יאיר המבורגר: "הלקח מפרויקט הרכבת הקלה בירושלים - לא להיות מעורב בתשתיות בארץ"

יו"ר קבוצת הראל אמר בפגישה בין רה"מ לבכירי המגזר העסקי כי על המדינה לשאוף שהשותפות עם הסקטור הפרטי תהיה רווחית לשני הצדדים

"ההתנהלות סביב פרויקט הרכבת הקלה בירושלים משכנעת אותי שלא להיות מעורב יותר בפרויקטים בתחום התשתיות בישראל" - כך אמר יו"ר חברת הביטוח הראל, יאיר המבורגר, במפגש שנערך בשבוע שעבר בין רה"מ, אהוד אולמרט, לבכירי המגזר העסקי. הראל התייחס לפרויקט הרכבת הקלה בירושלים, שבו שותפה החברה.

המבורגר רמז למחלוקות החוזרות ונשנות בין זכיינית הפרויקט קבוצת סיטי פס לעיריית ירושלים, שמעכבות את הפרויקט, ולכך שהמדינה צריכה לשאוף ששותפות בין הסקטור הפרטי למדינה תהיה רווחית לשני הצדדים. מדבריו של הראל ניתן היה להבין שרוב הביקורת מופנית לעיריית ירושלים ומשרד התחברוה ופחות למשרד האוצר.

שותפה בכירה

הראל היא שותפה בכירה בסיטי פס ומחזיקה ישירות בכ-20% ממניותיה. לאחרונה רכשה מידי פולאר השקעות 10% נוספים מסיטי פס עם אופציה לרכישת עוד 17.5% מהמניות, זאת באמצעות קרן תשתיות ישראל (IIF) שבבעלותה.

במקביל מנהלת הראל מו"מ באמצעות הקרן להיכנס כשותפה בפרויקט מנהרות הכרמל בחיפה.

המחלוקת נמשכת

השלמתו של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים נדחתה באחרונה בכשנתיים, לספטמבר 2010. במקביל, נחתם הסכם פשרה בין סיטי פס למדינה, שבמסגרתו קיבלה סיטי פס פיצוי של כ-150 מיליון שקל תמורת ויתור על תביעותיה נגד המדינה.

כפי שפורסם ב"גלובס", המחלוקת בין הזכיינית סיטי פס לבין עיריית ירושלים פרצה שוב לאחר שעיריית ירושלים שיגרה מכתב לחשב הכללי באוצר שבו נטען כי סיטי פס אינה עומדת בלוחות הזמנים.

בסיטי פס הגיבו בזעם לדברים ואמרו כי הטענות חסרות בסיס ונובעות משיקולים הקשורים לבחירות לראשות העירייה. e