לא רק בסקרים: ציפי לבני מובילה גם בסיקור התקשורתי

יפעת מחקרי מדיה: מבין המועמדים לקדימה, לבני זוכה למספר הרב ביותר של אזכורים בתקשורת ולאחוז הכותרות החיוביות הגבוה ביותר בחודש וחצי האחרונים

מי הם מועמדי קדימה החביבים על התקשורת? מסתבר שהמועמדת שזכתה לסיקור הגבוה ביותר בכותרות וכותרות המשנה של העיתונות היא ציפי ליבני, עם 301 כותרות - כך עולה מניתוח תדמית של מועמדי קדימה בפריימריס, שערכה חברת "יפעת מחקרי מדיה". עוד עולה מהמחקר, כי בשבוע האחרון חלה עלייה ניכרת בסיקור החיובי של לבני בהשוואה לשאול מופז.

הדירוג מתייחס למועמדי הפריימריז במפלגת קדימה שאול מופז, ציפי לבני, מאיר שטרית ואבי דיכטר שאוזכרו בעיתונות היומית והושמעו בתקשורת האלקטרונית הארצית (רדיו וטלוויזיה) בין התאריכים 10.8.08-16.9.08.

המועמד המושמע ביותר ברדיו ובטלוויזיה הוא אבי דיכטר, שבמסגרת תפקידו כשר לביטחון פנים והוא מוזכר בעיקר סביב פרשיות שקשורות למקרי פשע כמו פרשת רצח הילדה רוז, פרשת האחים אברג'יל ומאבקי הקצינים הבכירים במשטרה.

סך הכל, ארבעת המועמדים אוזכרו במהלך החודש האחרון בכותרות ובכותרות משנה בעיתונים היומיים 719 פעמים, כאשר למקום הראשון הגיעה כאמור שרת החוץ לבני עם 301 כותרות מתוכן 102 (34%)חיוביות, 127 (42%) נייטרליות, ו-72 (24%) שליליות. למקום השני הגיע שר התחבורה מופז עם 254 כותרות מתוכן 83 (33%) חיוביות, 116(46%) נייטרליות ו- 55(21%) שליליות.

למקום השלישי הגיע השר לביטחון פנים, דיכטר, עם 112 כותרות מתוכן 31 (28%) חיוביות, 50 (45%) נייטרליות ו-) 3127%) שליליות. למקום הרביעי הגיע שר הפנים, שטרית, עם 52 כותרות מתוכן 21 חיוביות, 22 נייטרליות ו-9 שליליות.

פרופ' גדי וולפספלד מהאוניברסיטה העברית, יועץ מיוחד ליפעת מחקרי מדיה שניתח את הנתונים, אומר כי למרות הסיקור החיובי לו זכתה לבני בימים האחרונים, הרי שלאורך כל סיקור הפריימריז נרשמה גישה מאוזנת של התקשורת לשרים לבני ומופז: לבני מובילה בעוגת ה-SPV (הערכה משוקללת של הסיקור החיובי ומחצית הסיקור הנייטרלי פחות הסיקור השלילי)רק ב-3%. על סמך נתונים אלה ניתן להפריך את הטענות כי הסיקור התקשורתי היה מוטה לטובת מועמד זה או אחר (לפחות ברמת הכותרות וכותרות המשנה). עם זאת, המחנות של דיכטר ושטרית יוכלו לטעון כי טענתם לחוסר סיקור על-ידי התקשורת הפכה לנבואה המגשימה את עצמה.

עוד הוסיף וולפספלד כי, "כמות הסיקור של השרים דיכטר ושטרית משקפת את דירוגם הנמוך בסקרים. אולם בעוד שבעיתונות הכתובה כמעט לא הייתה התייחסות לשרים, דווקא ברדיו ובטלוויזיה הם מצאו הזדמנויות לחשיפה. כצפוי, השר דיכטר מוביל בסיקור בתקשורת המשודרת מתוקף תפקידו כשר לביטחון פנים. מעניין שבתקשורת המשודרת זכה השר מופז לחשיפה גבוהה יותר מזו של השרה לבני".

מנתוני יפעת עולה עוד כי ב"ישראל היום", העיתון-חינמון שבבעלות המיליארדר שלדון אדלסון נרשם הסיקור השלילי המשמעותי ביותר לציפי ליבני, בעוד שבארבעת העיתונים המובילים האחרים נרשמה מגמה מאוזנת בינה לבין מופז.