מכון התקנים משיב לתביעה הייצוגית: גביית תשלום עבור עותקי תקנים - חוקית

בבקשה לתביעה הייצוגית, בהיקף של 20 מיליון שקל, נטען כי מרגע שתקן הופך למחייב הוא הופך לנחלת הכלל - ומכון התקנים אינו יכול לדרוש תשלום בגין העתקתו או שכפולו

"גביית תשלום עבור עותקי תקנים הינה חוקית, לגיטימית ומחויבת המציאות המסחרית והמשפטית" - כך טוען מכון התקנים בתגובה לבקשה לאשר נגדו תביעה ייצוגית ב-20 מיליוני שקל.

התובע, אלון איתן, טוען כי מרגע שתקן הופך למחייב הוא הופך לנחלת הכלל, ומכון התקנים אינו יכול לדרוש תשלום בגין העתקתו או שכפולו. הוא דרש לחייב את המכון להשיב לכל מי ששילם עבור קבלת תדפיס של תקן ישראלי סך כולל 20 מיליון שקל בגין התשלומים בשנתיים שקדמו ליום הגשת התביעה.

בבקשתו לדחות את התביעה, טוען המכון כי התובע למעשה מבקש מביהמ"ש להפקיע מידיו את זכות הקניין הרוחני המוקנית לו בתקנים שעיבד. לדבריו, ניהול ההליך כתביעה ייצוגית צפוי לגרום נזק חמור לציבור ולמכון, כיוון ש"התובע מבקש השבת סכומי עתק מהמכון הנמצא באיזון תפעולי, תוך סיכון ודאותו התקציבית ותוך סיכון של פגיעה כלכלית קשה".

המכון גם מציין כי סכום התביעה חסר שחר, כיוון שהוא מתבסס על הנחה, לפיה ההכנסות ממכירת תקנים לשנה עומדות על 10 מיליון שקל, כשבפועל הסכום נמוך פי 8. (ת.מ. 113/08). *