אלקטרה מוכרת את חברת אנרקו בכ-290 מיליון שקל; תרשום רווח הון לפני מס של כ-120מיליון ש'

הרוכש הוא קונצרן התעשייה השוויצרי Von-Roll, המתמחה בייצור מוצרי בידוד ובמתן שירותים לתעשיית החשמל והאנרגיה; מניות הקונצרן נסחרות בבורסה בציריך לפי שווי של 2.2 מיליארד פרנק שוויצרי

חברת אלקטרה , בניהולו של איתמר דויטשר, חתמה על הסכם למכירת אחזקותיה בחברת אנרקו תמורת כ-290 מיליון שקל (כ-80 מיליון דולר). אלקטרה צפויה לרשום כתוצאה מהעיסקה רווח הון לפני מס של כ-120 מיליון שקל.

הרוכש של אנרקו הינו קונצרן התעשייה השוויצרי Von-Roll (וון-רול). הקונצרן הינו אחת מהחברות הוותיקות בשוויץ, עם ותק של כ-250 שנות פעילות, ומניותיו נסחרות בבורסה השוויצרית (SWX) לפי שווי שוק של כ-2.2 מיליארד פרנק שוויצרי. החברה עוסקת בייצור מוצרי בידוד ובמתן שירותים לתעשיית החשמל והאנרגיה והיא נחשבת למובילה גלובלית בתחומה. לחברה כ-3,000 עובדים ב-32 מפעלים ונציגויות הפרוסים על-פני 18 מדינות, ביניהם מפעלים באירופה ובארה"ב. במחצית הראשונה של שנת 2008 רשמה החברה הכנסות בהיקף של כ-343 מיליון פרנק שוויצרי ורווח נקי בסך של כ-28 מיליון פרנק שוויצרי.

בהתאם להסכם שנחתם בין הצדדים, העסקה תתבצע בשני שלבים. בשלב הראשון יירכשו על ידי וון-רול 80% ממניות אנרקו תמורת כ-237 מיליון שקל (כ-65.5 מיליון דולר), ובשלב השני, שצפוי להתבצע בדצמבר 2009, יירכשו 20% הנותרים ממניות אנרקו תמורת כ-52 מיליון שקל (כ-14.5 מיליון דולר). כמו כן, במסגרת תנאי העיסקה סוכם, כי אלקטרה בע"מ עשויה לקבל תמורה נוספת בסך של עד 10 מיליון דולר, שתחושב על בסיס עמידה ביעדי EBITDA בשנת 2009.

אנרקו נמצאת בשליטת קונצרן אלקו החזקות מזה כ-60 שנה, כוללת כיום רק את פעילות ייצור ושיווק השנאים, בעוד שפעילותה ההסטורית בתחומים של שירותים, מערכות וסחר בתחומי האלקטרו-מכניקה השונים נותרת בידי אלקטרה בע"מ, ומרוכזת תחת חברת הבת, קצנשטיין-אדלר. יצויין, כי לאנרקו שורה ארוכה של לקוחות אסטרטגיים, שהעיקריים שבהם הם: חברת החשמל, מפעלי הייטק, בתי חולים, יצרני חשמל מובילים בצפון אמריקה, באירופה, באפריקה ועוד.

איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה בע"מ, אמר כי "במהלך החודשים האחרונים בדקנו בצורה מעמיקה כיצד ניתן למצות את הפוטנציאל המקסימלי של אנרקו. לבסוף, הגענו למסקנה, כי היות והחברה פועלת בתחום התעשייתי, שאינו נמנה עם תחומי הליבה העסקיים של אלקטרה, הרי שהפתרון הטוב ביותר עבור אלקטרה ועבור העובדים, אשר טובתם ועתידם עמד מול עינינו, הוא להעביר את המושכות של החברה לידי קונצרן תעשייתי בינלאומי, בעל הכרות מעמיקה עם תחומי החשמל והאנרגיה, ושיוכל להוביל את אנרקו בשנים הקרובות לצמיחה עתידית ולרווחיות.

אנו מאמינים, כי באנרקו ישנה הנהלה איכותית ועובדים מקצועיים, שיאפשרו לחברה להגיע לשיאים חדשים בשנים הקרובות. אלקטרה ממשיכה להחזיק אחזקת מיעוט באנרקו במהלך שנת 2009, וזאת כדי שנוכל ללוות את תהליך העברת הידע והשליטה באנרקו, כך שיתבצע בצורה החלקה ביותר".

מבחינת וול-רול ובעלי מניותיה, רכישת אנרקו היא צעד הגיוני עם ערך מוסף בטווח הארוך. הרכישה מכניסה את וול-רול מבחינה אסטרטגית לתחומי פעילות חשובים ורווחיים, המשלימים את שרשרת הערך, באחד מהשווקים הצומחים ביותר בסקטור האנרגיה והחשמל. יתרה מכך, רכישת אנרקו משפרת את מיצובה של וון-רול בצפון אמריקה ומספקת לה גישה לשווקים חדשים כגון המזרח התיכון ואפריקה. לאחר השלמת האינטגרציה בין החברות, אנרקו תוכל למנף את מערך המכירות הגלובלי של וון-רול כדי להאיץ את צמיחתה בעתיד.

בכוונת וון-רול לפתח את אנרקו ולהפכה לאחד ממנועי הצמיחה שלה בשנים הקרובות, תוך התבססות על הנסיון והידע שנצבר באלקו ובאלקטרה, שפיתחה וליוותה את החברה במשך למעלה מ-60 שנה.

תומאס לימברגר, מנכ"ל וון-רול, אמר בהתייחסו לרכישת אנרקו כי "אנרקו הינה חברה המתאימה בצורה מושלמת לפורטפוליו החברות שלנו, והיא נהנית בין היתר מביצועים פיננסיים חזקים וממיצוב מצויין בשווקים בהם היא פועלת. רכישת אנרקו היא אבן דרך חשובה במסגרת יישום אסטרטגיית הצמיחה שלנו והיא מאפשרת לנו למנף את ההזדמנויות הרבות שאנו נתקלים בהם בשוק החשמל והאנרגיה. התרשמנו מאד מאיכויות ההנהלה והעובדים באנרקו, ואנו משוכנעים שבזכות ניסיונם ומקצועיותם נצעד יחד ליעדי הצלחה חדשים בעתיד".