אסיה: מסחר במתכונת מצומצמת ננעל בירידות חדות

זאת לאחר שלא התקיים היום מסחר בסין, בהונג-קונג, בדרום קוריאה וביפן לרגל חג לאומי ; סידני ירדה ב-1.5%; מניית מקיורי צנח ב-10.3% ; טיוואן נפלה ב-4.2% ; סינגפור איבדה 2.9%

עיני המשקיעים בבורסות המזרח נישאו אל עבר וול-סטריט במהלך סוף השבוע האחרון, על רקע המשבר הפיננסי שפקד בתחילת שבוע שעבר את כלכלת ארה"ב, ובמיוחד על רקע התעצמותו של המשבר עם קריסתו של בית ההשקעות ליהמן ברדרס בהמשך השבוע.

החשש מפשיטת רגל של בית ההשקעות הרביעי בגודלו בארה"ב גרמה לדריכות בקרב המשקיעים באסיה, בעודם תרים אחר שבבי מידע באשר לשאלה האם ימנע בית ההשקעות מפשיטת רגל וימצא לעצמו רוכש או לא.

אתמול בשעות אחה"צ (שעון ישראל) היה נידמה לרגע כי הבנק הבריטי, ברקליס יהיה זה שיוביל קבוצה פיננסית של משקיעים לרכישת הבנק ומניעת הלאמתו בידי ממשלת ארה"ב, כמו גם מניעת הטלת העול של קריסתו - על משלם המיסים האמריקני.

אולם, לאחר שהרוכשים הפוטנציאליים, ברקליס ובנק אוף אמריקה, נסוגו מהמהלך, ניראה כי הדרך לפשיטת רגל קרבה, וההשפעה השלילית כל בורסות המזרח שנסחרו במתכונת מצומצמת הבוקר, לרגל חג לאומי - לא איחרה לבוא.

גם בתום יום המסחר - החדשות הטריות ביותר מהבוקר לפיהן מריל לינץ , בנק ההשקעות השלישי בגודלו מבחינת שווי שוק בארה"ב, כניראה וירכש בידי בנק אוף אמריקה תמורת 50 מיליארד דולר, לא הצליחה לשפר את הסנטימנט השלילי באסיה (להרחבה).

נציין, כי העובדה שמרבית הבורסות המובילות באסיה היו סגורות לא נתנה לשוקי המניות היום להגיב באופן מלא למשבר הפיננסי שהחריף בארה"ב, ולפחות בינתיים, אולי מיתנה אצ את פעולת הדומינו במגזר הפיננסי המקומי, שכן לרגל חג לאומי לא התקיים מסחר בסין, בהונג-קונג, בדרום קוריאה וביפן.

על כל פנים, הבורסה המרכזית שאכן הייתה פתוחה, הייתה בורסת המניות של סידני, אוסטרליה, אשר בה הוביל את המגמה השלילית ענף הפיננסים על רקע המשבר בוול-סטריט. על ענף הפיננסים הצטרפו מניות חומרי הגלם, אשר נחלשו על רקע ירידת מחיר החוזים על הנפט אל מתחת לרף 100 הדולר לחבית, במסגרת המסחר האלקטרוני בניו-יורק.

מדדים מובילים באסיה: במדד הניקיי 225 , במדד ההנג-סנג של הונג-קונג , במדד שנחאי המשולב הסיני ובמדד הקוספי של דרום קוריאה לא מתקיים מסחר לרגל חג לאומי ; מדד ה-S&P/ASX האוסטרלי ננעל בירידה של 1.55 לרמה של 4,881 נקודות ; שוק המניות של סיגפור נחלש ב-2.9% לרמה של 2,495 וטיוואן ירדה ב-4.2% לרמה של 6,034 נקודות

בזירת המטבעות: הדולר נחלש ביחס לין היפני ב-2.34% לרמה של 105.405 ין לדולר ; הדולר האוסטרלי עולה ביחס למקבילו האמריקני ב-0.875% לרמה של 0.8164 דולר

בזירת המאקרו

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה באוקטובר ממשיך להסחר בירידה מתחת לרף 100 הדולר לחבית

מניות בכותרות

מניות הבנקים ובתי ההשקעות באוסטרליה רושמות ירידות שערים חדשות בהובלתו של בית ההשקעות הגדול ביבשת, מקיורי , על רקע החשש לפשיטת רגל של בית ההשקעות הרביעי בגודלו בארה"ב, ליהמן ברדרס. זאת, לאחר שעל-פי הדיווחים האחרונים ניראה כי רכישתו של הבנק על-ידי גופים פרטיים, כגון הבנק הבריטי ברקליס, והבנק האמריקני, בנק אוף אמריקה, כשלו. מניית נשיונל אוסטרליה בנק ומניית הבנק קומנוולת' נופלות אף הן בסידני - על רקע זה.

בענף האנרגיה, מנייתוודסייד פטרוליום , חברת הנפט האוסטרלית נחלשת על רקע ירידת מחיר הנפט הגולמי אל מתחת לרף 100 הדולר לחבית.

בענף כריית המתכות, ענקיות הכרייה האוסטרליות כגון מניית BHP בילטון ומתחרתה ריו-טינטו , מרכזות עניין בעודן מושפעות לחיוב מעליית מחיר החוזים על הנחושת והזהב, על רקע חולשת הדולר היחסית בעולם.