57% מהקונים החרדים ישובו לקנות ברשת שפע שוק אם יוסר החרם

כך עולה מסקר מכון שילוב עבור "גלובס" ; החרם על הרשת הוכרז בשל הפעלת סניפי AM:PM בשבת ; הסניפים החרדיים של שפע שוק רשמו בתחילת החרם ירידה של 50% במכירות, שהתייצבה בהמשך על 30%

57% מהחרדים יחזרו לקנות ברשת שפע שוק של רבוע כחול אם יוסר חרם החרדים. כך עולה מסקר שערך מכון שילוב עבור "גלובס". רק 4% מהנשאלים השיבו בסקר כי גם אם יוסר החרם, הם לא ישובו לערוך קניות ברשת שפע שוק.

כזכור, חרם החרדים החל במארס 2008 כאשר ועדת הרבנים של העדה החרדית פרסמה מודעות בעיתונות החרדיתף הקוראות לציבור החרדי ש"לא להתקשר בעסקים" עם חברת הדלק דור-אלון ורשתות השיווק רבוע כחול ושפע שוק, בשל הפעלת סניפי רשת המרכולים AM:PM בשבת.

לאחר פרסום המודעה רשמו הסניפים החרדיים של רשת שפע שוק ירידה של 50% במכירות, שהתייצבה מאוחר יותר על 30%. סניף הרשת בבני-ברק ספג מכה אנושה יותר, וסבל מירידה בפדיון ובהיקף הפעילות. בעקבות כך החליטה לאחרונה רשת רבוע כחול להסב את סניף שפע שוק בבני-ברק לסניף של עדן טבע מרקט.

במקביל ממשיכה דור-אלון לפעול להרחבת רשת AM:PM, ורק לפני ימים אחדים הודיעה החברה כי עד לסוף השנה הנוכחית תפתח 5 סניפים נוספים ברשת, כך שמספר הסניפים יעמוד בסוף השנה על 40 פי שניים ממספר הסניפים בעת הרכישה. כמו כן, הצהירה הרשת כי הסניפים יפעלו בשבת.

שאלת הסרת החרם אמנם אינה עומדת לפי שעה על הפרק בשל נתק בין קבוצת אלון לחרדים, ואולם - ממצאי הסקר סותרים הערכות פנימיות בדבר איבוד מסה גדולה יותר של צרכני הרשת גם אם החרם יוסר.

60% מהמשיבים לסקר ציינו כי הפסיקו לקנות בשפע שוק בעקבות החרם, ורק 13% השיבו כי הם ממשיכים לקנות בשפע שוק למרות החרם. 27% מהמשיבים ציינו כי לא נהגו לקנות ברשת גם בעבר. השיעור הגבוה ביותר מבין המציינים כי הפסיקו לקנות בשפע שוק נרשם בקרב החסידים (71%), ואילו השיעור הנמוך ביותר נרשם בקרב החרדים הלאומיים (57%).

יצויין עוד כי כל החרדים הלאומיים (100%) שהשתתפו בסקר השיבו כי ישובו לקנות בשפע שוק אם יוסר החרם. שיעור גבוה נרשם גם בקרב החסידים (96%), אם כי הוא לא גבוה משמעותית מהשיעור שנרשם בקרב הליטאים וספרדים, 92% ו-94% בהתאמה.

עוד נמצא בסקר כי רשת אלף, שהוסבה בינתיים לרשת "יש", היא הפופולרית ביותר בקרב החרדים, וכי 16% מהם עורכים בה באופן קבוע את הקניות. שיעור גבוה מבין המשיבים (15%) נוהגים לערוך קניות באופן קבוע במכולת או במינימרקט פרטי. כמו כן, 14% מהמשיבים נוהגים לערוך קניות ברשת בר-כל. רק 5% מהמשיבים השיבו כי הם עורכים קניות ברשת שפע שוק, וכי אלמלא החרם - יש להניח כי שיעור זה היה גבוה משמעותית.

רשתות נוספות שמושכות אליהן קונים חרדים, אם כי בשיעורים נמוכים, הם ויקטורי (3%) ורמי לוי (2%). אחוז אחד בלבד מהמשתתפים השיב כי הוא נוהג לקנות באחת מהרשתות יד יצחק השייכת ליינות ביתן, מגה, זול פה (שהוסבה ל"יש"), מחסני השוק ושוק.

יצויין כי שיעור הקונים בקביעות הגבוה ביותר ברשת אלף נמצא בין החרדים הלאומיים (20%), ואילו מבין הקונים ברשת בר-כל השיעור הגבוה ביותר (25%) נמצא בקרב הליטאים. כמו כן, מבין הקונים בשפע שוק נמצא שיעור של 10% בין הספרדים, לעומת שיעור של 3% בלבד בקרב החסידים והליטאים.