולה עוד כי כל תושב חוזר עובד מכניס למדינה בממוצע כ-45 אלף שקל מדי שנה עבור תשלומי מיסים ישירים. בין השנים 2000-2007 הכניסו התושבים החוזרים לקופת המדינה למעלה מ-850 מיליון שקל ממסים.

על-פי נתוני משרד הקליטה, החזר ההשקעה של המדינה בתושב חוזר נעשית בתוך כשנתיים: עלות ההשקעה הממוצעת של המדינה בתושב חוזר נעה בטווח של בין עשרת אלפים שקל לבין 40 אלף שקל בממוצע. תשלומי מס הכנסה ומע"מ על משק בית של תושב חוזר עומדים על 2,900 שקל לשנה. לכן, משק בית של תושב חוזר מחזיר את עלות ההשקעה בו תוך כ-8 חודשים עד שנתיים וחצי מכניסתם למעגל העבודה של בני המשפחה. ב-2007 תרמו התושבים החוזרים העובדים שחזרו מאז שנת 2000 כ-2 מיליארד שקל לתוצר.

מבחינת נתוני משלח היד של התושבים החוזרים עולה כי ממוצע ההכנסה החודשית של תושב חוזר גבוה בכ-30% ממוצע ההכנסה הישראלי. תושב חוזר משתכר בממוצע כ-9,178 שקל לחודש לעומת 7,081 שקל שכר חודשי לישראלי.

השוני ברמת ההכנסה מוסבר בעיקר בשל העובדה ששיעור התושבים החוזרים עוסקים במקצועות מדעיים ואקדמאיים, חופשיים וטכניים, בהם ממוצע השכר גבוה.

בתוך כך, מליאת הכנסת אישרה היום (ג') בקריאה שנייה ושלישית מתן הקלות במיסוי לעולים חדשים ולתושבים חוזרים ותיקים ובהן מתן פטור ממס ומדיווח בישראל לתקופה של עשר שנים על נכסים והכנסות שמקורם מחוץ לישראל.