הנפט משנה קידומת - נסחר תמורת 99.3 דולר לחבית

מחיר החוזים העתידים על הנפט למסירה באוקטובר ירד היום ב-1.93% ל-99.3 דולר לחבית לאחר שבדומה לחשש מנזקי הסופה גוסטאב בחודש שעבר גם הסופה אייק לא הסבה נזק לפעילות הנפט באזור מפרץ מקסיקו

מחיר הנפט הגולמי נפל היום (א'), לשפל של כחמישה חודשים, בפתיחת המסחר האלקטרוני בניו יורק שנפתח בשעה 17:00 (שעון ישראל). במטרה לתת לסוחרים אפשרות להתמודד עם ההתפתחויות שבאו בעקבות סופת ההוריקן אייק.

במסגרת המסחר האלקטרוני בניו-יורק, ירד עם מחיר הנפט גם מחיר הבנזין, לאחר שהסתמן כי בתי הזיקוק באזור מפרץ מקסיקו לא נפגעו כתוצאה מסופת ההוריקן אייק, כפי שחששו תחילה - אם בכלל.

כ-13 בתי הזיקוק המהווים כ-19% מסך תפוקת הזיקוק של ארה"ב שהושבתו בימים האחרונים בעקבות פינוי העובדים מהם, צפויים לשוב בקרוב לפעילות לאחר שמשלוחי הדלק והבנזין מהאזור לחלק הדרום מזרחי של ארה"ב הוגבל בשל כך. השיבוש במשלוחי הנפט אף הביא את משרד האנרגיה האמריקני לשחרר כ-309 אלף חביות בנזין מהרזרבות שלו לטובת אספקת נפט לשוק.

מחיר החוזים על הנפט למסירה באוקטובר יורד כעת ב-1.31% לרמה של 100.29 דולר לחבית ; ביום שישי שעבר המחיר שבר לראשונה מזה חמישה חודשים את רף 100 הדולר לחבית, כשירד למחיר של 99.99 דולר. [לאתר חוזים עתידיים]

מרכז ההוריקנים הלאומי האמריקני הוריד את דירוגו לסופת ההוריקן אייק, שהכתה את חופיה המזרחיים של ארה"ב אתמול, וכעת הסופה אינה נחשבת עוד לסופת הוריקן, אלא כסופה טרופית בלבד.

עם זאת, כאשר הכתה אתמול הסופה בעוצמה רבה בחופיו המזרחיים של מפרץ מקסיקו, באזור העיר גלבסטון הממוקמת דרום מזרחית ליוסטון, טקסס, החשש מנזקי הסופה הפוטנציאליים היה רב. הרבה יותר.

בטרם שככה הסופה הקטלנית הספיקה זו להביא למותם של כ-2 בני אדם בטקסס ובלואיזיאנה, להציף אזורים רבים באזור, להרוס בתים ולהביא לחשיכה באזורים נרחבים, בעודה מנתקת אספקת החשמל אליהם.

על-פי ההערכות ראשוניות של אנשי מקצוע המתמחים בהערכת נזקי טבע מסוג זה, צפויה הסופה, עד כה, להסב לחברות הביטוח נזק בהיקף שנע 6 מיליארד ל-18 מיליארד דולר.

בשוך הסערה, החל מבצע חילוץ בטקסס, הנמצא בעיצומו גם כעת, בו לוקחים חלק מחלצים חמושים בסירות הצלה, משאיות ומסוקים. זאת, לאחר שג'ורג' בוש הכריז על טקסס כאיזור מוכה אסון, והפשיר מליוני דולרים, שהיו מיועדים למטרות פדרליות שונות אחרות - לטובת פינוי וטיפול בנפגעים, שחלקם נמנעו מלהשמע להוראות הממשל ולא התפנו מרצון.

פעילות הנפט

כמעט 20% מתפוקת זיקוק הנפט הלאומית של ארה"ב הושבתה כתוצאה מהסופה, עובדה אשר הביאה לחששממחסור בבנזין ותוצרי זיקוק ודלקים אחרים באזור הדרום מזרחי של ארה"ב.

חשש זה, הביא עמו גם להערכות כי מחיר הבנזין בארה"ב, עלול להאמיר לכדי 4 דולר לגלון, על רקע זה. זאת, לאחר שכ-13 בתי זיקוק בטקסס, המתופעלים על-ידי ענקיות הנפט אקסון מוביל, ולרו ורויאל דטש של, הפסיקו את תפוקתן. נציין, כי על-פי ההערכות תפוקת 13 בתי הזיקוק הללו, נאמדת בכ-3.64 מיליון חביות ליום.

"אם הפסקת הפעילות של בתי הזיקוק באזור תמשך 3 שבועות, אנו בהחלט עלולים להגיע למחיר של 4 דולר לגלון", אמר מנהל המוסד, מגוויר אנרגיה מאוניברסיטת סאות'רן מת'ודיסט בדאלאס.

בשבוע שקדם להגעת הסופה לאזור מפרץ מקסיקו - עלה מחיר הבנזין הקמעונאי באזור המפרץ ב-58 סנט ל-4.65 דולר לגלון, כאשר מחחיר גלון בנזין רגיל, עלה ב-5.8% ל-3.733 דולר לגלון.